28 april 2024, 21:38:06

Broeden

Gestart door Broecky, 25 november 2003, 19:05:56

« vorige - volgende »

Broecky

Hai,

Mijn valk Karel heeft pas een eitje gelegd (tja, ik weet het... de naam laat te wensen over). Nu heb ik een beetje het idee dat ze er alleen op zit wanneer het haar toevallig zo uitkomt. Weet iemand wat normaal broedgedrag is?? zo´n ding moet toch warm blijven enzo??

Groetjes!!

Lique

25 november 2003, 19:06:54 #1 Last Edit: 25 november 2003, 19:07:16 by Angelique
op Vandaag om 3:52pm, Marije Wilhelmus schreef:Hai,
 
Karelien heeft pas geleden een eitje gelegd en ik weet niet of ie bevrucht is, maar heb een beetje het idee dat ze erop zit alleen wanneer het haar toevallig zo uitkomt. Is dit normaal, of kan iemand mij vertellen wat normaal gedrag is
 
  
 

------------------------------------------------------------------------

Hoi Marije,  
  
Als er geen mannetje bij heeft gezeten, hoef je je nergens zorgen over te maken, dan zal het eitje niet bevrucht zijn.  
Je kan het eitje als hij niet bevrucht is, rustig weghalen.  
  
groetjes lique

Broecky

Hai Lique,

Karel heeft wel gezeldschap van Sjakie, en Sjaak is volgens mij wel een mannetje. Weet alleen niet of ze samen ook snappen wat ervoor nodig is om een kleine te maken....
Hoe kan ik dan zien of het eitje bevrucht is?? ::)

Groet,

Marije

Lique

hoi,

Hoe lang ligt het eitje er al?
Na ongeveer 3/4 dagen kan je het eitje tegen het licht houden, en als je rode kleine adertjes erdoorheen ziet lopen, betekent dit, dat het eitje bevrucht is.

Hoeveel eitjes heeft kareltje?

groetjes lique

Broecky

Nou, ehm... dit eitje ligt er nu sinds gisteren.... Maar de zaterdag daarvoor had ze ook al een eitje gelegd. Die heb ik zondags tegen het licht gehouden en zag niks bijzonder... (durf het bijna niet te zeggen) maar die heb ik dus weg gegooit!! :-X OEPS!!!
Sufferd hé??
  

Lique

welnee, dat geeft niets.
Valkparkieten leggen om de dag een eitje.
Als je zin hebt in een nestje met jongen, zou ik maar gauw een broedblok kopen (geschikt voor valkparkieten) en het eitje daarin leggen.
Morgen zal ze weer een eitje leggen, en de man en de pop wisselen het broeden af, of ze gaan tegenlijk broeden.

Groetjes Lique

Broecky

Pfoe!! Da´s een pak van m´n hart!! Dacht al even dat ik een brute moord op m´n geweten had!!!!
Lijkt me wel onwijs leuk een nest kleine valkjes. Vind het ook erg verwonderlijk dat er uit zo´n klein eitje zo´n vogel kan komen!!
Hoewel ik Sjakie nog niet zo zie broeden, moet ik wel zeggen dat (sinds die eitjes er liggen) heel ander gedrag vertoond dan normaal.

Lique

welnee, de eerste paar dagen is er totaal geen leven in een eitje, alles moet nog gevormd worden. Voordat een eitje uitkomt, duurt het ook al gauw 18 tot 21 dagen.
de ouders kunnen ook heel agressief naar jou toe worden, maar dat is maar tijdelijk.

Ik neem trouwens aan, dat je je valken binnen hebt? en niet buiten?

groetjes lique

Broecky

Goh, weer wat geleerd!!
Sjaak en Karel staan inderdaad binnen. Ten eerste heb ik geen tuin voor een buitenverblijf, en ten tweede vind ik het wel gezellig binnen.
Hoe komt het dat jij zoveel van valken weet?

