29 april 2024, 07:26:25

Coco zegt hallo

Gestart door ml2mst, 9 januari 2009, 19:32:38

« vorige - volgende »

ml2mst

Hallo lieve mensen. Ik ben wel eerder op valkparkiet.com geweest (wellicht onder een andere naam), maar kon niet meer inloggen, dus heb ik net een nieuw account aangemaakt.  ;)

Ik heb geloof ik, twee jaar geleden geschreven, dat ik "later" weer graag een valkje wou.

Het is nu zo ver. Ik heb mijn woning geheel "vogelveilig" gemaakt en ben vanmiddag eens gaan gluren bij de dieren speciaalzaak in onze wijk (waar ik vlak boven woon).

Ik wou eigenlijk alleen maar gaan kijken en eventueel alvast een kooi en andere benodigdheden kopen.

Toen ik Fritske adopteerde (25 jaar geleden), maakte ik de fout, dat ik geen kooi had klaar staan. Eerst moest ik dus de kooi inrichten, waarna Fritske er vanuit een doosje in werd gewipt. Deze ervaring was zeer stressvol voor Fritske. Dat neemt echter niet weg, dat hij snel mijn grootste vriend werd.

Dank zij het boek "Valkparkieten" door Annete Wolter leerde ik hoe je met een valk om moet gaan, wat hij nodig heeft, verzorging etc..

Ik wist zeker dat ik deze fout nooit meer zal maken.

Ik heb dus vanmiddag een valk gekocht (blijft raar klinken, want dieren koop je niet, die adopteer je). Morgen kan ik hem om 10:00 uur afhalen. Hij wordt dan alvast in de kooi geplaatst. De eigenares van de zaak heeft me verzocht een handdoek mee te nemen. Deze gaat dan over de kooi tijdens het transport.

Het transport bestaat uit ongeveer 20 meter over de "stoep", de lift in, nogmaals 20 meter over de galerij en dan zijn we thuis. Geen stress geen geneuzel  ;D

Ik heb de naam COCO gekozen, omdat (voor zover ik uit het boek van Annette Wolter heb begrepen) dit "de Jan" voor valkparkieten is. Ze kunnen deze naam vaak uitspreken.

Maar geen paniek. Ik ga COCO niet martelen om hem te laten spreken, als hij het doet is dat leuk meegenomen, als hij het niet doet, is het ook goed.

Een ding is zeker, COCO krijgt een leven als 'n prins.

Het zal hoogstwaarschijnlijk een woelige nacht worden en ik vrees dat van slapen niet veel terecht komt.

Ik verheug me mateloos op mijn nieuwe huisgenoot, ben er helemaal vol van.

Morgen meer.

Groetjes Marti van Lin

Kimm

hoi,

ik wens je heel veel plezier met het ophalen van coco. spannend hoor! :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

BaUkJe

Heb je "Coco" al opgehaald? Leuk voor je dat je het diertje een warm huis kan bieden! Veel plezier met Coco! gr Baukje en Arie

ml2mst

Citaat van: BaUkJe op 11 januari 2009, 16:30:41
Heb je "Coco" al opgehaald? Leuk voor je dat je het diertje een warm huis kan bieden! Veel plezier met Coco! gr Baukje en Arie

Ja, ik heb hem zaterdag om 10:00 uur gehaald. Het is nu zondagnacht (maandagochtend) 03:00 uur en ik kan weer niet slapen, omdat ik me ernstige zorgen maak.

Coco was gisteren in eerste instantie erg angstig, later werd hij erg rustig en dat duurt tot nu toe. Voor mijn gevoel veel te rustig.

Hij klimt niet, maakt geen geluid en zit er maar de hele dag wat voor zich uit te staren. Hij heeft een keer in zijn voerbakje gekeken en het drinken heeft hij nog niet aangeraakt.

Ik heb hem vandaag trosgrierst gegeven en dat ging er in als koek (wat een opluchting).

Ik heb vier keer een halve trosgierst gegeven en ik heb het idee, dat hij steeds minder bang is. Wat mij opvalt is dat hij zich niet verdedigd (op zich natuurlijk heel fijn, maar wel vreemd). Mijn vorige valk begon te blazen en sloeg met zijn snavel op zijn zitstok, zo van opgepast jij daar, I Kill you! toen ik voor het eerst trosgierst via de tralies naar binnen wurmde.

Ook poetst Coco zijn veren niet en volgens mij heeft hij nog niet geslapen.

Deze pieterman is zwaar getraumatiseerd, of hij weet niet dat hij een valkparkiet is.

Hij zit nu een beetje voorover gebogen voor zich uit te staren.  ???

BaUkJe

Oei, niet zo mooi.... hopelijk komt het wel allemaal goed! Het is toch altijd ff wennen he? Maar als hij niet zelf eet/drinkt?  :o Ik hou je boekje bij, ik hoop voor je dat hij zich thuis gaat voelen! Gr Baukje

ml2mst

Bedankt voor je antwoord BaUkje  :D

Ja, misschien heeft hij gewoon wat langer nodig om te wennen. Het enige wat ik kan doen is hem heel veel aandacht geven. Ik ga het morgen maar proberen een ander drink bakje (in de vorm van zo'n buisje). (de dierenwinkel is vandaag namelijk gesloten).

Groetjes, Marti

Gerda

Hoi Marti,

Laat Coco maar lekker rustig aan zijn nieuwe omgeving wennen. Dat duurt altijd even.
En ik denk dat je Coco in de toekomst een groot plezier doet als je een vriendje er bij haalt. Valkjes zijn echte groepsdieren. Bovendien voorkom je zo ongewenst partnergedrag, waardoor je valkje frustratie gedrag gaat vertonen.

