6 mei 2025, 21:11:27

wrijven zitstok

Gestart door tomke, 15 maart 2009, 12:11:42

« vorige - volgende »

tomke

hallo mijn valkjes wrijven met hun kont over de zitstokken wat voor gedrag is dit?

Hermien

;D  ;D  ;D  Hoe oud zijn ze en zij het allebei mannekes? Laat me raden........ ;D  ;D  ;D

Ze willen, ze willen, ze willen.....een popke. Het is broeds gedrag! Heel normaal hoor!

;D   ;D   ;D   ;D

stefan en hermien

een van mijn mannetjes doet dat ook op het moment , en ik heb toch echt 2 mannetjes EN 2 popjes .
Deze man is ook heel erg beschermend ten opzichte van het broedblok wat in de kooi hangt , de andere valkjes mogen er niet in de buurt komen , dan zet ie het op een krijsen !!!
Ik zal hem vandaag of morgen eens ff voordoen hoe het wel werkt  ;D ;D ;D :censuur, dan krijg ik misschien ook nog eens een nestje met van die kleine donsjes

tomke

we hebben ze gekocht bij een kleinschalige kweker als 2 popjes want we hebben twee wildkleur mannen 2 lutino mannen en 1stel lutino
de kweker zij dat het twee popjes moeten zijn
maar als ze dan stokwrijven zijn het dan mannen?

Hermien

óf ze hebben gewoon jeuk aan hun k.. :censuur  ;D

Geen idee, ik heb het gevoel dat er vaak maar wat gekletst wordt. Een kweker kan ook niet altijd precies zien of het jong een pop of een man is. Willen ze zekerheid, dan sturen ze wel veren op voor een DNA-test.

Zelf heb ik ruim 2 jaar geleden een lutino valkje gekocht bij een handelaar. Ik had verteld dat ik alléén maar een man wilde. Krijg ik keurig bericht dat ze net een nieuwe lichting valkjes binnen hebben, waaronder een lutino. Omdat ik niet een zelfde mutatie (kleur) wilde als Gabber, ging mijn voorkeur dus uit naar de lutino. De handelaar 'verzekerde' mij ervan dat de vogel voor 80% zeker een man was!!!!

Achteraf heb ik toch sterk de indruk gekregen dat het hier om een popje ging! Het beestje was heel stil, er kwam zelden geluid uit het strotje, zat soms met het kontje omhoog maar vertoonde zeker niet het machogedrag van een man. Helaas is hij/zij na een paar maanden bij mij gewoond te hebben, per ongeluk ontsnapt. Zeker weten zal ik het dus niet, maar ik schrijf het hier omdat 'men wel vaker verkooppraatjes houdt'.  Zoals jij hun gedrag beschrijft lijken het mij toch echt mannetjes.

;D     ;D    ;D     ;D

tomke

ze zijn iets ouder dan een half jaar en hebben langdurige gesprekken met onze andere valkjes ::) dus dacht ook al dat het 2 mannetjes waren maar zeker wist ik het niet
we wilden 2 popjes voor kika en coco wildkleur die we met een lepeltje op gevoed hebben (zeer aanhankelijk) maar heb nu het hok vol mannetjes en een ouder popje
weg doe je ze niet je ben er snel aan gehecht