Lique

hahaha, ik ben samen met peter de webmasters van valkparkiet.com

groetjes (Ange)lique

Paul

25 november 2003, 22:55:41 #10 Last Edit: 25 november 2003, 22:57:52 by Paul
Hoi Marije,

CitaatKarelien heeft pas geleden een eitje gelegd en ik weet niet of ie bevrucht is, maar heb een beetje het idee dat ze erop zit alleen wanneer het haar toevallig zo uitkomt. Is dit normaal, of kan iemand mij vertellen wat normaal gedrag is  

De meeste valkjes gaan pas broeden als ze een paar eieren gelegd hebben en dan kan je nog pas na 3 a 4 dagen zien of het eitje bevrucht is zoals Lique al zegt.
Je ziet dan als je er met een fel lampje op schijnt een soort rode aders lopen als het bevrucht is.
Heb je je valkjes niet vreemd horen piepen en op elkaar zien zitten toevallig?
Ik heb nu ook een nestje en mijn normaal super tamme valkje is nu soms een echte killer als je hem probeert te aaien dus niet schrikken als die van jou dat doet dat gaat vanzelf na het broeden over zoals Lique ook al zei :-)
Een broedhok is wel het beste om dat neer te hangen maar anders zorgen dat de grond onder het eitje zacht is dus geen harde bodembedekking.
Je kan wat zaagsel in een hoekje leggen zolang met het ei daarop.
Ik hoop dat het lukt met de eitjes.

Groetjes, paul



Broecky

Hai Paul,

Bedankt voor jouw reactie!!  ;D
Heb inmiddels een broedhok geplaatst, dat vinden ze enorm interessant maar behalve dat ze eraan knagen doen ze er verder niet zoveel mee. Maar dat komt misschien nog wel.
Helaas heb ik ze niet kunnen betrappen op intimiteiten.... Moet wel zeggen dat ze beiden ander gedrag vertonen dan normaal --> zijn wat drukker en inderdaad is Karel agressiever dan normaal. De ´oude eitjes´heb ik inmiddels weg gedaan omdat dat mens van de dierenwinkel zei dat ik al te laat was met mijn broedhok. Dus het wachten is nu op de nieuwe lichting. Heb trouwens ook een soort touwachtig spul in de kooi gedaan, moest van dat mens van de dierenwinkel. Ook dit vonden ze in het begin enorm interessant maar verder doen ze er nog weinig mee.
Heb de eitjes al eens tegen het licht gehouden en kan dan elke keer niks bijzonders ontdekken, behalve dan dat er aan de onderkant van de eitjes meest een vlekje zit. Zou dat wat kunnen zijn? :-/

Groetjes,

Marije

molenaar

Hoi Marije,

Jammer dat het niet helemaal goed is gegaan, ik hoop dat het nu beter gaat.
De adviezen van een dierenspeciaalzaak zijn niet altijd de juiste, ik twijfel over dat touwspul, ik zelf gebruik fijne beukensnippers om te voorkomen dat de eitjes te ver uit elkaar zouden rollen. Mijn pop is reuze agressief, valt uit,  het mannetje gaat wiegen als je in de buurt komt.
Ik hoop dat ze bij jou wel wat liever zijn, ik ben erg nieuwsgierig naar hoe het verder gaat.
Groetjes Banter

Theetje

Hoi Marije,

leuk hoor dat je nu een broedhokje hebt opgehangen.
Het kan inderdaad even duren voordat er eitjes in liggen.

Over dat touwachtige spul twijfel ik ook wel hoor. ik weet dat mijn ouders het gebruiken, maar die kweken kanaries. Ik gebruik zelf gewoon houtvezel/zaagsel. Zeg maar dat spul dat je ook bij een konijn in de kooi doet. Het vorige nestje was helaas onbevrucht, maar ik moet wel zeggen dat de vogels het zaagsel wel prima vinden.

Je moet anders maar even kijken welk product jouw vogels het fijnst vinden. Alleen goed uitkijken dat er niets scherps in zit, anders kunnen de eieren beschadigd raken.

En nu maar afwachten. Het gebeurt vanzelf als ze het nestkastje helemaal naar hun zin hebben "ingericht"

Groetjes,

Theetje


Inger m

Hoi,
Een bevrucht ei is pas te herkennen als er echt op gebroed is gedurende 3-4 dagen, daarvoor treedt er nog geen ontwikkeling op in het ei en kun je nog weinig zien.
Als je door het ei heen kijkt kun je aan de stompe kant een lichter randje zien, dat is de luchtkamer. Het stipje dat je ziet zou de dooier kunnen zijn (net als in een kippenei).

Het advies uit de dierenwinkel is niet het beste, aangezien er op dit moment in principe wel gewoon gebroed kan worden als de valkparkieten binnen zitten (Buiten niet meer).

Valkparkieten gebruiken geen nestmateriaal, dus dat touwachtige spul heb je niet nodig, ze zullen er geen nest in gaan maken. Wat Paul zegt is wel goed om er wat zaagsel in te doen, zodat de eieren niet te snel beschadigen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.