19 juli 2025, 01:36:47

Bloedende vleugels

Gestart door groentje, 24 februari 2009, 07:58:11

« vorige - volgende »

groentje

Afgelopen weekend heeft onze Coco bij de buren gelogeerd omdat wij weg waren. Dit is tot nu toe altijd goed gegaan, ze hebben zelf jaren een valkje gehad.

Nu kregen we haar gisteren terug, bleek ze onder het bloed te zitten, inclusief de kooi.
Ze hebben haar gekortwiekt, zonder te vragen, en blijkbaar zó ver haar vleugels afgeknipt dat ze een heleboel bloed verloren is.

En misschien wel even erg: ze is haar vertrouwen in ons kwijt, bijt alleen maar, wil niet op je hand en raakt helemaal in paniek als je haar uit de kooi wil halen.
Gisterenavond heb ik dat wel gedaan, om te kijken wat er met haar aan de hand was, maar vandaag wil ze zelfs niet op je hand zitten om trosgierst te eten!!!
Dit deed ze al wel op de eerste dag dat we haar een ruim jaar geleden kregen en ze was toen niet erg tam. Het lijkt dus of we verder weg zijn dan toen we haar kregen.

Het is duidelijk dat ze NOOIT meer naar deze buren gaat, ik ga ze vandaag aanspreken op hun mishandelende gedrag.
Ik ben echt behoorlijk boos. Dit is gewoon dierenmishandeling, bij een dier wat niet eens van jou is!

Wat kunnen we nog doen aan die bloedende veren? Is het wel of niet slim om haar een badje aan te bieden?

En hoe krijgen we haar vertrouwen terug, gaat dit even lang duren als het tam maken vanaf haar komst??

Romy

Hoi Groentje

Dit is echt verschrikkelijk wat jullie buren met je valkje hebben gedaan! Ik weet niet hoe het in Nederland gaat, maar ik zou klacht indienen hoor! Dit is pure dierenmishandeling!
Als ik het zo lees, dan hebben ze je valkje geleewiekt, en dat is bij wet verboden, net omdat het dierenmishandeling is! Als het leeuwieken is wat er gebeurd is, dan gaan je valkje haar vleugelveren ook niet meer teruggroeien...

Wat hebben je buren trouwens gezegd over hun daad? Hebben ze er een reden voor gegeven? En dat je valkje zo onder het bloed zat? Vonden ze dat dan normaal of zo??

Je moet er heel goed op letten of je valkje niet nog bloedt. Want als dat het geval is, dan kan hij dood gaan aan bloedarmoede. Als je een wond ziet bloeden, kan je er bloem opdoen, of pleisterspray. Maar ik vrees dat deze wondes eigenlijk te groot zijn, en dat ze zullen moeten dichtgebrand worden door een dierenarts.
Dus ik zou zo snel mogelijk naar een goede vogelarts gaan om je valkje te laten nakijken. Het is erg belangrijk dat de wonden door een deskundige worden nagekeken zodat ze niet gaan ontsteken oid. Ook zou ik de rekening van de dierenarts aan je buren voorleggen. Want het is hun schuld dat je een dierenarts hebt moeten raadplegen!!

Dat ze haar vertrouwen in jullie kwijt is, is op dit ogenblik van ondergeschikt belang. Het belangrijkste is dat ze verzorgd wordt zoals het hoort, zodat ze opknapt van deze mishandeling.
Pas daarna kan je stapje voor stapje haar vertrouwen terugwinnen. Dat doe je best aan de hand van het stappenplan dat je op deze website kan terugvinden.
Het kan dat je valkje zo'n groot trauma heeft aan handen, dat ze niet meer op jullie handen zal willen zitten. Maar bv wel op de schouder of zo. Dat kan je dan 'verhelpen' door haar op een stokje te laten opstappen, en dan via het stokje naar de schouder.

Maar nu zou ik zo snel mogelijk naar een goede vogelarts gaan, zodat je valkje zeker niet bezwijkt aan z'n wondes en bloedtekort!!!!

Hou je ons op de hoogte?
Ik wens je ontzettend veel sterkte toe!!

