8 mei 2025, 22:50:01

heeeeel aanhankelijk valkje

Gestart door Bianca, 23 november 2003, 02:23:51

« vorige - volgende »

Bianca

hallo allemaal
Ik heb nu sinds woensdag een heeeeel lief en aanhankelijk lutino-valkje punky genaamd. :P
Ben zo trots als een pauw!
Hij/zij is nu ongeveer 5 weken oud en met de hand op gefokt (zeg ik dat goed?)
 :-/
Moet 'm zelf nog twee keer per dag voeren , echt leuk!
nu zou ik best een foto willen plaatsen alleen begreep ik dat ie dan al op internet moet staan. HOE doe ik dat nou weer?
Heb geen eigen home page
ik heb aleen wat kleine vraagjes.

*Voordat ik punky kreeg heb ik heel veel gelezen over de behuizing en wilde graag een lekker ruim onderkomen voor 'm
en heb dus een jock kooi aangeschaft, ik las dat dit geen problemen zou veroorzaken i.v.m koppie erdoor steken.

Nu is het zo dat Punky zo aanhankelijk is dat ie het liefst mee onder het dekbed kruipt als ik ga slapen. :D en komt dus  werkelijk zowat door de tralies heen, ook als ik gewoon langs loop raakt ie helemaal in paniek. :o
Wat kan ik eraan doen om te zorgen dat ie zich veilig voelt in z'n kooi?
(heb al een t-shirt van mezelf erin gelegd, maar dat werkt ook niet) :-[

En dat nog een klein vraagje
*het valt me op dat ie vaak met z'n kopje schud (niet knikken maar echt schudden) wat zou dat voor oorzaak kunnen
hebben? :-/

Alvast bedankt!
groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Tara

Hoi Bianca,

hier heb ik wel ervaring mee, gewoon oppassen dat je niet hetzelfde overkomt als ik, valkje sterft :(. Oorzaak lag aan de nutribird, er was iets, dus ik ga zeker geen nutribird van die winkel meer kopen volgend jaar ...

Eerst, om een foto te uploaden, moet je zorgen dat hij kleiner dan 60 KB is, ook moet je lid zijn van het forum. Je ziet hier boven een upload knop staan, en klik op bladeren, en zoek je foto uit. Dan kan je'm lekker versturen naar de valkparkiet.com en even later krijg je een url. Klik op url kopiëren en dan moet je in een bericht hem plakken. Hopelijk begrijp je het nu een beetje.

Als je een valkje met de hand opvoedt, ziet die jou als zijn mama, daarom wil ie echt overal met je mee. Als je voorbij zijn kooi loopt, wil ie bij je zijn, daarom maakt ie zo'n kabaal. Als ie zijn kopje zo beweegt, (dat deed mijne ook altijd) dan wil ze meestal eten, maar je mag het niet altijd geven! Het is zagen, en niet steeds hun gedacht geven. Ook deed ze het toen ze me niet vond, was zo lief. Je valkje voelt zich best veilig in de kooi, maar wil steeds bij jou zijn. Toen ik naar school moest, en Plukkie zat in de kooi, en ik kwam thuis, en deed het kooitje open, kwam ze meteen naar me toe, ook de zondag toen ze ziek werd, kwam ze nog altijd naar me toe :(.

Denk dat ik alles heb beantwoord, meer kan ik niet zeggen want mis haar nog altijd super veel, ook al is het nou al enkele maanden geleden ....

Groetjes, Tara

Veel plezier met Puncky trouwens, het zijn kanjers ;).

Bianca

ik heb nu eindelijk uitgevonden hoe ik lid moest worden! jippie
Nu even proberen hoe dat foto plaatsen werkt.
Tara ik voer nu ook nutriburd A19 Is dat een probleem dan?L[/img]

Bianca

Bianca

Tara

Hoi,

nee, geen probleem. Ik weet het nou niet zeker maar denk dat ik A21 had? Is A19 niet die voor papegaaien? Ik weet het nou niet zeker hoor, maar ik had die voor parkieten, maar verwissel altijd 19 en 21 :).

Er is geen probleem, maar die van mij, daar was vast iets verkeerds aan, want er is hier een catastrofe gebeurd, alle valkjes die ook maar wat van dat nutribird binnen hadden, zijn helaas gestorven, dus Plukkie ook, en dat vond ik het ergst, want zij werd met de hand grootgebracht.....

Wat is je lutino al mooi zeg, volgens mij zou Plukkie (was ook lutino) er ook zo hebben uitgezien.

