21 mei 2024, 03:36:01

NOP ter discussie

Gestart door mila, 10 januari 2009, 15:47:23

« vorige - volgende »

Hermien

Ik ben heel erg geschrokken na het zien van deze documentaire, ongeacht of die eenzijdig belicht was. Wat ik echter niet snap is het feit, dat daar een vogelkliniek is, waar een dierenarts zit die hier op het forum toch als heel goed en betrouwbaar wordt neergezet. Heeft dié dan nooit in de gaten gehad dat er dingen niet klopten? Daar kan ik met mijn pet niet bij en zo'n vogelarts zal ik mijn vogels dan ook niet voor behandeling brengen...... (of sla ik de plank nu ernstig mis?)

                     ???   ::)   :o   :-\

Caroline

Nee .... jij slaat de plank niet mis .... zelf ben ik meerdere keren telefonisch heel fijn en vakkundig door haar geholpen, ook mijn ouders gingen al meerdere malen met hun grijze roodstaart naar haar voor een "APK" en een kleine onderhoudtsbeurt. Onze Lorre inmiddels 6 jr. is gehandicapt, meer dan de helft van zijn snaveltje is afgebeten door zijn ouders in het blok.

Eens in de zoveel tijd wordt het netjes bijgevijld, tevens zijn vleugeltjes gekortwiekt want vliegen is nooit zijn sterkste kant geweest.

Tevens heeft zij mijn ouders bijgestaan om Lorre op een zo'n gezond mogelijk dieet te krijgen aangezien hij zijn eerste levens jaren maar wat kreeg en geen gewoon papegaaienvoer kan eten met zijn snaveltje.

Kortom zoals ik haar ken, alleen maar positief.  :D

Mijn verbazing was dan ook groot bij het zien van het programma afgelopen maandag ..... ook ik kan me namelijk niet voorstellen dat een vogelarts, die zo goed bekend staat, aangesloten wil blijven bij een vogelopvang waar beesten zo ontzettend worden verwaarloosd.  ::)

Sterker nog, als vogelarts van het park daar min of meer verantwoordelijk voor is.  :-X

Even terugkomend op een zinnetje van een voorgaande schrijven.

Een aantal maanden geleden had het NOP geen eigen pathaloog .... toen ik er eentje nodig had voor een uitgebreide sectie, vertelde zij me zelf dat deze niet aan het park verbonden was en verwees me door naar andere klinieken.  ;)

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen.  ???
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Mara

Hoi iedereen

Heel erg geschrokken van deze uitzending, en had kreeg ook mijn twijfels over het NOP. Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn dat een dergelijk park bestaat als mensen eens goed nadenken. Ik wil graag een grijze roodstaart of een kaketoe, tja, helaas heb ik er geen tijd voor dus komt er ook geen in mijn huis. Maar dat terzijde.

In 7 dagen 12 dode vogels....dat vind ik erg veel. Een percentage van 60 tot 80% wat overlijdt....Erg heftig, erg schokkend. Weet ook niet goed wat ik er van moet denken. Hoe oud worden papegaaien nu? Weet iemand dat?

Tja, Hooijmeijer, ga er verder niet op in, er is al genoeg gezegd en ik ken de hele man verder niet.

En Mila, hoe kom jij dan aan die wildvang? Volgens mij mag het al geruime tijd niet meer....

Mara

mila

Mara

die koop je op het internet dan wordt er vermeld dat ze niet geringt zijn of knijpring en dat is wildvang.
zo kom je aan wildvang hoef je helemaal geen moeite voor te doen..

groetjes mila

Mara

Citaat van: mila op 14 januari 2009, 17:20:24
Mara

die koop je op het internet dan wordt er vermeld dat ze niet geringt zijn of knijpring en dat is wildvang.
zo kom je aan wildvang hoef je helemaal geen moeite voor te doen..

groetjes mila


Mhm, raar hoor, want mijn jonkies van 2006 zijn ook niet geringd en die zijn echt geen wildvang...Maar we dwalen af van waar het om gaat.

Mara

mila

ho mara

er zijn ook maar weinig valkparkieten die wildvang zijn...

papegaaien zijn er heel veel van zoals zwartkop caique's bonte boeren grijzen roodstaarten amezone's (kaketoe's en ara's zijn er veel minder van). 9 van 10 die niet geringd of knijring om hebben is wildvang of net zoals bij jou dat je ze niet meer kon ringen, als je op net kijkt naar papegaaien die worden aangeboden en je belt hoe oud ze zijn dan weten ze het vaak niet en dan wordt er ook rond uit gezegd het is wildvang dus het kan 5 jaar oud zijn maar ook 30 jaar oud...

hoop dat jullie nu begrijpen wat wildvang is..

groetjes


Gerda

Citaat van: mila op 14 januari 2009, 18:21:38

er zijn ook maar weinig valkparkieten die wildvang zijn...