Hang in de kooi maar wat trosgierst, zet/hang op verschillende plaatsen eten in bakjes. Water in open bakjes is makkelijker te herkennen voor een valkje dan een smal bakje met reservoir.

Veel plezier met Coco. Ik verhuis je meteen even naar verhalen.

Groetjes, Gerda

christa

ik moest ook eerst wennen aan een ander huis zoal voor jou coco ook zo zijn.
ik zet altijd een las bakje op de bodem van de kooi vind hij vanzelf hij moet toch een keer honger of dorst krijgen.
veel plezier met coco
groeten christa

ml2mst

Bedankt voor je antwoord en de goede tip over het drink bakje Christa. Misschien ben ik overbezorgd.

Coco is de allerliefste valkparkiet, die ik ooit heb gezien. Hij heeft, in vergelijking, met alle valkjes, die ik tot nu toe ken, een extreem zacht karakter.

Hij heeft zijn veren inmiddels meerdere malen gepoetst en schijnbaar heeft hij zijn drink bakje toch gevonden (anders was hij nu uitgedroogd, waar ik bang voor was).

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen  :D

@ Gerda:

Ik heb er slechte ervaringen mee, door er later een "vriendje" bij te zetten. Want als dat vriendje, een vriendinnetje is, heb je de poppen aan het dansen.

Deze fout heb ik één keer gemaakt en die maak is dus nooit weer  :o

Als het echt niet gaat klikken tussen Coco en mij, dan ga ik over een paar maanden kijken of hij niet beter in een volliere met soortgenoten kan worden geplaatst.

Het is niet zo, dat Coco veel alleen zit. Ik werk op de dinsdag- en donderdag middag, voor de rest van de week ben ik thuis bij Coco. Ik zit meestal (in de buurt van Coco) op een computer te werken, of kijk TV. Coco zit dus nooit langer dan 2 x per week, 4 uur alleen.

Groetjes Marti en Coco

Sebastiaan en Astrid

Hoi Marti

Een vriendje voor je valkparkiet kan ik echt aanraden hoor. Ook wij hebben sinds kort een vriendje voor ons valkje Pico. Koko  ;) is zijn naam. Ze hebben het samen reuze gezellig!
Er gaat tenslotte niets boven een soortgenootje.
Veel plezier met je valkje.

Groetjes Astrid

ml2mst

Hoi Sebastiaan en Astrid,
CitaatEen vriendje voor je valkparkiet kan ik echt aanraden hoor.

Ik zie wel, misschien dat ik wat later een soortgenootje adopteer.

In ieder geval is Coco (inmiddels omgedoopt in Pielewieke, omdat hij niet op Coco, maar wel op dat laatste reageert), niet meer bang en het is ontzettend fijn dat hij niet in de aanval gaat, als ik iets in de kooi moet hangen of er uit moet halen. Dit ben ik niet gewend en zorgt voor mij ook voor een stuk minder stress  ;D

*Manon*

Hoi hoi,

Wat leuk dat je een boekje bent begonnen en wat is het fijn te lezen dat het nu een week later al zo veel beter gaat met Pielewieke.... leuke naam   :D
Het heeft inderdaad even tijd nodig en de ene heeft er wat langer voor nodig dan de andere.
Ik denk dat Pielewieke je dankbaar is dat je m uit de dierenwinkel gehaald hebt, hij krijgt vast een superleventje bij jou  :D

Over het vriendje erbij of niet..... dat is natuurlijk een keus die aan jou is...
toen ik mijn eerste valkje Pipi haalde, had ik ook zoiets van: ik wil wel een vriendje voor haar erbij, maar vast geen mannetje, want ook ik zat niet te wachten op een nestje of iets dergelijks..
Maar toen ik hier op het forum las en ook steeds las dat, mochten er ooit eitjes van komen, je ze makkelijk kunt vervangen door nepeitjes...
Nu ik heb ik vijf valkjes, met hopelijk de zesde snel in aantocht... dus drie koppeltjes en hopelijk krijg ik in de zomer mijn eerste nestje...

Wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo gaat verlopen  ;) maar ik wil alleen maar aangeven, dat het op zich nog niet zo'n ramp is als je van elk geslacht één hebt met de kans op eitjes... dat lijkt erger dan dat het is en is goed op te lossen op zo'n moment.

Veel plezier van Pierewieke en ik blijf je verhalen zeker volgen.

groetjes Manon

Kaatje

Hoi hoi,

Leuk dat je inderdaad een boekje begonnen bent ! Ik ga je verhalen op mijn gemak eens even lezen, ik wens je heel veel plezier hier op het forum en met je valkjes  :D

Groetjes, Karin

ml2mst

Hartelijk dank voor jullie reactie Manon en Kaatje  ;)

Het gaat uitstekend met Pielewieke. Sinds een paar dagen fluit hij de sterren van de hemel, dat betekent dat hij zich op zijn gemak voelt.

Hij heeft een duchtig (en uniek) repertoire en maakt tijdens zijn concert de nodige dansjes (buigen).

Wat een one man show  :D

Hij is ook steeds minder bang, zo deinst hij niet meer terug als ik trosgierst door de tralies steek en als ik het water en voer ververs.

Ik heb inmiddels zo'n knabbel staaf gekocht (zaden die door honing zitten vastgeplakt), maar toen ik die in de kooi wou hangen, raakte Pielewieke helemaal in paniek.

Dit is dus nog een brug te ver, maar laat ik niet vergeten dat Pielewieke pas een dikke week bij mij woont.

Alles op zijn tijd, we zijn inmiddels dikke maatjes, de rest (het winnen van elkanders vertrouwen) is een kwestie van tijd.

BaUkJe

Gaat de goeie kant op zo te horen! Leuk hoor! gr Baukje