Allemaal valkjes vermageren en gaan dood

Gestart door Ophidian, 28 maart 2009, 16:05:33

« vorige - volgende »

Ophidian

mensen mensen:(jullie moeten mij helpen ik heb sins een week allemaal valkparkieten die sneuvelen ik heb de volliere vorige week schoon gemaakt helemaal uitgespoten samen met me vriend en nu een week later krijg ik om de dag een vermagerde valkjes hun kont is viesig ik geef ze nu antibiotica en druivensuiker maar t werkt niet wat is dit ??? zelf ben ik als de doods voor een virus waar door alle valkjes sneuvelen en ik ben bang dat ik zelf mijn tamme valkjes er mee besmet ik weet wel dat ik nu best bang ben en ik wil er bij vermelde dat dit eerder is gebeurt alleen dan in een binnehok waar in ze in de winter niet naar buite konde en vorige week heb ik same met me vriend dus nieuwe valkjes er bij gehaald  die gewoon bij hele lieve oude mensen hebbe gezete die er super goed voor zorgde daar hebbe we dus 8 gekocht en nu zijn er al 3 waar van 1 dood en 2 ziek wat kan dit tog zijn het maakt me bang ik bedoel this je hobby en als dit dan gebeurt dan breek je gewoon steeds zie je weer zielige valkjes heel sneu en bang zitte :( ik vind dit egt zo verschrikkelijk is er iemand die mij kan helpen ??? ik hooop hettt want ik ben zelf zooo gek op valkjes en wil niet dat dit gebeurttt groetjes patricia
ophidian

Saar

Hoi Patricia,
Ik zou z.s.m. met een vogelarts contact opnemen. Het kunnen meerdere dingen zijn. Wormen, papegaaienziekte enz. Het is belangrijk dat je er een paar wegbrengt/ opstuurd voor sectie. Die moeten kan in de koelkast bewaard worden.

Heb je de nieuwe valken in quarantaine gehouden???
1 ding is zeker, de valkjes die nu nog leven, moeten ook nagekeken worden. Sterkte ermee, het is het ergste wat je kan overkomen in de hobby :(
Groetjes Saar :-*

Ophidian

ik ben al eerder met een valk er voor weg geweest de dieren arts kon ook geen papagaaie ziekte vinde en hij keek dus het ondlasting ook na en hij kon geen wormen of andere schadelijdelijke bacteries vinde en het raare was ik gaf toen dus die vogel ook 2 maal daags baytrill van 5% en nu heb ik baytrill van 2,5 %  maar het lijkt alleen maar alsof ze het door het druiven suiker en de baytrill alleen het nog een poosje langer vol kunne houde en dat ze daarna tog sneuvelen daarom vind ik dit ook zo vreemd:(  ik heb zo i zo 1 verloren deze week die had ik wormen kuur gegeven en baytrill 2,5 % dus ja this zo apparttt ik ben er helemaal gestrest van omdat zelfs de dieren arts dit probleem heeft bekeken dit is in 2008 namelijk eerder gebeurt en toen stopte het  en ging er niks meer dood na 5 die gesneuveld ware en nu had ik ze vorige week in het buite verblijf gedaan we hebbe platen over de volliere en een raam voor 1 gedeelte van de volliere tege tocht en kou alles duss ik snap het egt niet:( thankss voor de reacktie in iedergeval
ophidian

Saar

Was dit een gewone dierenarts of een vogelarts?

*Yvon

Hoi hoi

Ben je toen wel naar een dierenarts geweest die echt verstand van vogels heeft ?
Niet iedere dierenarts heeft dat namelijk.  ;)
Die schrijven al standaard baytrill voor terwijl er iets anders gegeven moet worden.
Misschien hebben ze wel de mega bacterie.
Ik zou de ontlasting opsturen naar een echte vogelarts.
Die staan ook in de kolom <<<

Groetjes Yvon




Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Ophidian

Het was in DierenArts de Toren In Drachten (friesland)
Deze man was gespecialiceerd op reptilielen en vogelachtigen 
ophidian

*Yvon



Dan is het toch het beste dat als er weer een valkje dood is gegaan om die op te sturen voor sectie.
Nou weet ik ook niet of je een wormenkuur + baytrill tegelijk kan geven,lijkt mij geen geschikte combi.  ::)

Je kan de ontlasting ook opsturen naar Feld of Bastiaanse voor een second opinion.

