2 mei 2025, 11:54:12

Scheurtje in snavel

Gestart door Sandy, 18 februari 2004, 17:10:18

« vorige - volgende »

Sandy

Hallo iedereen!
Even voorstellen...ik ben Sandy en heb een valkje van anderhalf jaar...Ricky.
Nou zag ik gisteren dat ie in z'n onderste snaveltje een klein scheurtje (gaatje) heeft. Het is maar heel klein en niet doorgescheurd tot helemaal onderaan. Hij lijkt er helemaal geen last van te hebben want hij eet en klimt net zoals tevoren. Mijn vriend zegt dat ik me zorgen maak om niks (en misschien heeft ie wel gelijk!) maar ik wilde jullie toch eens vragen of jullie valkjes dit ook al wel eens gehad hebben? Of ik hem misschien iets kan geven waardoor het sneller geneest?
Vele groetjes
Sandy en Ricky
PS: ik heb geprobeerd er een foto van te nemen maar dat zag ie niet echt zitten...

Lique

Hoi Sandy

Nee, ik heb er bij geen van alle valken ooit last van gehad.
Het lijkt me ook niet goed, hoe krijgt hij het voor mekaar, om zijn snavel te scheuren. Heeft hij aan iets scherps gegeten?
hij heeft er geen last van zeg je maar misschien is het toch beter om er een vogelarts na te laten kijken.

groetjes Lique

Stijn dc

hoi

je bedoelt toch neit de holte tussen de ondersnavel en het lijfje zelf. Dit is absoluut normaal hoor. maar als je twijfeld, toch effe de DA raadplegen.

SDC:D

Lique

ooo ja inderdaad, dat zou het ook nogkunnen zijn.
Maar das heel normaal hoor, dat hebben ze allemaal.

groetjes lique

Sandy

Hoi!
Nee het is echt in z'n snaveltje.
Ik kan het zelf ook heel moeilijk bekijken want het zit onder de veertjes en hij zit echt niet stil genoeg om het goed te zien. Het is ook heel moeilijk uit te leggen...ik dacht eerst dat er iets op z'n bekje plakte, maar bleek het dus dat gaatje/scheurtje te zijn...
Ik weet ook niet hoe hij er aangekomen is...hij zit wel overal aan te knabbelen maar ik kan me niet inbeelden dat er iets zo scherps door dat bekje kan.
Het ziet er ook helemaal niet zo erg uit maar ik ben een beetje bang dat dit kan doorscheuren of zo...
Ik ga er inderdaad eens mee langs de vogelarts (kan nooit kwaad hé).
Groetjes
Sandy

Lique

Hoi Sandy,

Oo ik weet nu helemaal wat je bedoeld.
je bedoeld onder de ondersnavel, dat het lijkt dat daar een opening zit.

Daar kan je het wel zien, op de foto van Phoebe en Baloo.
Maar daaronder zit nog een velletje hoor, het is niet open.

groetjes Lique

Sandy

Hoi Lique.
Nee dat is het dus niet. (wat een leuke foto trouwens!)
Ik heb net nog wat foto's proberen te nemen maar het lukt me niet, ik blijf proberen...
Het is echt een zwart streepje op het ondersnaveltje zelf. (en het is geen vuil want ik heb het er al proberen af te doen...)
Wat is dit moeilijk uit te leggen zeg   :)
Van zodra er een foto lukt, stuur ik ze mee...
Alvast bedankt hé!
Groetjes
Sandy

Lique

Hoi Sandy,

is het niet gewoon een pigment streep? Wat op een barst lijkt?

groetjes Lique

Sandy

Ik denk het niet...daarvoor is het te donker.
Als ik erover voel met m'n nagel voel ik ook echt een "putje".
Hij heeft er dus geen pijn aan want ik kan er zo aankomen.
Misschien moet ik maar gewoon ff afwachten en zien hoe het evolueert...   :-/
Groetjes
Sandy

suus

hoi sandy,
kijk eens onder overige vragen en dan op de tweede pagina. Onder het kopje toplaag van snavel, staat een foto. Misschien lijkt het hier wat op.  Onze hebben het ook wel op de ondersnavel hoewel de foto van de bovensavel is. groetjes suzanne(1)
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Sandy

Hoi Suzanne!
Nee dat is het dus ook niet.
We hebben net nog eens geprobeerd foto's te maken maar we krijgen het niet scherp genoeg.
Je kan het omschrijven als een zwart streepje op de zijkant van zijn onderste snavel. Het staat wel in het midden en niet aan de rand, dus het is net of er is iets scherps dwars doorheen gegaan...
Kan het dat hij een zwak punt in z'n snaveltje heeft of zo???
Groetjes
Sandy

Paul

Hoi Sandy,

Een snavel van een valkje is best wel sterk en zal niet zo maar scheuren of eraf vallen gelukkig.
Kijk je echt door de snavel heen dan als je in dat scheurtje kijkt of is het gewoon een zwarte streep die op een scheur lijkt?
Al je naar een dierenarts gaat ga dan wel naar een echte vogelarts die weten er veel meer van dan een gewone dierenarts.

Groetjes, Paul

Sandy

Hoi Paul.
Je kijkt gelukkig niet door de snavel door hoor...  ;)
Het is echt een heel fijn scheurtje (een haarscheurtje zoals wij zeggen).
En het lijkt inderdaad ook niet groter te worden.
Hij heeft er ook echt geen last van (hij zit momenteel op m'n toetsenbord en probeert de toetsen er vanaf te bijten, dus...)
Ik ga momenteel toch nog even wachten om naar de vogelarts te gaan. Ik denk dat ik hem daardoor meer stress ga bezorgen dan nodig is.
De vogelarts die wij hebben is Dr. Coutteel uit België (staat trouwens ook op de website hier). We hebben hem nog niet nodig gehad voor Ricky maar wel voor Jacko de grijze roodstaart van m'n vader. En die heeft hij toch al altijd goed geholpen!!!!
Dus ik wacht nog wel even af. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes
Sandy

Paul

Hoi Sandy,

Als de dierenarts op de site hier staat heeft ie in elk geval vestand van vogels dus dat is al een goed teken :-)
Haarscheurtje kennen we hier ook hoor :-)
Ik denk dat het verder ook niks ergs is hoor want in een snavel zitten wel meer vreemde scheurtjes als je bij een vogel kijkt maar die lopen meestal niet helemaal door alleen vaak door de bovenlaag.
Als een snavel afbreekt moet er ook heel wat mee gebeurd zijn en ik neem aan dat je valkje er geen moeren mee losdraaid of ander zwaar werk :-)
Zelf in kijhard hout bijten ze normaal zonder problemen en ze weten echt wel hoe ver ze moeten gaan :-)
En een snavel groeit ook en is in beweging en scheurtjes zullen er na een tijdje vanzelf uitgroeien.

Groetjes,  Paul

Sandy

Hallo iedereen!
Ondertussen is duidelijk geworden wat dat "scheurtje" eigenlijk was...
Het was dus eigenlijk het begin van een soort schilfer die er nu vanaf komt. Dus Suzanne, je had helemaal gelijk!
Ben ik weer helemaal gerust!   ;)
Bedankt allemaal.
Groetjes
Sandy