Groetjes
Romy

Saar

Hoi
Bloeden de veren nog steeds?
Zo ja, dan MOET je zo snel mogelijk naar een vogelarts. Die zal dan onder een roesje de bloedende veren eruit moeten trekken anders bloed ze dood :-\

Je buren hebben echt totaal het recht niet om je valkje zo te mishandelen >:( Ik zou aangifte doen ervan.

Voor de rest, zal je weer opnieuw moeten beginnen met het tammaken van je valkje. Maar het kan ook zijn dat zijn/haar vertrouwen weg zijn en dat ze nooit meer tam wordt. Het enige advies wat ik je nu kan geven, ga naar een vogelarts zodat ze geholpen wordt aan die bloedende pennen. Daarna zal je haar even met rust moeten laten. Dus voorlopig alleen tegen haar kletsen.

Heel erg veel sterkte en ik hoop dat je valkje weer de oude wordt.
Groetjes Saar :-*

C@rl@

Nou ik krijg hier dus echt kippevel van zeg, echt ongelooflijk is dit, hoe halen ze het in hun hoofd!
Ik zou haar ook in ieder geval goed na laten kijken door een vogelarts.
Heel veel sterkte met je valkje en ik duim dat ze het vertrouwe in jullie weer terug krijgt, want jullie hebben het tenslotte niet gedaan, en het zijn slimme vogels. ;)

Kaatje

Verschrikkelijk wat jou en jullie valkje overkomen is ! En wat een vreselijke buren zijn dit !! Ik zou ook zeker langs een Vogelarts gaan, aangifte gaan doen en de kosten op je buren verhalen !

Heb je rechtsbijstand !? Zo ja, dan zou ik zeker bellen om te kijken wat je hiermee kunt !

Wat het vertrouwen betreft, dat komt denk ik wel goed, je valkje is denk ik nog steeds in shok en daarom is het denk ik ook echt belangrijk om een dierenarts of vogelarts te bellen en aan hun de situatie uit te leggen.

De buren waren in mijn geval echt nog niet jarig, en heel goed van je dat je ze op hun vreselijke gedrag aanspreekt ! Ik ben erg benieuwd wat hun hier toe bewogen heeft om dit te doen want een reden is hier niet voor !

Ik heb heel erg met jullie te doen en ik hoop dat je ons op de hoogte wilt blijven houden hoe het allemaal verder verloopt met je valkje !

Geef je valkje maar een dikke knuffel en verwen haar of hem maar op een beetje afstand, blijf maar rustig tegen je valkje praten hopelijk komt ze snel uit de shok.

Ook zou ik de dierenbescherming bellen, alles aangrijpen om hun de straf te geven die ze verdienen. De burenvriendschap zal voorlopig of misschien toch nooit meer goedkomen en je valkje is nu voor jou het belangrijkste !

Heel veel sterkte  :-*

Groetjes, Karin

Kimm

ik ben geschokt  :o  :o  :o ik heb hier geen woorden voor. wat verdrietig voor je valkje!
sterkte hoor.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

*Manon*

Wat een verschrikkelijk verhaal, zit met verbazing je verhaal te lezen... waar halen je buren het lef vandaan om zoiets te doen???
Ik kan me voorstellen dat je je buren een hartig woordje toe zal spreken en ik zal het er ook niet bij laten zitten... wat Karin zei zou ik ook doen... aangifte doen, dierenbescherming bellen, kosten verhalen op de buren e.d.

dit is te gek voor woorden, ik denk dat het met je valkje wel weer goed komt... tenminste dat hoop ik echt!!
De tijd voor hem nemen, even rustig laten begaan, tegen hem blijven praten en inderdaad opnieuw beginnen met tam maken!

Ik wens jullie ontzettend veel sterkte.
Laat je ons nog even weten hoe het was bij de VA?

