Ik ga vanmiddag kijken voor een valkparkietje

Gestart door DeesDoos, 28 november 2003, 17:23:12

« vorige - volgende »

DeesDoos

hallo,

ik had vanmorgen gepost dat ik eerst info wilde gaan verzamelen over de valkjes maar ben de hele dag bezig geweest met het lezen van berichten hier en had gister avond als de site door genomen en ben zelf van mening dat ik nu wel genoeg weet voor de aanschaf van een valkje. er zullen altijd vragen blijven komen en er zullen dan dus ook nog heel wat berichten van mij komen hier op het forum, maar weet zeker dat als me valkje niet gelijk heel erg ziek word dat het allemaal goed zal gaan! ik weet welk voer ik moet hebben, ik weet dat de spijlen van de kooi horizontaal moeten wezen enz. ik wil nog 3 dingen opzoeken en dat zijn hoe groot de kooi moet wezen voor 1 valk parkietje (mijn vader wil een eige voliere bouwen dus is maar een tijdelijke kooi en als vervoer enzo gezien) welk grit ik moet hebben voor in de kooi en welke bodembedekking er het meest word gebruikt. alles is hier frans talig dus moet zoveel mogelijk uit boeken en het internet halen omdat het vragen een beetje moeilijk word.ik hoop dus dat de dieren winkel waar we vanmiddag heen gaan valkjes heeft zitten en dat ze gezond enzo zijn. hebben jullie nog tips waarop ik moet letten met het kopen van een valkje bij een dieren winkel?

groetjes Dees

Marianne

Hoi Dees,

Een valkje dat levendig is in ieder geval. Ik bedoel dat het valkje niet bol moet zitten, op de bodem van de kooi slaperig te zijn maar gewoon een leuk vogeltje.
Kijken hoe het beestje op je reageert, je merkt snel genoeg of het er gezond uitziet.
Succes met de koop en laat je even met een foto zien hoe je nieuwe aanwinst er strakkies uit ziet.
Ik ben heel benieuwd.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

mastolk

Hoi Dees,

Heb je je valkje al?
JE vroeg waar je op moet letten als je een valkje in een dierenwinkel gaat halen. Tja...als je nog niet zoveel ervaring hebt is het lastig. Maar probeer te kijken of hij niet te jong is..in een goede schone omgeving zit. Schone kooien! Zoek een gezond (uitziend, geen rode oogjes..niet bibberig...geen bolle veren) valkje uit. Als je hem bij een dierenwinkel haalt weet je nooit bij wat voor kweker ze hem vandaan hebben...misschien was hij niet schoon met zijn dieren.
Verder...kijk of hij goed in zijn verenpak zit.
En bodembedekking-> ik zou ook berkensnippers (zoals elders gemeld) of hennepvezels (ik weet niet of je dat kent..dit gebruik ik nu wordt ook voor knaagdieren gebruikt tegen geurtjes) gebruiken.
Grit-> dit kun je gewoon los kopen (denk erom dat er geen houtskool =zwarte stukjes en roodsteen (ik dacht dat het zo heet) roode stukjes erin zit. Dit is niet goed voor je valkje.
Ik heb nu een klok waar grit aan zit, enmineralen. Vinden ze een leuk speeltje en ze krijgen grit binnen.
Ook heb ik een mineralenblok (sepia) hangen om hun snaveltje te scherpen. Sommige mensen gebruiken een sepia (is afkomstig van inktvissen,) maar dit was volgens de dierenwinkel waar ik het vandaan heb ook goed.
Hoe groot een kooi moet zijn kun je het beste even kijken bij kooien (hier links naast bij de plaatjes). Het voornaamste is dat ze hun vleugels kunnen uitslaan zowel in de lengte als de breedte. En het zou leuk zijn als je valkje veel uit de kooi mag...dan is het niet zo heel erg als de kooi iets aan de kleine kant (voro een tijdje!!!) is.
Nou hopelijk ben je nu eerst weer genoeg geinformeerd.
Succes met het uitzoeken van een valkje!!
En als je en hebt...wil je dan foto's plaatsen ben benieuwd!!!!!

Groetjes MArgrietha
ps: blijf je vragen maar stellen hoor! Doe ik ook...en velen met mij  :D

DeesDoos

ik heb hem nog niet, om half 4 komt me broertje pas uit school en dan kunnen we pas weg, moet dus nog ff geduld hebben... thnx voor je tips! heb er zeker wel wat aan en zal hier ook voor kijken, hoop dat die stomme fransen dat hebben... ik weet niet zeker of ze valkjes hebben zitten want heb er niet zo opgelet, ben er nog maar 1keer geweest en heb vogeltjes gehoord maar ben niet gaan kijken omdat ik dan altijd wel iets mee naar huis neel en dat locht nog niet van me ouders. ik ben 24 uur per dag thuis op het winkelen na dan en de vogel kan dus de hele dag rond vliegen in me kamer. hij mag niet in de huiskamer of beneden in het cafe en restaurant omdat daar heel vaak deuren open gaan en dan kan ie dus naar buiten. is er nog een regel over hoe groot de kamer moet wezen waar ie moet vliegen? heb een niet super grote kamer maar ook niet heel erg klein. denk wel dat het groot genoeg is maar ja, het is altijd maar even afwachten he ;D ben helemaal zenuwachtig en hoop echt dat ze er 1tje hebben!
ik zal gelijk foto's maken van de kooi en het valkje als ik hem heb en zal het dan posten :D

groetjes Dees

Tara

Heb je hem nu al? :D. Lijkt me echt heel erg leuk, je eerste valkje :). Ben benieuwd hoe die er uit zal zien :).

