13 mei 2025, 16:38:37

Aanvallen/bijten!! Help

Gestart door Pongo, 26 januari 2009, 16:33:18

« vorige - volgende »

Pongo

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag. Het ging allemaal heel goed met mijn valkparkiet Pongo (man, 1,5jaar oud) maar sinds een paar weken valt hij me zomaar aan en bijt hij me. Nou is het wel zo dat hij steeds op de bodem van de kooi in de hoekjes zit te graven en met z'n kontje helemaal in de hoek omhoog zit. Zou dit nestdrang zijn? Er is geen vrouwtjes valkparkiet aanwezig maar doet dit elke dag. Als hij bij je zit zit hij ook in alle hoekjes en gaatjes te kijken, net of hij een geschikt nestje zoekt of zo. Zou het hierdoor komen dat hij zo agressief doet? Zou dit alles met elkaar te maken hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn jullie oplossingen?

Ik hoor het graag van jullie.

Bedankt alvast en groetjes,
Linda

bobbie

Hoi hoi,

Je "man" valkparkiet zou wel eens een dametje kunnen zijn en broeds zijn. Je beschrijft het gedrag van een popje dus ik denk dat het dus een dametje is. ;D

je moet niet gek staan te kijken als er ineens een eitje ligt.

Je foto kan ik niet goed zien, valk is te ver weg, misschien kan je een closer fotootje plaatsen van je "man". ;)

Groetjes, Nel :)

bobbie

Ben ik weer.

De valkparkiet is al door de  eerste rui heen, dus zal ik gelijk uitleggen hoe je kan zien of het een pop of een man is.

Als de staart helemaal effen is van kleur, dan is het een man. Zitten er gele streepjes op de staart, dan is het een pop.

Als er spots onder de vleugels zitten (gele vlekjes) dan is het en pop.
Als de spots ontbreken, dan is het een man.

DOei, Nel :)

Pongo

Bedankt Nel, voor je reactie. Nou ik hoef niet te twijfelen of het een man of een pop is. Het is duidelijk een man. En daar ben ik ook bekend mee om het te herkennen. Hij praat en fluit ook als een mens, en qua kleuren is het ook duidelijk een man.
Ik ken nog een mannetjes valkparkiet die dit doet en dat is ook overduidelijk een man. maar nu de vraag, komt het aanvallen en bijten voort uit dit gedrag??Is het nestdrang?? En wat kunnen we er aan doen?

Grt,
Linda

bobbie

Hallo Linda,

Sorry  :-[ ik wist niet dat je hier in thuis was.

Ja, volgens mij is het broeds gedrag.

Tja, hoe kan je het voorkomen.
Ik denk dat je zelf ook wel het een en ander kunt verzinnen en al gedaan zal hebben. Toch noem ik hier een paar dingen:

Niet over de rug aaien.
Niet teveel douchen (de vogel dan he ;)).
Geen eten uit je mond geven aan hem.
Licht/donker balans vinden.
Kooi-indeling veranderen.
Geen lijnzaad geven.

Groetjes, Nel :)

carco

Hoi

Sorry dat ik me er mee bemoei, maar als het de valk van je handtekening is denk ik toch echt dat je een pop hebt. Is het een wildkleur? Het dunkt me dat ik een grijze kop zie.

Maar wat het gedrag betreft is het inderdaads een broeds gedrag.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Kimm

hoi linda,

mijn mannetje heeft het ook gedaan. tja wat heb ik eraan gedaan? nou niets aan het in het hoekje zitten enzo. wel aan zijn gedrag. hij beet mij ook.
inderdaad kooi veranderen, evt op een andere plek zetten. neem je valkje ook mee naar andere plaatsen, bv slaapkamer,douche etc. zorg ervoor dat hij afleiding krijgt.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Pongo

Hoi Kim,

Bedankt voor je antwoord. Hij heeft wel genoeg afleiding maar ga wel wat proberen. Dat rommelen in de hoekjes heb ik ook geen problemen mee alleen het aanvallen en bijten wil ik eruit hebben.

Hoi Caroline,

De foto die eronder stond was nog een oude foto, van voor de eerste rui. Ik heb even een up to date fotootje erbij gedaan. Het is dus duidelijk een echte man  :)

Groetjes,
Linda

Kimm

hoi linda,

je zal wel een hele lange adem moeten hebben hoor en geduld. het kan lang duren voordat het minder wordt.
maar dat heb je er vast wel voor over ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

carco

Inderdaad duidelijk een man  :D
En ik denk dat je moet wachten tot het overgaat, wat niet leuk is.
Als het broedse over is is hij vast weer de oude.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Daniëlle de Boer

Mijn mannetje doet precies hetzelfde. In een hoekje zitten met staart omhoog en geluidjes maken. Gelukkig is ie er niet aggressief bij.
Het rare is dat mijn popje ook broeds is, maar toch zoeken ze elkaar niet op  :-\

Pongo

Hallo allemaal,

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Altijd fijn om te lezen als mensen het zelf ook hebben wat hun eraan proberen te doen.
We gaan er mee aan de slag en geduld hebben we zeker want het is ook absoluut een scheetje. Gelukkig doet hij niet alleen maar lelijk!! :)

Grt,
Linda

Hermien

Ik heb zelf VIER mannen (valkjes dan hè....jammer genoeg... :-\ ) en die doen het geen van allen. Alleen als ik ze een balletje geef wil Gabber dit nog wel eens aanzien voor een eitje, de sukkel. Tja, dan kun je maar beter met je handen uit de buurt blijven..... ;D

Strakke opvoeding genoten, hè?  ;D   ;D   ;D   ;D