Groetjes Manon

Sally

24 februari 2009, 12:05:37 #7 Last Edit: 24 februari 2009, 12:08:24 by Sally
Wat een toestand :s
Ik heb hier ook geen woorden voor, moet echt telkens opnieuw je verhaal lezen, snap niet waar je buren het lef vandaan hebben gehaald!
Ik zou net zoals in de bovenstaande berichten al een paar keer gezegd is de dierenbescherming erbij halen, en ZEER SNEL naar de vogelarts gaan, en de kosten voorleggen bij jullie buren.

Veel sterkte voor jou en voor je valkje! Echt verschrikkelijk is dit.

groentje

Hallo beste mensen,
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Helaas én gelukkig waren we te snel met onze conclusies.
Ik heb de buurvrouw vanochtend gevraagd wat ze met Coco had gedaan, en ze wist van NIETS!

Ze was zeer verontwaardigd, dat ik haar vals durfde te beschuldigen van zoiets vreselijks.
Ik heb gevraagd of ze even mee wilde lopen om de vogel en de kooi te bekijken, en dat heeft ze gedaan.
Ze was echt oprecht geschokt, vooral bij het zien van de bebloede vleugels van ons valkje.

Ik moet haar geloven als ze zegt nergens van te weten.

We hebben het weekend doorgenomen, en het enige is dat Coco ergens verschrikkelijk van is geschrokken op zondag, toen zij niet thuis waren.
Blijkbaar is ze in paniek haar hele kooi doorgevlogen en heeft ze zo allerlei veren afgescheurd. De bodem van de kooi ligt namelijk vol met veren.

Eigenlijk vroeg de buurvrouw zich af of het wel bij haar gebeurd was, omdat ze niets heeft gemerkt.
Coco is er niet uit geweest bij haar, en ze heeft zelfs het voer van buiten af bijgevuld.
Daar voelde ze zich nog schuldig over, omdat ze normaal gesproken altijd wel met hem speelt en hem er uit laat.

Maar wij hebben een gezonde en tamme vogel daar achter gelaten, zonder één veertje op de schone bodem.
Achteraf begreep ze wel dat we haar "verdachten" omdat wij Coco gisterenavond bij haar hebben opgehaald en toen ontdekten dat de kooi vol bloed zat.

Nu even over Coco: het bloedt niet meer, maar ze is heel erg van streek. Ze zit bijna alleen maar te slapen, hoewel ze regelmatig wat eet.
De kooi is nu open en ze is naar buiten gekomen en meteen weer gaan slapen, nu bovenop de kooi.
Trosgierst wil ze niet uit de hand eten, dus dat geven we maar in een bakje. Ze mag wel even verwend worden!

Hoewel ik blij ben dat het geen dierenmishandeling is geweest zitten we nu nog wel met het feit dat het beestje erg geschokt is door IETS heel engs.
Hier thuis heeft ze zoiets nog nooit gehad, zelfs van vuurwerk is ze niet bang.
Er moet dus iets zijn geweest wat haar in paniek heeft laten rondvliegen.

We gaan heel rustig met haar om, laten haar zelf naar ons toekomen en beginnen maar weer opnieuw met tam maken...
Hopelijk hervindt ze haar vertrouwen weer in onze jongens die altijd zo lief voor haar zijn geweest.
Ook mijn man is dol op haar, en ze zit heel graag bij hem. Eh... zat.

Bedankt voor jullie reacties.
Zou het in principe weer goed moeten komen met die kapotte vleugels?

Kimm

hoi

met die vleugels komt het zeker weer goed.
maar bloed het nog dan?

waarschijnlijk heeft je valkje een schrikrui gehad. dan laten ze alle veren los.
wel vind ik het vreemd dat je buurvrouw dit niet gezien heeft, want als zoiets gebeurd dan zie je dat echt wel, maar goed, dat ter zijde.
ook moet je even in de gaten houden of hij wel eet.
door de shok kan het zijn dat hij niet eet en dan zal je hem moeten gaan bijvoeden.

de veren die hij verloren is, komen binnen enkele weken weer terug. dat gaat erg snel, dus dat komt zeker goed ;)

het is erg vervelend dat het zo gegaan is. in dat geval kan je buurvrouw daar zeker niets aan doen. paniek gebeurd gewoon.

groetjes kim

Kaatje

Ik denk ook dat het schrikrui is geweest dan ! Heb je de losse en afgescheurde veren gisteravond dan niet zien liggen in de kooi !? Als iemand een valkje wiekt laat hij of zij natuurlijk niet de veren in de kooi achter  ::)

Hopelijk komt het vertrouwen snel weer terug en groeien haar veertjes weer snel aan.