Spannend!

Groetjes, Tara

DeesDoos kon niet inlogge

nee, ik heb er nog geen 1, we hebben stad en land afgereden en zijn zelfs naar brussel geweest (bijna 2 uur hier vandaan) maar geen valkjes tegen gekomen :'( echt gigantische balen. heb wel een super mooie grote kooi gezien voor maar 29,95 ik zal kijken of ik ergens een foto kan vinden zodat ik hem kan laten zien. ik ga zeker weten zo'n kooi halen. de dieren winkel had hier 6 gras parkieten inzitten. nou weet ik dat dierenwinkels de beestjes altijd erg krab in hokken maar denk wel dar er hier 2 valkjes in kunnen :)
ik zal dus moeten wachten tot volgende week als we in nederland zijn. dan kan ik er ook 1tje bij een kweeker vandaan halen misschien.. weet iemand nog een kweeker in omgeving amersfoort harderwijk utrecht meerkerk biddinghuizen dronten lelystad elburg kampen? en alles wat daar nog eens tussen ligt? ;D

groetjes Dees

jacko

Hey Dees

Kun je niet bij iemand gaan informeren wie de valkjes kan kweken? Maar je kunt ook gaan kijk op dit forum onder kwekers misschien staan er wel wat tussen.

groetjes m

DeesDoos

hoi hoi,

ja ik zou inderdaad kunnen informeren, maar alles hier is franstalig en moeilijk om uit te leggen wat ik wil... ik zal dat toch via internet ofzo moeten doen denk ik. volgende week zijn we woensdag en vrijdag in nederland dus ik hoop dat ik er 1tje mee kan nemen daar vandaan :D ik heb onder kwekers gekeken en een paar mensen gemaild. ik wacht tot me vader hier is (is nu onderweg hierheen en zit bij breda dus duurd nog zo'n 2,5 uur) zodat hij kan zeggen waar die er 1 of 2 :P gaat ophalen. uiteindelijk moet hij rijden :d ik ga nu even een mailtje sturen naar de webmazter ;D want die kweekt volgens mij ook :d

groetjes Dees

ps. het plaatje hieronder is een soort of van de kooi die ik gezien heb vanmiddag

jacko

hoi Dees

Ik heb ook ongeveer z'n kooi en kan 1 valkparkiet erin ,maar hoeveel valkjes wil je hebben?

groetjes m

DeesDoos

het was de bedoeling 1 maar ik lees allemaal berichten dat een valkje zich eenzaam voelt als ie alleen zit en alles:s het is trouwens wel de bedoeling om straks eene ige voliere te bouwen met hulp van me vader dan. maar dan moet ik eerst een oude kast hebben :d misschien dat ik in me kleren kast een stuk kan maken als kooi.. mm moeten we maar ff kijken :d

groetjes Dees

jacko

Hoi Dees

mijn jacko (valkje) kan heel goed alleen zijn wij hebben de radio ingesteld dat er een half uurtje aan gaat en in de weekends als we poosje weg blijven dan gaat de radio de hele dag aan maar ik heb verders geen problemen met jacko. En Jacko is heel lief en verwend maar dat mag ook wel.

groetjes m

Tara

Hoi Dees,

een valkje voelt zich echter alleen, als je er geen tijd aan beschouwt, dan is het beste om er ten minste 2 te halen. Maar als je er veel aandacht aan beschouwt, dan kunnen ze heel tam worden, en zijn ze veel liever alleen :).

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi,
Ik vind dat je eigenlijk beter twee valkparkieten kunt houden, aangezien het van nature groepsvogels zijn en de hele dag met elkaar doorbrengen. Ook al besteed je veel tijd aan een valkparkiet, als je naar je school/ werk bent zit die wel een groot deel van de dag alleen.
Een radio is mss leuk om naar te luisteren voor een valkparkiet, maar dit is geen vervanging voor een soortgenoot.

Er zijn inderdaad ook vogels die zo op mensen gericht zijn, bv omdat ze erg lang alleen gezeten hebben, dat ze niet meer met soortgenoten te maken willen hebben, eigenlijk beschouw ik dit wel als afwijkend gedrag dat een vogel niet meer weet hoe hij/ zij met z'n soortgenoten moet omgaan.

Ieder zijn eigen keus en ik bedoel niet dat een alleen zittende valkparkiet per definitie ongelukkig is, maar als je kunt kiezen tussen 1 of 2 valkparkieten, hou dan gewoon rekening met het natuurlijke gedrag van de soort dat het groepsdieren zijn.

Bovendien heb je dan dubbel zoveel plezier! En twee vogels kunnen net zo tam worden als een vogel, afhankelijk van de achtergrond/ leeftijd van de vogels en de hoeveelheid tijd die je in de vogels steekt!

Voor valkparkieten in Nederland kun je eens kijken op het aanbod van www.marktplaats.nl of www.vogelarena.com
Daar staan altijd best wat (jonge) valkparkieten op aangeboden (ook nu) van kwekers en particulieren. Je noemde een nog vrij groot deel van Nederland, dus ik hoop dat je daar leuke valkparkiet(en!) vindt.

Veel succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.