Fijn dat je het hebt gevonden hoe je lid moet zijn en moet uploaden, ben blij voor je, welkom op de site :).

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Bianca,

Leuk dat je ook een valkje hebt nu :-)
Welkom bij de club zou ik zo zeggen.

CitaatHij/zij is nu ongeveer 5 weken oud en met de hand op gefokt (zeg ik dat goed?)
 Moet 'm zelf nog twee keer per dag voeren , echt leuk!

Met 5 weken eten ze inderdaad nog net niet zelf maar als je twee keer per dag moet voeren nog zal hij toch al wat zaadjes pikken denk ik?
Zogauw hij zaadjes eet zo snel mogelijk de handvoeding afbouwen want te lang doorgaan is ook niet zo goed en ze gaan dan moeilijker over op de zaadjes.

Nutribird is normaal goed opfokvoer dat is al compleet gemengd.
Ik gebruik zelf altijd Cede en dat moet je dan naar mate het valkje ouder word meer vermengen met gemalen eivoer.
Je hebt ook nog van Kaytee dat is ook net als nutribird compleet opfokvoer.

Ze noemen het handopfok maar dan zeggen ze meestal met de hand gevoerd of met de hand grootgebracht.

CitaatNu is het zo dat Punky zo aanhankelijk is dat ie het liefst mee onder het dekbed kruipt als ik ga slapen.  en komt dus  werkelijk zowat door de tralies heen, ook als ik gewoon langs loop raakt ie helemaal in paniek.
Wat kan ik eraan doen om te zorgen dat ie zich veilig voelt in z'n kooi?
(heb al een t-shirt van mezelf erin gelegd, maar dat werkt ook niet)

Het duurt een tijdje voor hij aan zijn kooi gewend is maar dit zal steeds beter gaan hoor, met een weekje is ie vaak al aardig gewend aan zijn nieuwe plekje :-)
Onder een dekbed oppassen want als je in slaap valt kan je per ongeluk op hem gaan liggen en hij kan stikken als hij er te lang onder zit dat is wel eens vaker gebeurd helaas.

CitaatEn dat nog een klein vraagje  
*het valt me op dat ie vaak met z'n kopje schud (niet knikken maar echt schudden) wat zou dat voor oorzaak kunnen  
hebben?

Doet ie dat schudden als je van dichtbij tegen hem praat?
Dan kan het zijn door de hoge tonen waar ie dan wat last van heeft in zijn oortjes dan gaat ie schudden met zijn kopje.
Dat doen meerdere valkjes soms maar niet allemaal.

In elk geval veel plezier met je valkje :-)

Groetjes, Paul

Bianca

ik bedoelde dat ie zo graag bij me wil zijn, niet dat ie echt
onder de dekens kruipt bij me ;D
whahahahahaha stel je eens voor.
oh ja van dat schudden met z'n koppie dat zal het wel zijn want na wat observatie zie ik dat ie het niet doet als ie in z'n kooi zit.
bedankt nog!
Bianca

Paul

Hoi Bianca,

Citaatik bedoelde dat ie zo graag bij me wil zijn, niet dat ie echt
onder de dekens kruipt bij me

Hier heb ik dat wel gehad met een paar jongen dat ze graag onder de dekens gingen liggen hoor dus sommige doen dat wel.
Maar het blijft gevaarlijk.

Groetjes, Paul

Tara

Het is inderdaad gevaarlijk, let dus maar op dat ie nooit alleen los loopt, ik kan er van meespreken :(.

Groetjes, Tara

Bianca

nee dat zal ik ook nooooooit doen! ::)
ik heb twee boekjes over valkparkieten die ik zowat kan opdreunen.
En ben al heel lang actief op internet om alles over ze te leren! ;D
MAAR een mens blijft altijd leren en zeker als je nog niet zo lang eentje hebt.
Maar ik vind mama spelen wel leuk maar ook wel vermoeiend hoor!
Wat kunnen die kleintjes schreeuwen zeg als ze bedelen, Hihihihihihihi. :D :D :D :D :P

Tara

Hoi,

ik begrijp helemaal wat je bedoelt :). Volgend jaar, zal Tiko volgens mij toch weer gaan plukken, en dan zal ik zeker weer een jonkie met de hand grootbrengen. Het is vreselijk als ze worden geplukt, maar ik vind het erg leuk om eentje groot te brengen :). Veel plezier met 'm, hij is echt een schatje :).

Groetjes, Tara