Succes met het vertrouwen terug winnen.

Groetjes, Karin

Hermien

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
Hopelijk knapt je vriendje toch weer op.
Sterkte.

groentje

Ja, natuurlijk zag ik die veren op de bodem liggen toen ik hem ophaalde. Maar het bloed zat vooral aan de voorkant, waar je niet tegenaan kijkt.

Krijg je bij schrikrui dan ook zoveel bloed in de kooi?
Ze moet de tralies op en neer hebben geklommen, want aan de binnenkant zit door de hele kooi opgedroogd bloed.

Het bloeden is zeker weten opgehouden, alles wat we zien is opgedroogd en ook haar vleugels zijn donkerrood, van opgedroogd bloed en niet van vers. Ik neem aan dat we het anders wel duidelijk zouden zien!

Als Coco op een normale manier zit zie je het bloed niet, het viel dus in eerste instantie niet op. Wij zagen het ook pas toen ze al weer een half uur ofzo thuis was.

Het is februari, het kon natuurlijk best dat ze net met de rui was begonnen dit weekend en dat daar die veertjes van waren.
Er was er maar één met heel veel bloed aan de schacht, de rest ziet er wit uit, alsof het gewoon rui is.

Je rekent er niet op dat er wat met je vogel gebeurt, zeker niet als er niets gemeld wordt.

Nee, de buurvrouw heeft niets gemerkt. Daarom moet het gebeurd zijn op zondag, toen ze niet thuis was.
verder heeft ze het best druk, met drie jonge kinderen. Haar man moest weg naar Duitsland voor een week, dus ze heeft niet veel aandacht aan Coco gegeven.
Daar voelde ze zich dus al schuldig over, dat ze haar er niet eens uit heeft gehaald.

Tja, ik blijf het ook een vreemd verhaal vinden, maar ik geloof haar wel als ze zegt niets te hebben gemerkt. Ze heeft gewoon weinig naar Coco gekeken! Dat kan niet anders.

Zometeen moet ik de kooi schoonmaken, al dat bloed moet wel weg. Het is een akelig gezicht. Coco mag dan op haar lievelingsplekje zitten: een knie. En dan de knie van mijn man, die kan wel een poos stil zitten zodat ze rustig blijft.

Nou, bedankt voor jullie medeleven! Ik las van die verdrietige verhalen hier op het forum, en dan dacht ik wel eens: je kan ook overdrijven...
Maar nu iets ergs ons eigen valkje is overkomen kan ik het begrijpen! Ik heb er gewoon buikpijn van gehad.
En ook nu ben ik best bezorgd, ik houd haar heel goed in de gaten.

Kimm

hoi,

als ze in paniek raken, dan gaan ze met hun vleugels tegen de tralies van de kooi aanslaan. van schrik en paniek laten ze pennen los. sommige pennen geven heel veel bloed. vooral bloedpennen. dit zijn pennen die nieuw zijn en nog voorzien zijn van bloed. dit geeft dus veel bloed.
ook kunnen ze wondjes krijgen aan de vleugelbogen..

ik ben blij dat het opzich goed gaat en dat het niet meer bloed.

sterkte hoor.

groetjes kim

carco

Hoe ziet de vleugel er verder uit?
Ik wil je niet bang maken maar Irene(imv) van het forum heeft dus iets dergelijks gehad en de vleugel van Sjors was toen helemaal gescheurd/gebroken. En dat komt niet goed! Dit zag je trouwens wel gelijk aan de stand van de vleugel.
Omdat je zegt dat er bloed bij gepaard was? Volgens mij laten bij een schrikrui alleen de vleugels los en heb je geen bloed. Mij dunkt dat Coco dan op de ene of andere manier klem gezeten heeft tussen de tralies en zich heeft los proberen te trekken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!