Ik weet dat dit topic over het NOP gaat, maar ter verduidelijking aan een ieder: WILDVANG VAN VALKPARKIETEN IS VERBODEN. Er zijn genoeg kweekvogels.
Je mag dus niet Australie uit met een valkparkiet die je in het wild gevangen hebt!

Gerda

ManjaV

Even de site van het NOP gecheckt en het onderstaande persbericht er vanaf gehaald. Vind het een goede zaak.

Ik heb de uitzending ook gezien en vond het stemmingmakerij. Het punt dat ik wel goed vond is dat er werd ingegaan op de professionaliteit van de medewerkers. M.a.w.: er moeten meer deskundige medewerkers komen. Daar ben ik helemaal voor.
Over de dierenarts die daar werkt ben ik zeer te spreken. Ik ben er vaker geweest met een paar vogels en ik ben altijd zeer deskundig geholpen.
Over het aantal dode vogels kan ik niet oordelen, ik heb er geen verstand van wat normaal is. Als het teveel is, geloof ik dat meteen. Dan moet daar wat aan worden gedaan.
Ikzelf ben nog steeds blij dat er zoiets is als het NOP maar een beetje meer professionaliteit is denk ik goed voor het park. Daarbij komt dat ik soms ook wel eens vogels alleen in een hokje zag zitten en dat vond ik zielig :-(
Anyway...altijd goed als er dingen aan de kaak worden gesteld maar de manier waarop Radar het deed...heel erg op sensatie gericht. Mijn mening.


Persbericht 09-01-2009



De Raad van Toezicht van de Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien wil u graag informeren over haar standpunt betreffende de door het Tv-programma Radar aan de Stichting N.O.P. gedane beschuldigingen.

De Raad heeft vernomen dat Radar, tijdens een bezoek aan het Papegaaienpark in Veldhoven op 7 januari, meerdere beschuldigingen heeft geuit over het functioneren van de stichting in het algemeen en directeur Van Meegen in het bijzonder. Onder andere over, naar mening van Radar, onvoldoende zorg voor de dieren in het park.

De Raad van Toezicht heeft vanuit haar functioneren nooit enige grond voor de beschuldigingen geconstateerd en is van mening dat Stichting N.O.P. en haar directeur altijd een omvangrijke en unieke positieve bijdrage aan het dierenwelzijn hebben geleverd. In de Raad van Toezicht is veel deskundigheid op dit gebied aanwezig.

De Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien is een opvangcentrum voor dieren in nood. Particulieren bieden ons hun papegaai aan omdat ze niet meer voor de vogel kunnen of willen zorgen. De vogels die wij opvangen komen nooit meer in de handel. Vaak krijgt een vogel na jaren van eenzaamheid in een klein kooitje bij ons eindelijk een eigen partner in een ruime volière. We zijn ook het officiële opvangcentrum voor de overheid. Zowel de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming, de Algemene Inspectiedienst, de RVV en de Douane brengen dieren bij ons onder.

De Raad is zich er van bewust dat de eenzijdige benadering van Radar kan leiden tot onjuiste beeldvorming bij het brede publiek. Bovendien doet het geen recht aan de inspanningen van vele vrijwilligers die dagelijks op het park actief zijn. De Raad vindt de negatieve gevolgen die dit zou kunnen meebrengen voor het Papegaaienpark onnodig en onacceptabel en wil dat discussies op basis van feiten gevoerd worden. Daarom is door de Raad van Toezicht een onafhankelijke en gezaghebbende persoon uit de sector gevraagd om een beoordeling te geven over het functioneren van Stichting N.O.P., het niveau van zorg voor de dieren en alles wat verder van belang geacht mocht worden.

Tot het verrichten van een dergelijk onderzoek heeft zich bereid verklaard Dhr. A.H. Dorresteijn, Directeur van Diergaarde Blijdorp in Rotterdam en onder andere bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen. Dhr. Dorresteijn zal het onderzoek naar eigen inzicht verrichten en de bevindingen hieruit in een eindrapportage aan de Raad van Toezicht kenbaar maken, waarna deze bevindingen openbaar worden gemaakt. Uiteraard hebben alle betrokkenen hun volledige medewerking toegezegd.