Groetjes Yvon


Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Karin

Even een vriendelijk verzoek : zou je alsjeblieft punten, comma's en hoofdletters kunnen gebruiken ? Zeker bij die hele lappen tekst is dit gewoon niet te lezen  :-\ Ik heb dus ook niet alles gelezen, maar wanneer ben je voor het laatst naae de vogelarts geweest ? En met wat voor middel heb je de volière uitgespoten ?
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Jacoba

Hoi Patricia,

Waarmee heb je het hok schoongemaakt, ik zit meer in de richting te denken van een verkeerd schoonmaak middel.
Zijn het de nieuwe valkjes of ook valkjes die je zelf al had die sneuvelen? Bij de alleen de nieuwe valkjes zou er iets in je voliere kunnen zitten waar jou valkjes resistent voor zijn en de nieuwe ziek van worden.
Lastig, veel sterkte toegewenst.
Groetjes Jacoba.

Ophidian

We hebben de volliere schoon gemaakt met Halamid-d .
En we hebben wilgentakken in de volliere, en de nestblokken zijn van multiplex, en dingen van hardhout .
De nieuwe valken zijn het meest gesneuveld ,maar sins Eergister is er ook een oude gesneuveld een Witmasker die bij een Cinnemon geparelde pop hoord, ik noemde het mannetje vlekje ,hij had namelijk witte vlekjes in zijn nekje , en zijn vrouwtje heet uiltje en ze zit in het nestblok de hele dag , ze hebben nog niks gedaan dus daarom is het ook vreemd dat ze daar zit heel vaak . Bedankt voor jullie reactie groetjes patricia
ophidian

Saar

Hoi Patricia,
Ik vermoed toch echt dat er iets van een virus is meegekomen met die nieuwe valkjes. Stuur er nou maar een op voor sectie. Anders heb je best de kans dat al je valkjes straks dood zijn :'(
Groetjes Saar :-*

Sanna

31 maart 2009, 13:09:40 #11 Last Edit: 31 maart 2009, 13:11:47 by Sanna
Hoi Patricia,

Bij je verhaal zit ik meteen aan papegaaienziekte te denken: namelijk vanwege het vermageren, de vieze kontjes en het snelle sterven. Waarschijnlijk had je een hoop verdriet kunnen voorkomen door de nieuwe valkjes eerst in quarantaine te doen voor een maand of 3, maar dat is achteraf praten en daar heb je nu niks meer aan. Je kunt het nu niet meer goedmaken door ze alsnog apart te zetten, want ze hebben elkaar al over en weer besmet. Ik denk ook dat hun weerstand door de wormekuur erbij een flinke knauw heeft gehad, want dat belast een vogellichaam ook behoorlijk.

Wat je nu het beste kunt doen is sectie laten verrichten op een pas overleden valkje (bewaren in de koelkast, NOOIT in de vriezer) om erachter te kunnen komen welke vreselijke ziekte je in je voliere hebt. Ik zou dat ook bij De Toren laten doen, niet bij een plaatselijke dierenarts die waarschijnlijk niets van vogels weet. Het is voor jezelf ook heel belangrijk om erachter te komen wat het is, omdat je bijvoorbeeld van papegaaienziekte zelf heel ernstig ziekt kunt worden (mensen kunnen er uiteindelijk zelfs aan overlijden!!). Wanneer je geen pas overleden valkje hebt, zul je moeten overwegen om een ziek valkje op te offeren om daar sectie op te laten verrichten. Het klinkt heel hard, maar ik denk niet dat je zomaar van die ziekte afkomt. Je vogels hebben zo snel mogelijk de juiste behandeling nodig. Behandelen met de verkeerde antibiotica bijvoorbeeld doet meer kwaad dan goed.

Verder zei je dat je je zorgen maakte om je binnenvogels. Ik zou als ik jou was wanneer je de voliere ingaat andere schoenen aandoen en deze ook buiten laten staan. Wellicht zelfs een overall ofzo aantrekken die je uit kunt trekken voordat je naar binnen gaat. En daarna je handen heel goed wassen met Dettol. Eigenlijk zou je een tijdje niet naar je binnenvogels toe moeten gaan als je uit de voliere komt. Ik denk dat je dan de kans op besmetting zo klein mogelijk houdt.

Heel veel succes verder. Ik hoop dat je zo gauw mogelijk ontdekt waar je vogels aan gestorven zijn en dat je het zo gauw mogelijk kwijt bent. Sterkte.

Groetjes, Sanna

Rianne

Het is al een paar keer gezegd: stuur een pas overleden valkje op voor sectie.
Verhuizing brengt stress met zich mee, waardoor de weerstand wat verlaagt is. Hierdoor hebben ziektes grotere kans om zich te uiten.
Laat je even weten wat voor actie je hebt ondernomen? De nog levende vogels zijn namelijk nog goed te redden als de diagnose op tijd wordt gesteld en de behandeling kan beginnen.

Jacoba

Hoi Patricia,

Ik ben heel benieuwd hoe het nu met je valkjes gaat en of je actie ondernomen hebt.
Groetjes Jacoba.

Saar