12 mei 2025, 04:25:55

Help !! weer een jong met problemen !

Gestart door bambak, 17 februari 2009, 22:17:21

« vorige - volgende »

bambak

17 februari 2009, 22:17:21 Last Edit: 20 februari 2009, 23:58:08 by bambak
Gisteren is er een donsje uit et ei gekropen. Hij maakte kleine piepgeluidjes, maar vandaag is dat heel wat minder. Hij ligt nu op de bodem van het broedblok. Ik zie hem nog wel ademen. Pa & ma hebben hem niet gevoerd zover ik weet. Wat kan ik doen? Of is dit normaal? Groetjes.

Karin

De eerste 24 uur kan het jong teren op het eidooier die het opgenomen heeft. Warmte is nu heel belangrijk, houden de ouders het warm ? Helaas kun je helemaal niks doen als de ouders niks met het jong doen. Zeker bij eerste nestjes gebeurt dat vaker. Dus je kan alleen maar zorgen voor voldoende voer en vooral rust ! Ga niet steeds kijken. Daar kunnen ze behoorlijk zenuwachtig van worden.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bambak

18 februari 2009, 16:47:52 #2 Last Edit: 18 februari 2009, 16:49:24 by bambak
hij leeft nu nog steeds alleen zijn kropje is niet gevuld:(

hij kan zn kopje ook niet omhoog houden..kvind et zielig :(

bambak

hij is overleden nu :(

ik heb zaadjes en droog eivoer in de kooi, is dit goed of had er meer in gemoeten? groetjes

Gerda

Hoi Bambak,

Wat sneu dat het donsje overleden is.
Maar de ouders moeten het zelf gaan voeren. En met een eerste nestje moeten ze het nog leren.
Zelf gaf ik altijd bruinbrood, geruld eivoer, en wat (extra, dus meer dan anders) gesneden groenten aan de ouders.

Hielden de ouders het jong wel warm?
Moeten er nog meer eitjes uitkomen? Laat ze dan maar lekker met rust, en dan maar hopen dat ze het in de toekomst beter gaan doen.

Groetjes, Gerda

Rianne

He, wat jammer... Als het idd een eerste nestje is, zal het de onervarenheid wel zijn. Ik ben ook wel benieuwd of er nog meer eitjes zijn.

bambak

ja ze hielden het wel warm, want ze zaten er de hele tijd bij. Ik denk niet dat de andere eitjes nog uitkomen, maar dat moeten ze zelf nog uitvinden :p

bambak

help er is weer een ei uitgekomen maar nu hebben ze het jong uit et blok gegooid ! wat nu?????

Gerda

Hoe oud zijn de ouders? Nog erg jong?

Voor het jong kun niet echt iets doen, behalve terug leggen.

Het kan soms zo zijn dat de ouders weten dat het jong niet goed is, en dan gooien ze het vaak aan de kant, maar gezien het eerste jong, lijkt het echt onervarenheid.

Heel moeilijk om te zien, maar het is de natuur.

Een jong opvoeden vanaf dag 1 is bijna onmogelijk. Het loopt in bijna alle gevallen, zelfs bij zeer ervaren kwekers fout af.

Houd ons op de hoogte.

Groetjes, Gerda

bambak

ik had het jong terug gelegd maar nu ligt et weer dood in et blok. kan ik concluderen dat dit geen koppel is om mee te kweken of is dit nog te vroeg? Ze zijn 2/3 jaar oud. Groetjes

carco

Nee hoor, ik denk eerder aan onervarenheid. Vaak gaat een eerste nest mis en daarna kan het gewoon wèl goed gaan.
Jammer van deze donsjes  :(

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Gerdy

Hoi Bambak..

ik heb een koppeltje zitten waarvan het eerste nestje ook zo mis ging..geen van de vijf bevruchte eitjes eeft het als donsje gered..er waren drie eitjes uitgekomen waarvan ze de jongen ook links lieten liggen en zijn doodgegaan de andere twee eitjes waren helemaal ontwikkeld maar niet uitgekomen..

het tweede nestje ging hartstikke goed en zijn vijf mooie jongen uitgekomen ..vanaf het tweede nestje is het alleen maar goed gegaan zo ook het derde nestje..

ik hoop dat jou dit ie4ts hoop kan geven.

gr gerdy