8 mei 2025, 03:43:22

bebloede vleugel

Gestart door moosie, 4 maart 2009, 14:22:36

« vorige - volgende »

moosie

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum,maar ik wil even wat vragen...mijn valkparkiet van een half jaar oud heeft een bebloede vleugel.Ik kwam vanmorgen bij hem,en toen zat de hele kooi onder het bloed.Hij zit met nog 4 andere valkjes in de kooi.
Ik heb hem net onder de douche gedaan,en het meeste bloed is wel weg,maar het bloedt nog wel een beetje.....ik weet niet wat ik er nog meer aan kan doen,of dat hij naar de dierenarts moet??

Ik wacht jullie reacties af..

groetjes,Angela.

Gerdy

ik weet niet hoe erg het is maar je kan er een beetje mail op doen om het bloeden te stoppen..ik denk dat er paniek is geweest.

gr gerdy

Saar

Hoi Angela,
Het kan zijn dat er een nieuwe pen is afgebroken en die moet er dan uitgetrokken worden.. Het is heel belangrijk dat je het plekje vind waar het bloed! Als je het valkje zelf niet kan/durft na te kijken, dan moet je z.s.m. naar een vogelarts. Doe je niks dan zal je valkje dood bloeden :( Sterkte ermee!
Groetjes Saar :-*

moosie

Hallo,

Ik heb gekeken waar het bloed vandaan komt,maar dat is aan het begin van de pen,daar bloedt het nog steeds een beetje..en wat spettert dat bloed zeg,het zit overal..zou hij er veel pijn aan hebben?Ik vind het echt een rotgezicht.

Mag je dat meel ook aan het begin van de pen erop doen?

Romy

Hoi Moosie

Je geeft aan dat het bloed uit het begin van een pen komt. Dat heet men een bloedpen. Dat kan je zelf niet stelpen, het blijft altijd maar verder bloeden.
De enige manier om je valkje te redden is die bloedpen eruit trekken. Als je dat zelf niet kan of durft, moet je zo snel mogelijk naar een dierenarts gaan zodat die de bloedpen eruit kan trekken. Zoniet, dan bloedt je valkje langzaam dood!

Groetjes
Romy

Kimm

hoi moosie,

ik zou als ik jou was inderdaad de raad opvolgen van saar en romy.
ik hoop dat je het red.
sterkte

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

moosie

Het bloeden gelukkig nu gestopt.
Ik hou hem nog wel in de gaten.
Bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Angela

Romy

Hoi Moosie

Is de bloedpen verwijderd dan?
Indien niet,  dan kan het door de minste schok opnieuw superhard gaan bloeden zoals de eerste keer, waarbij er opnieuw spetters overal rond vliegen als ie met z'n vleugels flapppert.
Want een bloedpen is een hol buisje van een veer, waarin een bloedvat zit wat afgescheurd is bv. door paniek. Dat bloedvaatje zit in dat holle buisje en heeft geen weefsel rond zich om voor stolling te zorgen.
Wees je ervan bewust dat, wanneer het bv. 's nachts gaat bloeden, dat je 's morgens al te laat kan zijn...
Enige remede is dus die bloedpen eruit trekken!

Groetjes
Romy

moosie

Hoi allemaal,

Trouwens, ik heb ook die morgen toen ik het bloed zag, een veer gevonden, waar nog vlees aanzat :-X.
Misschien is die veer eruitgetrokken, en is het gaan bloeden.
Dat kan het ook zijn...
Het is nog steeds niet gaan bloeden ;D.
Hopelijk blijft dat zo!

Groetjes, Angela

63hummer

6 maart 2009, 09:21:44 #9 Last Edit: 6 maart 2009, 09:24:46 by 63hummer
Hoi romy

Ik zie dat je online bent, vannacht is hummer 2 jaar oud geschrokken en hij heeft heel veel veren verloren en gebloed

het bloeden is gestopt heb de kooi schoon gemaakt en toen vloog hummer uit zijn kooi  maar hij kon niet echt vliegen

grt jolanda online naam hummer63

Ps groeit zijn veren er wel weer aan en hoelang duur dat,sorry voor misschien een stomme vraag.

63hummer

63 hummer moet het zijn sorry

*Manon*

Hoi Jolanda,

Ik ben Romy dan wel niet, maar kan wel je vraag beantwoorden  ;)
Een veer wat uit het lichaam is, gaat direct weer groeien en met een paar weken zie je hem al weer tevoorschijn komen onder de andere veren, dus dan is ie al weer heel wat gegroeid, dat gaat heel erg snel.
Een veel wat afgebroken is, valt er niet uit, die blijft gewoon zitten en pas met de rui, als die veer vervangen gaat worden, valt ie uit en komt er een nieuwe voor in de plaats.. dus dat kan nog wel enige tijd duren als ie bijvoorbeeld net in de rui  is geweest.

Groetjes Manon