23 mei 2025, 01:41:17

Bang voor broedhok

Gestart door PM, 15 februari 2009, 14:15:52

« vorige - volgende »

PM

Haaj haaj
Ongeveer 2 a 3 weken geleden heb ik mijn valken voor het eerst zien paren, uiteraard in die tijd een aantal keer..

Ik heb geen binnenvoliere maar wel een grote kooi dus heb daar ook een aardig groot blok in hangen.Deze moesten ze echt hebben want heb een pop met echt een overdreven lange staart , beetje zonde als die zou beschadigen.Ook zou ze door geen kleiner gat passen.

Nou had ik hem de eertste paar dagen na de 1e paring op de grond gezet ( moest een grotere haak hebben om hem stevig op te hangen hahah) en ging zeker de man er elke x op zitten ( die is oook het nieuwschierigst) .. maar om nou te zeggen ze tonen er verder interesse voor.. nope. ze zijn niet tam  dus om nou me hand in het hok te steken en met het popje op me vinger even dat hokje te laten zien is dus geen optie.

toen heb ik na een week of anderhalf het schuifje er voor weg gehaald, want mevrouw is er perongeluk in gegaan en schrok zich wezeloos, liep met haar vleugels recht omhoog rondjes te rennen, ze zag natuurlijk gelijk geen donder meer.

nu dat klepje er af is gaan ze er alsnog niet in, verzamelen ook niks enzo.. ze blijven wel steeds paren..

Nou heb ik nog 3 engelse grasparkieten en ze willen altijd met ze 5e lekker samen tutten en rondvliegen , maar ik dacht van als ik ze nou is gewoon paar dagen met ze 2e in het hok laat zitten hebben ze nks anders  te doen dan aan dat nest te frutselen.. en paren uiteraard:P

heeft iemand hier ervaring mee of heeft er een verklaring voor?

groetjess
Groetjes van Kim & Livestock:
Pájaro & Maori  Jet & Bram  Lemon  Pip  Benji

Rianne

Ik zou sowieso het koppel valken apart van de grasjes zetten, geeft meer rust en dan voorkom je dat de grasjes later evt het nest verwoesten.
Hangt het blok inmiddels wel? Niet elk valkje vertrouwd een blok op de bodem. Je zou het deksel er een klein stukje af kunnen halen zodat er wat meer licht naar binnen valt. Ik heb enkele blokken laten aanpassen, de vader van een vriendin heeft een gat in het deksel gezaagd en daar een glasplaatje op gelegd. Zo is het blok toch dicht, maar niet donker :)

PM

Haaj Haaj, jaa de grasparkieten zitten al vanaf de eerste paring in andere kooi, en het blok heb ik indd na die paar dagen van de grond afgehaalfd

dat van dat glasplaatje is zeker een goed idee :o
hoop alleen dat ze al niet zo bang is ervoor dat ze alsnog niet er in gaat zitten, omdat ze de vorrige x natuurlijk zo erg geschrokken is. Ik ga wat proberen en kijk het even aan.

Ik neem aan dat als ze echt moet gaan leggen, het gewoon op de grond doet ofzo???
Gr kim

Rianne

Ja of van de zitstok af. Maar houd het goed in de gaten, dit doen ze niet allemaal met legnood als gevolg. Laat het blok lekker een tijdje hangen, als het zonnetje er straks weer bij komt, zijn die hormonen niet meer te houden en gaan ze er wel een keer in hoor :)

PM

Okee jaa daar ben ik dus ook bag voor dat ze ze gewoon laat vallen vanaf de stok en dan hebben we klutseieren   :-\

Het is me wel opgevallen dat ze nu niet meer paren sinds gisteren.. mischien zegt dat ook wat:D hahaha

x