1 mei 2025, 17:58:43

Handopfok of niet?

Gestart door tda1111, 21 maart 2009, 21:03:15

« vorige - volgende »

tda1111

Hallo ,
ik vraag me af of handopfok veel verschil uitmaakt hoe tam je vogel zal zijn. Kan je hetzlfde resultaat niet verkrijgen door elke dag enkele uurtjes met hem bezig te zijn? ik verwacht 5 jongen en vraag me af wat ik moet doen: handopfok of niet? bestaat er geen tussenweg? dat ik hem bijvoorbeeld bijvoeder (als zijn krop leeg is natuurlijk) maar dat ik hem NIET ALTIJD voeder? uiteraard zal ik zowiso veel met hen bezig zijn! maar ik vraag me dus af of die handopfok écht nodig is om hen tam te krijgen.. Kunnen jullie mij helpen?

merci, Toon

Kimm

hoi toon,

handopfok moet je alleen doen als het hoogst noodzakelijk is.
als de ouders niet meer voeden bv.
de valkjes worden niet meer tam door handopfok. als jij de jongen straks dagelijks in de hand gaat nemen, worden ze net zo tam.
aan handopfok zitten veel risico;s en ik raad je af om dat te gaan doen met het idee om ze tammer te krijgen. de natuur moet je zijn gang laten gaan.
dus het is een misverstand dat ze tammer worden door handopfok ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

tda1111

oké, ik zal de natuur zijn gang laten gaan en ze niet met de hand grootbrengen. Ik zal ze elke dag vastpakken.. en ermee bezig zijn. Ik hoop dat de ouders hen goed grootbrengen, want het is de eerste keer dat ze kweken.  :) De pop is een wildkleur en de man een witmasker. Gaan het nu enkel zuivere wildkleuren/witmaskers zijn of gaan ze een mengeling zijn?
bedankt!
Toon 

*Yvon

Hoi hoi

Wij kweken ook met de valkjes,maar doen nooit aan handopfok.  ;)
Wij nemen de donsjes bijna elke dag in de hand tot ze zijn uitgevlogen.
Willen ze daarna nog gekroeld worden is het prachtig natuurlijk.  :D
Maar vaak willen ze dat na een paar dagen uit het blok niet meer.
Zeker als er 1 van je weg vliegt doet de ander dat ook.
Dat is niet gelijk een teken dat ze niet meer tam zijn/worden. ;)
Zodra ze eenmaal een paar daagjes alleen zitten,bij de nieuwe baasjes bv. zullen ze wel weer snel bijdraaien en tammer worden.
Zeker als ze voldoende aandacht krijgen.

Wat je donsjes zullen gaan worden hangt ook van de splitten af die de ouders kunnen hebben.  :)

Groetjessssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

tda1111

oke, ik denk dat ik hen gewoon elke dag ga vastnemen en als ze groot genoeg zijn, ga ik hen veel lekker eten geven. Dan herinneren ze zich dat en dan zullen ze ook graag bij mij zijn, niet? En vanaf welke leeftijd kan ik hen leren 'praten'?

Moeten de jongen echt geringd zijn? want ik kweek voor mijn plezier en ben niet bij een vereniging aangesloten. Dus ik heb ook geen ringen. Kan je de ringen niet ergens anders verkrijgen?

groetjes, Toon  :)