Is dit een geschikt hok voor een valkje?

Gestart door DeesDoos, 29 november 2003, 18:22:59

« vorige - volgende »

DeesDoos

hai allemaal,

op marktplaats heb ik een heel gaaf hok gevonden waar nog wel een paar dingen uit en in moeten natuurlijk maar ik zou graag willen weten of dit hok geschikt is voor een valkje.

groetjes Dees

Karin

Het ziet er wel heel gammel uit hoor. Ik zou het zonde van mijn geld vinden. Er zijn vast mooiere te koop  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

DeesDoos

het ziet er inderdaad gammel uit, maar ik wil het hok dan gaan renoveren en er een verdiepinkie in maken en wat stokjes. ik vind het wel een gaaf hok waar je een hoop van kan maken. ik zit er ook een te denken om een deel van me kleren kast te veranderen in een vogel kooi? ik gebruik maar de helft van me kleren kast dus zou moeten kunnen. maar dan moet ik alleen weten hoe breed het gedeelte zou moeten wezen wat ik dicht moet maken. de kast is denk ik een metertje of 1.60 hoog en 50 of 60 diep... hoe breed zou ik hem dan moeten maken? ik wil maximaal 2 valkjes maar begin er met 1

groetjes Dees

Inger m

Hoi,
Ik zou geen valkparkieten gaan houden in mijn kledingkast, want ze knagen ook overal en en het wordt vies (ze geven veel stof). Het kan natuurlijk wel, maar dat moet ieder voor zich weten.
Verder is de breedte van een hok belangrijker dan de hoogte. Ik vind dat een hok toch wel 0.80 tot 1 meter breed moet zijn, zeker als er twee valkparkieten ingaan.

Maar ik zou gewoon een grote geschikte kooi kopen en als de valkparkieten los mogen hebben ze zeker genoeg ruimte.

Persoonlijk zou ik er toch voor kiezen om twee valkparkieten te nemen, dit heb ik al eerder geschreven, maar het alleen houden van een sociaal dier als een valkparkiet vind ik geen goede zaak. Een valkparkiet brengt de hele dag samen door en dat kun je niet vervangen door het dier veel aandacht te geven, aangezien je toch een groot deel van de dag weg zult zijn naar school en/ of werk en dan zit ie wel constant alleen.

Het hok op de foto, van welk materiaal/ gaas is dit gemaakt. Het lijkt op een hok voor reptielen, omdat er een lamp inhangt.

Succes met aanschaf van kooi en valk(en)!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

DeesDoos

hoi hoi,

ik ben 24 uur per dag thuis en dat blijf ik nog een dik jaar dus de valk kan elke dag uren lang los vliegen. hij zit alleen als we boodschappen gaan doen maar dat is maximaal een half uurtje op een dag. het hok is gemaakt van konijnen gaas. allemaal kleine vierkantjes dus. de vierkantjes zijn groot genoeg voor een vogel pootje en hij kan dus gaan klimmen. het hok is 1;80 breed 1 meter Hoog en 80 centimeter diep het is geen reptielen bak maar was van een vogel club die daar kippen en zeebra vinkjes enzo in heeft gehad. die man zegt dat er hier 3 papegaaien in kunnen dus zeker groot genoeg is voor valkparkietjes.
ik hoor het graag van jullie

groetjes Desire

ps. ik ga het hok helemaal leeg halen en verbeteren. de lamp gaat er dus uit en er komen allerlij leuke dingetjes in te hangen en misschien een verdiepinkje ofzo? ik weet nog niet precies. maar wil het hele hok gaan renoveren ;D

Inger m

Hoi Desire,
Als je inderdaad 24 uur per dag thuis bent, dan is het een ander verhaal (hoewel ik wel een soortgenoot prefereer boven een mens), maar dan heb je zeker voldoende tijd voor de valkparkiet. Alleen de meeste mensen gaan wel naar school of werk overdag waardoor veel vogels een groot deel van de dag alleen moeten doorbrengen en dat vind ik geen goede zaak.

Het is inderdaad een grote kooi, ik vroeg het omdat ik op de foto niet zo duidelijk kon zien hoe deze er precies uit zag en ik zag die lamp hangen.. Maar als je de kooi opknapt kun je er inderdaad best iets moois van maken. Je kunt er een verdieping in maken, maar dan is het wel handig als de vogel niet belemmert wordt als die een stukje wil vliegen.

Succes met de renovatie!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

DeesDoos

ok, een nieuwe kooi..
is deze wel geschikt voor een valkje? ik kan je de maten niet vertellen omdat die er niet bij stonden ;D

Tara

Oh vandaar ...

Hmm, voor 1 valkje moet het lukken denk ik. Aan de eetbakjes te zien, is het best nog een grote kooi.

Altijd het proberen waard :).

Groetjes, Tara

DeesDoos

het kunnen ook gewoon super kleine bakjes zijn natuurlijk  ;D :D

Tara

Hahaha nee maar ik ken die bakjes, en zo kan ik een beetje de valk er in oriënteren. Maar is best goed hoor :).

Groetjes, Tara

DeesDoos

dus de kooi is denk je wel ruim genoeg? net tijdens het eten erover gehad met me vader en moeder en ze willen het geld voor de kooi wel voorschieten.. ben namelijk vanmiddag naar de dieren arts gemoeten met me collie en heb nog maar 25 euro over en dat is voor me valkje... ik kan het geld weer terug verdienen maar dan heb ik het pas volgende week.. beetje jammer van de kooi als die dan al weg is... als ie ruim genoeg is natuurlijk...

Tara

Hoi Dees,

je moet er dan wel voor zorgen, dat de valk, niet met zijn staart, of kuif door de tralies zit. Bv. dat hoogste stokje hangt volgens mij wat te hoog (op de foto zelf) dus daar kan je voor zorgen, dat die niet zo hoog hangt, zodat hij ruimte genoeg heeft en zijn kuif niet kan beschadigen.

Op de foto lijkt de kooi me klein, maar als je dat dan wat omzet, lijkt ze toch geschikt voor 1 valkje.

Groetjes, Tara

DeesDoos

heb inmiddels maten gevonden gewoon overheen gelezen ::)

Afmetingen: breed 54 cm, diep 33 cm, hoogte 76 cm

hopelijk is ie groot genoeg en kan me vader zometeen gaan internet bankieren voor me  ;D

Tara

Mooi lekker breed, breedte is veel belanrijker dan diepte en hoogte, mooie formaten, kan goed gaan voor een valkje ;).

Groetjes, Tara

DeesDoos

het is natuurlijk nog een jong valkje die ik krijg (6 weekjes) en wel wat kleiner dan een volwassen valkje, maar weet niet hoe snel ze groeien... maar het is dus de moeite waard om die kooi te kopen? de stokjes komen lager en misschien dat er nog 1 bij komt en dan nog wat speeltjes. niet te veel natuurlijk een stuk of 2 dingetjes ofzo? de rest van het speelgoed hang en leg ik im me kamer omdat ie 10 uur per dag hier rond kan vliegen en dat zal dan ook wel gebruen denk ik :) alleen de eerste dagen niet dan :(