15 mei 2025, 14:52:26

vliegt niet en is stil

Gestart door luka, 19 februari 2009, 13:54:39

« vorige - volgende »

luka

Ik heb mijn valkje 4dagen geleden in een winkel gekocht. raar maar waar is dit valkje tam, hij blijft bij me zitten als ik hem uit zijn kooi haal. Maar meer doet hij ook niet, hij wil nooit eens gaan rondvliegen,hij blijft de hele tijd bij mij zitten. als ik hem in de lucht smijt vliegt hij zo hoog mogelijk en zet hij hem erop en blijft daar zitten en dan maakt hij wat geluid. maar voor de rest hoor ik hem nooit. hoe zou dit kunnen komen? Toen ik hem gekocht heb heeft hij wel paar keer tegen de muur gevlogen, zou dit hierdoor komen?

Kimm

hoi,

ten eerste moet een valkje altijd wennen aan zijn nieuwe omgeving en baasje.
het feit dat hij tegen de muren is gevlogen kan een oorzaak zijn maar dat hoeft niet.
is hij hard met zijn koppie tegen de muren gevlogen?

wat je nu doet zoals hem in de lucht "'smijten'" moet je mee stoppen. dit is niet goed. je forseert de boel bij het valkje wat zo moet wennen. gun en geef hem die tijd. sorry, maar ik vind het een beetje zielig wat je doet.

kijk ook even naar zijn ontlasting. hoe ziet die eruit? eet hij wel?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

luka

ze eet goed, haar ontlasting is groen met wat wit ertussen. ze heeft een paar keer goed tegen de muur gevlogen want bovenop haar neusje was er wat bloed. is wel heel leuk valk dat ze blijft zitten enzo, maar wil ook eens wat van haar horen, ik hoop dat alles in orde is met haar want is een zeer mooi valkje.
Citaat van: Kimm op 19 februari 2009, 14:03:38
hoi,

ten eerste moet een valkje altijd wennen aan zijn nieuwe omgeving en baasje.
het feit dat hij tegen de muren is gevlogen kan een oorzaak zijn maar dat hoeft niet.
is hij hard met zijn koppie tegen de muren gevlogen?

wat je nu doet zoals hem in de lucht "'smijten'" moet je mee stoppen. dit is niet goed. je forseert de boel bij het valkje wat zo moet wennen. gun en geef hem die tijd. sorry, maar ik vind het een beetje zielig wat je doet.

kijk ook even naar zijn ontlasting. hoe ziet die eruit? eet hij wel?

groetjes kim

Kimm

hou haar goed in de gaten. als ze suf word dan moet je naar de da toegaan. door de klap tegen de muur kan ze natuurlijk wat beschadigen. even goed in de gaten houden.

laat haar verder lekker haar gang gaan en geef gewoon aandacht.
je moet echt geduld hebben. 4 dagen een valkje is nog erg kort hoor. gun haar en jezelf die tijd ;)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

luka

bedankt voor de info
Citaat van: Kimm op 19 februari 2009, 14:11:17
hou haar goed in de gaten. als ze suf word dan moet je naar de da toegaan. door de klap tegen de muur kan ze natuurlijk wat beschadigen. even goed in de gaten houden.

laat haar verder lekker haar gang gaan en geef gewoon aandacht.
je moet echt geduld hebben. 4 dagen een valkje is nog erg kort hoor. gun haar en jezelf die tijd ;)

Kaatje

Hoi Luka,

Een nieuw valkje is altijd stil in het begin van de aanschaf, ze moeten aan jou en de omgeving wennen en het is daarom verstandig om het valkje eerst te laten wennen aan de omgeving, geluiden ect.

Je valk moet de indrukken die hij of zij opdoet in zich opnemen en verwerken. Pas daarna kan hij of zij uit de kooi worden gehaald. Wil je met hem of haar hand contact hebben, bied dan lekker trosgierst in de kooi aan en misschien wat kroelen op het kopje !

Ik krijg de indruk dat je dingen te snel wilt, maar dit kan en mag je in geen enkel geval afdwingen. Je valk is waarschijnlijk door paniek ergens tegen aangevlogen en is daar nu nog steeds van onder de indruk. Door hem in de lucht te smijten maak je hem alleen maar banger en gestressed.

Een verhuizing brengt al stress met zich mee en een dier wat stress heeft is ook meer vatbaar om ziek te worden, ik neem aan dat je dit echt niet wilt !

Zoals Kim dus ook zegt, ... hou je valk rustig in de gaten, praat zachtjes tegen hem of haar en stel je valkje gerust. Als je de kooi openzet en hij of zij wil bij je komen zitten prima, maar dwing niks af en smijt al helemaal niet met je valk, dit zijn namelijk dingen die we hier als leden niet graag lezen.

Ik wens je heel veel succes met je valk toe, geef het wat tijd en jullie zullen echt hele goede maatjes worden. Een slechte start kan iedereen overkomen maar leer hier wel van !

Groetjes, Karin

christa

hallo
ik sluit me helemaal met de beide dames(kaatje en kimm) aan.gooien doe je met een bal of een daarvoor bestemd voorwerp maar niet met dieren!! :'(
ik wens je veel succes en vooral veel geduld met je lieve vogeltje
groeten christa