Dhr. P.M.J. van den Baar,
Voorzitter Raad van Toezicht Stichting N.O.P.



MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Sanna

Citaat van: ManjaV op 14 januari 2009, 21:11:32
Persbericht 09-01-2009



De Raad van Toezicht van de Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien wil u graag informeren over haar standpunt betreffende de door het Tv-programma Radar aan de Stichting N.O.P. gedane beschuldigingen.

De Raad heeft vernomen dat Radar, tijdens een bezoek aan het Papegaaienpark in Veldhoven op 7 januari, meerdere beschuldigingen heeft geuit over het functioneren van de stichting in het algemeen en directeur Van Meegen in het bijzonder. Onder andere over, naar mening van Radar, onvoldoende zorg voor de dieren in het park.

De Raad van Toezicht heeft vanuit haar functioneren nooit enige grond voor de beschuldigingen geconstateerd en is van mening dat Stichting N.O.P. en haar directeur altijd een omvangrijke en unieke positieve bijdrage aan het dierenwelzijn hebben geleverd. In de Raad van Toezicht is veel deskundigheid op dit gebied aanwezig.

De Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien is een opvangcentrum voor dieren in nood. Particulieren bieden ons hun papegaai aan omdat ze niet meer voor de vogel kunnen of willen zorgen. De vogels die wij opvangen komen nooit meer in de handel. Vaak krijgt een vogel na jaren van eenzaamheid in een klein kooitje bij ons eindelijk een eigen partner in een ruime volière. We zijn ook het officiële opvangcentrum voor de overheid. Zowel de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming, de Algemene Inspectiedienst, de RVV en de Douane brengen dieren bij ons onder.

De Raad is zich er van bewust dat de eenzijdige benadering van Radar kan leiden tot onjuiste beeldvorming bij het brede publiek. Bovendien doet het geen recht aan de inspanningen van vele vrijwilligers die dagelijks op het park actief zijn. De Raad vindt de negatieve gevolgen die dit zou kunnen meebrengen voor het Papegaaienpark onnodig en onacceptabel en wil dat discussies op basis van feiten gevoerd worden. Daarom is door de Raad van Toezicht een onafhankelijke en gezaghebbende persoon uit de sector gevraagd om een beoordeling te geven over het functioneren van Stichting N.O.P., het niveau van zorg voor de dieren en alles wat verder van belang geacht mocht worden.

Tot het verrichten van een dergelijk onderzoek heeft zich bereid verklaard Dhr. A.H. Dorresteijn, Directeur van Diergaarde Blijdorp in Rotterdam en onder andere bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen. Dhr. Dorresteijn zal het onderzoek naar eigen inzicht verrichten en de bevindingen hieruit in een eindrapportage aan de Raad van Toezicht kenbaar maken, waarna deze bevindingen openbaar worden gemaakt. Uiteraard hebben alle betrokkenen hun volledige medewerking toegezegd.

Dhr. P.M.J. van den Baar,
Voorzitter Raad van Toezicht Stichting N.O.P.





Lijkt mij een goede aanpak en een goede oplossing om de beschuldigingen te ontzenuwen.

Mara

Citaat van: Gerda op 14 januari 2009, 21:06:08
Citaat van: mila op 14 januari 2009, 18:21:38

er zijn ook maar weinig valkparkieten die wildvang zijn...



Ik weet dat dit topic over het NOP gaat, maar ter verduidelijking aan een ieder: WILDVANG VAN VALKPARKIETEN IS VERBODEN. Er zijn genoeg kweekvogels.
Je mag dus niet Australie uit met een valkparkiet die je in het wild gevangen hebt!

Gerda


Hoi Gerda

Ik weet dat dit topic over het NOP gaat, maar ik dacht dus ook dat wildvang al jaren verboden is, dus snapte niet hoe men aan wildvang in Nederland komt. Sorry als ik daardoor afdwaalde....

Mara

Kaatje

Citaat van: Sanna op 15 januari 2009, 09:27:16
Citaat van: ManjaV op 14 januari 2009, 21:11:32
Persbericht 09-01-2009



De Raad van Toezicht van de Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien wil u graag informeren over haar standpunt betreffende de door het Tv-programma Radar aan de Stichting N.O.P. gedane beschuldigingen.

De Raad heeft vernomen dat Radar, tijdens een bezoek aan het Papegaaienpark in Veldhoven op 7 januari, meerdere beschuldigingen heeft geuit over het functioneren van de stichting in het algemeen en directeur Van Meegen in het bijzonder. Onder andere over, naar mening van Radar, onvoldoende zorg voor de dieren in het park.

