Help! Valkje is ALLE staartveren kwijt geraakt tussen de deur, wat te doen?

Gestart door Dirk, 24 januari 2009, 19:00:25

« vorige - volgende »

Dirk

Hallo allemaal,

Allereerst excuses, ik kom hier niet vaak, en als ik iets post zijn het alleen vragen. Gelukkig heb ik hier wel al veel nuttige informatie kunnen lezen, waarvoor hartelijk dank.

Nu heb ik echter iets spoedeisend. (vind ik zelf tenminste)

Mijn valkparkiet, inmiddels anderhalf jaar oud, zat zoals zo vaak, los in de kamer. Dit keer is hij ergens gaan zitten waar hij nooit zit, namelijk op een deur. Heeft ie nog nooit gedaan. Je begrijpt het al, iemand deed de deur dicht. Een hoop gekrijs was het resultaat, daarna vlogen de veren het rond in.

Eindresultaat is is dat mijn valk totaal geen enkele staartveer meer heeft, hélemaal niks meer.

Dit alles is nu circa 'n anderhalf uur geleden gebeurd. Hij is erg rustig, eet en drinkt wel goed, en wil nog steeds gewoon aangehaald worden.

De veren heb ik even bekeken, twee stuks waren een beetje bebloed, de rest niet.

Wat te doen?? Kan het kwaad? Ik laat de valk vanavond vooral rustig in zijn kooi, heb er een hoop lekkernijen ingehangen zoals wat sla, wortel en trosgierst.

Ik hoop dat iemand mij even geruststeld dat alles weer goed komt, of advies kan geven over hoe te handelen.

Alvast hartelijk dank!

Anke

Hoi,
Zolang je valkje niet (nog steeds) bloed, kan het verder niet veel kwaad hoor.
De staartveren groeien weer aan :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Dirk

Citaat van: Anke op 24 januari 2009, 19:08:21
Hoi,
Zolang je valkje niet (nog steeds) bloed, kan het verder niet veel kwaad hoor.
De staartveren groeien weer aan :)
Groetjes Anke

Gelukkig!

Valkje heeft niet gebloed, en bloed nu ook niet. Vind 'm alleen heel zielig.. net zo'n Kakariki zo ;)

Bedankt voor je reactie!

Agnes

Hoi Dirk,

Kijk wel uit als je hem weer uit de kooi laat, en hij wil vliegen....dat gaat niet zo goed zonder staartveren ;D
Hou hem dan goed in de gaten 8)

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Dirk

Citaat van: Agnes op 24 januari 2009, 19:23:14
Hoi Dirk,

Kijk wel uit als je hem weer uit de kooi laat, en hij wil vliegen....dat gaat niet zo goed zonder staartveren ;D
Hou hem dan goed in de gaten 8)

Je merkt in de kooi, of net op z'n speeltuin al dat hij z'n evenwicht wat moeilijker kan vinden. Ik hoop dat z'n veren weer snel aangroeien, mjah, daar zal wel 'n hele tijd overheen gaan.

*Manon*

Hoi Dirk,

Gelukkig dat het allemaal mee valt met je valkje, maar 't was zeker schrikken.
De staartveren groeien erg snel weer aan, tenminste als ze met de hele pen uit het valkje zijn gekomen... als ze afgebroken zijn, moet je wachten tot de nieuwe rui, dan komen er nieuwe veren voor terug, maar zijn ze met pen en al eruit, dan heb je over enkele weken al dat je ze terug ziet groeien..

Groetjes Manon

Dirk

Citaat van: *Manon* op 24 januari 2009, 23:19:13
Hoi Dirk,

Gelukkig dat het allemaal mee valt met je valkje, maar 't was zeker schrikken.
De staartveren groeien erg snel weer aan, tenminste als ze met de hele pen uit het valkje zijn gekomen... als ze afgebroken zijn, moet je wachten tot de nieuwe rui, dan komen er nieuwe veren voor terug, maar zijn ze met pen en al eruit, dan heb je over enkele weken al dat je ze terug ziet groeien..

Groetjes Manon

Hij is ze met pen en al kwijt.. zit echt zo'n kale plek nu.. Best zielig.
Hij zelf is er vandaag alweer een stuk vrolijker onder. Zat vanmorgen weer vrolijk te fluiten in z'n kooi toen ik naar 'm toe ging. 't ziet alleen zo raar uit! hahah.

Maar goed, 't komt wel goed.

Deze vraag is nu niet meer 'spoed' dus van mij mag een moderater deze best naar ziek/gewond verplaatsen.

Hermien

Ach, ach, dit is nou typisch iets wat elke valkparkietliefhebber tenminste één keer overkomt. En ondergetekende heeft het twee keer meegemaakt. Inderdaad zal de aanblik van je valkje nu wel erg zielig zijn, maar de veren zijn uitgevallen van de schrik. Dit is een meganisme om aan gevaar te kunnen ontsnappen. Snappie? De deur gaat dicht, veren ertussen en de vogel laat ze los om te voorkomen dat hij door de deur opgegeten wordt.... ;D

Nisk erg. Ik snap je schrik, had ik ook. Zelfs de tweede keer. Goofy, mijn valkje had een heuse blote kont en kon bij het landen niet meer afremmen. Enerzijds was dat wel een grappig gezicht om hem te zien doorglijden over het tafelblad, maar ik was maar wat blij toen hij weer veren begon te krijgen. Die groeien overigens binnen nu en 8 weken in sneltempo aan. Wat hierbij kan helpen is af en toe een beetje druivensuiker door het drinkwater doen en eens extra eikrachtvoer. Moet jij opletten. Je zult versteld staan hoe snel de eerste veertjes weer naar buiten piepen. Je vogel moet misschien nu nog even bekomen van de schrik, maar die is allang blij dat-ie de deur heeft overleefd......

Sterkte!

Romy

Hoi Dirk

Het is inderdaad heel erg schrikken, maar gelukkig is het ook alléén maar dat  :) Zowel voor jezelf als voor je valkje.

Je zal merken dat je valkje het nu wat moeilijker heeft met vliegen, maar na een aantal dagen is ie dat ook alweer gewend. En de nieuwe veren groeien heel snel terug aan. Het is trouwens écht verbluffend om te zien hoe snel dat gaat!

Groetjes
Romy

christa

en ik maar denken dat ik de enige was wat soms iets niet ziet of hoord
hahahahahaha
gelukkig is het goed afgelopen.
groeten christa