help moeder pikt constant jong tot bloedens toe

Gestart door bincky, 3 december 2008, 20:51:30

« vorige - volgende »

bincky

wie kan me helpen de juiste beslissing te maken?

Ik zal even kort uitleggen:
we hebben een jong valkje (bij ons geboren) van inmiddels 3 1/2 week oud. 5 dagen geleden hebben we de vader weg gehaald omdat hij het jong pikte tot bloedens toe. Alles ging goed, moeder voed het jong goed. vanmiddag ging het fout!
moeder pikt nu ook haar jong tot bloedens toe! het is zo zielig!

ik twijfel enorm of ik over moet gaan op handopfok. Ik laat het kleintje liever bij de moeder, maar nu wordt het wel heel zielig. Elke keer trekt ze gewoon aan het jong totdat een een veertje heeft!

Waar doe ik nou goed aan?

Ik heb wel Nutribird A 19 in huis, en heb ook al alles gelezen bij jullie  onder het kopje handopfok. Ik zal in ieder geval zo even het jong wegen.

Wat moet ik doen?

bincky

hoi,

ik heb het kleintje net even gewogen, en hij/zij
weegt bijna 90 gram (is dat niet erg zwaar voor 3 1/2 week oud) Ik moet wel zeggen dat ik geen digitale weegschaal heb maar zo'n klein keukenweegschaaltje

Het gaat nog steeds niet goed in de kooi, moet blijft pikken. Ik zit nu constant dicht bij de kooi om het in de gaten te houden!

Kan iemand  mij nog advies geven!?

Sanna

Hallo Bincky,

Je kunt proberen het jong op de plek waar moeder hem plukt met een dikke laag vaseline in te smeren, dat wil nog wel eens helpen. Maar verder is er meestal erg weinig aan plukken te doen. Wanneer het niet te erg wordt zou ik hem lekker bij z'n moeder laten. Veren groeien tenslotte terug. Het is een kwestie van aankijken en beoordelen. Ik heb ook wel eens een foto gezien van een jong van 4 weken dat echt geen enkele veer meer op z'n lijfje had! Dat gaat mij persoonlijk ook te ver.

Wat je eventueel ook nog kunt doen (maar ik weet niet of je daar de tijd voor hebt) is moeder en kind scheiden, maar steeds als hij gevoerd moet worden bij z'n moeder zetten. Dan wordt hij ook minder geplukt. Moeder propt hem lekker vol en zodra ze tot plukken overgaat haal je hem er weer uit.

Als je tot handopfok overgaat kun je op het board "Handopfok" verdere info lezen over hoeveel je moet voeren en waar je allemaal op moet letten.

Succes!
Groetjes, Sanna

Karin

3 1/2 week is erg jong voor handopfok als je er geen ervaring mee hebt. Probeer de tip van Sanna en geef verder de moeder minder eivoer. Als het teveel eiwit krijgt wil dat ook nog wel eens pikgedrag geven. Maar helaas is er in de meeste gevallen weinig aan te doen. Soms wil wilgentakken nog wel eens helpen als afleiding.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bincky

ok, ik ben vandaag vrij dus ik kan het allemaal goed in de gaten houden. Ik heb een beetje ervaring met handopvok (tenminste als je het zo mag noemen) het moedertje moest ik nml ook zelf grootbrengen met pap, elke 3 uur een spuitje (gewoon te jong verkocht in de dierenwinkel, koop ook nooit meer een dier in een winkel) maar ik wil liever dat het kind bij zijn/haar moeder blijft.

Ik ga eerst jullie advies opvolgen. Ik ga het jong zo insmeren met vaseline en minder eivoer geven. Wilgentakjes had ik al geprobeerd maar die moet ze niet. Ik zal zorgen dat moeder vandaag lekker lang buiten de kooi kan, heeft ze afleiding!

Ik ga aan de slag, bedankt

bincky

Sanna

Die ziet er nog goed uit hoor, ik zou het zo lang mogelijk proberen vol te houden om hem door z'n moeder te laten voeren.

Groetjes, Sanna

bincky

ja ik probeer hem/haar  zo lang mogelijk bij mama te laten  zitten. Ik heb Pino nu "helemaal" onder de vaseline gestopt, mama probeert het nog wel maar vindt het niet  meer zo lekker, en ik ga straks de kooi schoonmaken en zal er dan wat meer afleiding in stoppen dmv een leuke klimstok extra en een lekkere knabbelstok.

maar weer bedankt voor het luisterende oor en het advies

Sanna

Citaat van: bincky op  4 december 2008, 10:58:46
Ik heb Pino nu "helemaal" onder de vaseline gestopt

Arme Pino ;D ;D ;D.
Ik hoop dat het helpt!

Groetjes, Sanna

Karin

Probeer het minimaal te rekken tot 4 1/2 week... En liever een beetje kaal dan kropproblemen  ;) En 1 x handvoeden is wel een heel klein beetje ervaring hoor, ik heb er al heel wat gedaan en leer er nog steeds bij  ;D Ik denk dat je pas na 20 jaar heel ervaren ben, hahaha.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bincky

ja ik weet dat je dan niet echt van "ervaring" kan spreken, maar het is in ieder geval niet helemaal vreemd voor me. Ik weet nog dat ik toen ook enorm heb lopen stuntelen.

Maar wat ik me afvraag, is het voor het jong dan niet zielig dat hij/zij geplukt wordt? Het ziet er zo zielig uit. 

Karin

Nee hoor, als het maar niet te gek wordt en geen rust krijgt... Als er iets mis gaat met handvoeding is de schade groter....
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bincky

ja je hebt gelijk, en ik zou het heel erg vinden als het mis gaat. Ben gewoon een beetje verliefd geworden op Pino  :)
Ik hou het goed in de gaten!

Bedankt

Valkje

Ja ik vind het ook soms ook wel zo vervelend als moeder zijn eigen jong helemaal kaal plukt of pikt tot het bloeden toe..
ik persoonlijk had daar liever niet op zitten wachten.

maar het is ook maar net wat er gebeurt in de kooi.

maar naar mij gevoel word hij afgestoten van de andere jongen die je waarschijnlijk hebt als ik het goed heb geraden.

en dat is meestal heel erg vervelend.
misschien dat meerdere mensen daar aan gedacht hebben.

het hoeft niet zo te zijn wat ik denk maar het kan.

groeten.. valkje

Dierenfreackske

Hoi , ik kan je spijtig genoeg niet helpen , geen ervaring, maar ik hoop maar dat ze niet meer plukt tot bloedens toe, grtjs Ann