De Raad van Toezicht heeft vanuit haar functioneren nooit enige grond voor de beschuldigingen geconstateerd en is van mening dat Stichting N.O.P. en haar directeur altijd een omvangrijke en unieke positieve bijdrage aan het dierenwelzijn hebben geleverd. In de Raad van Toezicht is veel deskundigheid op dit gebied aanwezig.

De Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien is een opvangcentrum voor dieren in nood. Particulieren bieden ons hun papegaai aan omdat ze niet meer voor de vogel kunnen of willen zorgen. De vogels die wij opvangen komen nooit meer in de handel. Vaak krijgt een vogel na jaren van eenzaamheid in een klein kooitje bij ons eindelijk een eigen partner in een ruime volière. We zijn ook het officiële opvangcentrum voor de overheid. Zowel de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming, de Algemene Inspectiedienst, de RVV en de Douane brengen dieren bij ons onder.

De Raad is zich er van bewust dat de eenzijdige benadering van Radar kan leiden tot onjuiste beeldvorming bij het brede publiek. Bovendien doet het geen recht aan de inspanningen van vele vrijwilligers die dagelijks op het park actief zijn. De Raad vindt de negatieve gevolgen die dit zou kunnen meebrengen voor het Papegaaienpark onnodig en onacceptabel en wil dat discussies op basis van feiten gevoerd worden. Daarom is door de Raad van Toezicht een onafhankelijke en gezaghebbende persoon uit de sector gevraagd om een beoordeling te geven over het functioneren van Stichting N.O.P., het niveau van zorg voor de dieren en alles wat verder van belang geacht mocht worden.

Tot het verrichten van een dergelijk onderzoek heeft zich bereid verklaard Dhr. A.H. Dorresteijn, Directeur van Diergaarde Blijdorp in Rotterdam en onder andere bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen. Dhr. Dorresteijn zal het onderzoek naar eigen inzicht verrichten en de bevindingen hieruit in een eindrapportage aan de Raad van Toezicht kenbaar maken, waarna deze bevindingen openbaar worden gemaakt. Uiteraard hebben alle betrokkenen hun volledige medewerking toegezegd.

Dhr. P.M.J. van den Baar,
Voorzitter Raad van Toezicht Stichting N.O.P.





Lijkt mij een goede aanpak en een goede oplossing om de beschuldigingen te ontzenuwen.


Mij ook, daarom wil ik eerst het onderzoek afwachten voordat ik hierop kan reageren !

Hermien

Ben ook blij dat er een onderzoek gaat komen en zal de ontwikkelingen dus ook blijven volgen.

wim roskam

ik wil ook even reageren ,

ik heb de uitzending gezien ,  en ik kon mijn ogen niet geloven .

ik ben er pas nog geweest met mijn gezin , emmer appeltjes mee , en mijn 3 kinderen maar voeren .

ik ben aardig op de hoogte wat vogels betreft , ik zie ook dingen waar ik vraagtekens bij zet ,

maar ik ga geen oordeel uitspreken zolang het onderzoek niet is afgerond .

wat ik wel heel erg vreemd vind is dat er iemand komt werken die GEEN VERSTAND VAN VOGELS HEEFT MAAR WEL DE LEIDING OVER DE VRIJWILLIGERS KRIJGT .

ik hoop voor alle betrokkene dat alles weer goed komt ,en dat er toezicht komt op het reilen en zeilen van het n.o.p.

groeten wim roskam .

•=Bonnie=•

19 februari 2009, 09:43:08 #58 Last Edit: 19 februari 2009, 10:03:43 by -•=Bonnie=•-
Een jaar geleden kon ik van mijn tante een amazone krijgen, haar man (mijn oom dus niet de man van die Amazone) was overleden en sindsdien viel de vogel haar aan en zat de hele dag te krijsen. Uit de kooi laten ging niet meer. Ik heb ze doorverwezen naar het NOP. 

Na de uitzending is mijn tante die inmiddels een nieuwe vriend heeft naar het NOP gegaan en heeft haar vogel terug geëist. Ondanks de afstandsverklaring die je bij inname moet tekenen was het geen probleem. Ze wisten exact in welke volière de vogel zat, en er is ook geen twijfel over of het wel haar vogel is.

De amazone zit dus nu weer bij haar. Werd op slag verliefd op de nieuwe vriend, ze kan weer de hele dag uit de kooi en schreeuwt niet meer.

Saar

Dan heeft je tante heel veel geluk gehad Bonnie :)