10 mei 2025, 12:25:13

valkparkiet en vuurwerk

Gestart door arlette77, 30 januari 2009, 11:10:38

« vorige - volgende »

arlette77

Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen hoe een valkparkiet reageert op vuurwerk?

Mijn valkparkiet is waarschijnlijk in de nacht van 31 december op 1 januari jl. overleden, ik weet niet precies wanneer (ik heb hem op 1 januari jl. 's morgens dood in zijn kooi gevonden). Hij was bijna 14 jaar oud. Ik vind het vervelend dat ik niet weet waar hij aan is overleden.

Nu is mijn vraag: kan het zo zijn dat hij van schrik (van het vuurwerk) is overleden? Vorig jaar zat hij ook al in die kooi op het overdekt terras met zijn maatje en toen was er niets aan de hand. Ze hebben eigenlijk nauwelijks gereageerd op het vuurwerk.

Hij zat samen met zijn maatje van twee jaar in een grote kooi op ons overdekt terras (aan twee zijden was er muur). Ze konden wel naar buiten kijken.

Groetjes,

Arlette.

Kimm

hoi arlette,

ten eerste, sterkte met het verlies van je valkje.

Het is moeilijk, want 14 jaar is een hele mooie leeftijd voor je valkje. maar dat wil niet zeggen dat hij al zijn eind was. van vuurwerk kunnen ze enorm schrikken, vooral als ze het kunnen zien.
veel mensen hier op het forum, waaronder ik, hadden met onze valkjes niets te doen met het vuurwerk. Ik had alles dicht zitten en de lichten aan en een radio aan. zo hebben zij niets meegekregen van het vuurwerk.
Ik begrijp dat je valkje het heeft kunnen zien en kunnen horen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat hij toch is geschrokken.
Helaas kom je daar nu niet meer achter of dat inderdaad het geval was.
Wel kan je voor dit jaar, de nodige maatregelen nemen met oud en nieuw.
sterkte.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

arlette77

Hoi Kimmie,

Bedankt voor je reactie.

Vorig jaar met nieuwjaar zaten ze in dezelfde kooi en op dezelfde plaats, maar toen hebben ze niet gereageerd op het vuurwerk. Dus ik hoop dat hij niet van de schrik is doodgegaan.

Hij heeft in ieder geval niet gefladderd, zich gestoten of op de grond gezeten want er was niets aan zijn lijfje te zien. Dat was helemaal puntgaaf en zijn veertjes waren nog gewoon wit/geel en niet vies.

Ik verwijt me soms: had ik de kooi maar binnen gezet. Maar daar was geen reden toe omdat ze vorig jaar, zoals ik al schreef, niet hebben gereageerd op het vuurwerk.

Volgens mijn man was Coco (mijn parkiet van 14 jaar) op 31 december jl. 's morgens al niet helemaal in zijn "hum". Hij was wat rustiger dan anders en zat stil op zijn stok (ik moest zelf al vroeg gaan werken, dus mijn man heeft ze gevoerd en water gegeven). Hij mag mijn man niet zo en gaat dus weg zodra mijn man met zijn hand in de kooi komt om ze te voeren, dat deed hij die dag niet.

Ik ben toen 's middags rond 15.00 uur thuis gekomen en heb, waarom weet ik niet (waarschijnlijk had ik het e.e.a. aan mijn hoofd), niet meer gekeken hoe het met ze ging. Ik ging er vanuit dat het goed ging, want mijn man had me niets verteld, had waarschijnlijk ook niet in de gaten dat er iets aan de hand was met Coco. Mijn man vertelde mij pas dat Coco wat stilletjes was nadat hij hem de volgende ochtend (1 januari jl.) 's morgens dood in zijn kooi vond.

Ik heb af en toe nog moeite met het feit: "had ik nog maar even naar hem gekeken op 31 december jl.". Misschien was hij dan ook wel dood gegaan, maar dan had ik nog even afscheid kunnen nemen. Misschien is hij zelfs die 31ste 's middags al gestorven. Ik zal er nooit meer achterkomen en dat is ook moeilijk.

Volgens wat ik van verschillende mensen hoor is 14 jaar al best oud voor een valkparkiet. Ik heb altijd gedacht dat ze 20 tot 25 jaar oud kunnen worden, maar ik heb pas geleden weer in een boekje over valkparkieten gelezen dat ze maar 15 tot 20 jaar oud worden.

Groetjes,

Arlette.

Kimm

hoi arlette,

ik snap heel erg goed dat jij je daar rot onder voeld.
misschien was hij inderdaad al ziekjes.
toch zou ik dit jaar, als het mogelijk is, de kooi naar binnen halen.

zeker is 14 jaar een hele mooie leeftijd hoor, maar dat maakt het verdriet er niet minder om. integendeel juist.
ze kunnen 20 jaar worden en zelfs nog wel ouder.

je zal het een plekje moeten gaan geven voor jezelf, want je zal er nu niet meer achter komen over het waarom en hoe.

en je man zal, als er een valkje stilletjes bij zit, dat tegen jou moeten zeggen. ( dat zal hij nu ook wel doen denk ik) ;)

groetjes kim

arlette77

Hoi Kimmie,

Ik heb helaas nu geen valkparkieten meer, we hebben de andere parkiet (het maatje voor Coco, grijze geparelde parkiet pop) teruggebracht naar mijn oom. Deze grijze parkiet was niet tam.

Mijn oom kweekt valkparkieten en andere grote parkieten. Ze zit nu in een grote volière bij mijn oom met een heleboel soortgenoten en volgens mijn oom heeft zij het daar goed naar haar zin.

De kooi hebben we opgeruimd.

Ik wil wel weer heel graag een volière met valkparkieten buiten. Deze gaan we van het voorjaar ook wel één bouwen. Dat is er tot nu toe nog niet van gekomen. We moeten nog een mooie plaats zoeken in de tuin.

Ook zou ik graag weer een valkparkiet binnen willen, maar ik denk dat mijn man het daar niet mee eens zal zijn.
Coco was namelijk nogal luidruchtig en mijn man had daar een gruwelijke hekel aan. Dus ik denk niet dat ik dat voor elkaar krijg om een valkparkiet binnen te houden. Dat zou ik wel heel jammer vinden.

Ik mis het houden van valkparkieten nu wel. In Veldhoven hadden we twee volières buiten met valkparkieten. Toen we verhuisden zijn de vogels naar mijn oom gegaan.

Hoeveel valkparkieten heb jij en zitten ze binnen of buiten? Zijn ze ook allemaal tam? Als ze binnen zitten, maken ze dan niet veel lawaai?

Gr. Arlette.

Kimm

hoi arlette,

ik heb 4 valkjes. ze zijn allemaal tam. de mannetjes kunnen het meeste lawaai bij mij maken, maar ik vind dat erg weinig. het meeste lawaai heb ik s'morgens. sávonds helemaal niet meer.
popjes maken over het algemeen minder lawaai.

ik hoop voor jou dat je weer een valkje binnen mag hebben. wel is het bekend dat als je 1 valkje neemt, het valkje jou als partner  gaat zien en dan vaak schreeuw gedrag naar boven komt.

groetjes kim