27 april 2024, 19:43:40

kooi valkparkiet 's avonds afdekken

Gestart door rika, 23 november 2003, 23:48:27

« vorige - volgende »

rika

Hallo,
Wil graag weten of je de kooi van een valkparkiet 's avonds beter kan afdekken.
Heb een jonge valkparkiet gekocht en vraag mij af of dat nodig is voor zijn rust en slaap.
Weet ook niet of  ze dan in de afdekking verstrikt kunnen raken.

Groetjes Rika.

Tara

Hoi Rika,

nee, totaal niet nodig. Mensen doen dat als hij te veel kabaal maakt, maar valkjes schrikken daar vaak van, van een handdoek. Ik zou het niet doen, je mag het zeker niet doen, als het geen nodig is. Als een valkje moe is, slaapt hij, hij verliest geen rust. Is dus niet nodig :).

Groetjes, Tara

Speedy

Hoi Rika,

Ik denk dat je dat zelf moet weten.
Ikzelf doe dit wel, dit komt omdat ik dit van huis uit heb meegekregen ik weet dus niet beter.
Altijd ging er een doek over de kooi heen, of het nu voor de warmte of rust of wat dan ook was, geen idee.
Ik dek nu ook elke avond de voor en zijkanten af met een dekbedovertrek. Het moet namelijk over de volière heen.
De achterkant is open en daar schijnt dan een nacht lampje.


Groetjes,
     Trudie

Paul

Hoi,

Ik heb hier nog nooit een kooi afgedekt hoor.
Je krijgt zelf toch ook niet een laken over je huis heen elke dag  :D
Als ze echt lawaai maken word het vaak gedaan maar als ze zelf gaan slapen en als het schemerig word doen ze dat bijna altijd dan is een doek niet nodig.
Hier zijn we elke dag heel laat op en ook al brand er licht gaan de valkjes toch slapen.
Dus ik zou net als Tara zeggen niet doen die doek.

Groetjes, Paul

Andrea

Hoi Rika,

Ik dek nooit de kooi af van mijn valkje.  Meestal is ze s'ochtends het actiefs qua fluiten e.d.
Meestal als het donkerder begint te worden begint ze al te dommelen. En als ze echt moe is steekt ze haar kop in de veren en gaat ze gewoon slapen. Dat doet ze overdag ook wel een beetje dommelen. Ze heeft nergens echt last van. Behalve dan als je een bouwvakkerslamp op haar richt.  :D

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

mastolk

Hoi Rika,

Ik dek zelf de kooi nooit af. Vind het ook niet zo leuk lijken zo'n doek over de kooi. Alleen als we bezoek hebben (die slapen dan in de kamer, waar de vogels ook staan) dan wel, of we zetten de vogels uit de kamer.
En als ik s'middags ga rusten en mijn man is thuis, (zelf doe ik het nooit hoor  :D) dan vind hij dat ze stil moeten zijn voor mij en doet hij er soms een doek over. Nou zodra ik dan uit bed kom, gaat meteen het doek eraf, en heb ik alweer zoiets van ach schatjes kom maar snel bij me....ik vind het niet zo leuk voor ze.
Als ik s'middags zeg dat ik ga slapen, netjes zeg welterusten lekker slapen en zachtjes doen dan fluiten ze nog even als ik weg ben en zijn naarna ook rustig!  :D  :) Voor mij is het dus niet nodig.

Groetjes Margrietha

Didi

Hey Rika,

Ik dek de kooi ook nooit af. Mijn valkje gaat namelijk naar die doek blazen en bijten, dus dat doe ik nu niet meer. En aangezien ík hem thuis helemaal verzorg, zou ik dus ook de doek van de kooi moeten halen, maar als er dan iemand voor mij beneden is, vindt hij dat eng, omdat hij dan allemaal geluiden hoort en niks kan zien. Hij is namelijk nogal nieuwsgierig :).
Maar als je valkje heel erg gaat krijsen 's nachts, dan is die doek wel een optie.

Groetjes Diane

ziralioness

Vroeger dekte ik mijn kooi wel af als ik 's avonds laat mijn kamer in kwam nadat ik beneden was geweest. Dan hadden ze nl. eerst in het donker gestaan.. en sliepen ze al! Ze stelden er altijd wel prijs op hier, dat ik dan het licht wegnam zodat ze verder konden slapen.
De kooi dekte ik trouwens alleen aan de bovenkant af, niet de zijkanten!

Het gaf ze wel heel veel rust, maar nu ik de voliere heb is het een beetje lastig geworden ze af te dekken. ;)
Aan Nina kan ik soms merken dat ze echt last heeft van het licht. Ze word dan kribbig en gaat krijsen. Vaak doe ik dan zoveel mogelijk lichten uit. Maar ja, ik kan soms merken dat ze ''haar doekje'' mist.

Tja, het is net wat je wilt... nodig is het niet, zeker niet als het licht uit is... enne verstrikking zou ik me toch niet te druk om maken, zorg gewoon voor een doek of oud laken dat niet te pluizig is ofzo. :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Dark_Fox

Ik dek zodra ik ga slapen de kooi af, zodat ie 's ochtends niet al te vroeg wakker wordt... in de weekenden wordt hij wakker voor ik opsta, door het licht dat er dan doorheen schijnt rond een uur of 10, dan gaat hij eerst met zijn snavel tegen een tralie tikken om mij wakker te maken, als ik dan de doek niet weg haal gaat hij schreewen, dus ik haal hem uit de kooi, dan komt hij bij mij op bed zitten, soms leg ik er wat eten bij neer, en dan is hij de hele tijd stil.

Hermes_Lucy_nest

dit doe ik nie..is gewoon onnodig vind ik :-/
alhoewel je denkt dat in de natuur elke avond iemand een laken over hun boom waar ze op slapen doen ::)
neeh het is mijn mening maar ik zou het nie doen want volgens mij maak je ze daarbij alleen maar bang
en dan zien ze niets en kunnen ze zich s'nacht bezeren vooral lutino's en albino's want die zijn nachtblind!

Dark_Fox

Naar mijn weten kan anders geen enkele valkparkiet (of parkiet/dwergpapegaai) in het donker zien. Bovendien kun je er zelf voor zorgen dat de 'nacht' voor hun lang genoeg duurt - denk aan bijvoorbeeld als je ze zoals ik op de slaapkamer hebt, anders kun je niet 's nachts nooit iets als een lamp aanhebben of tv kijken...