4 mei 2025, 21:59:25

{{ Gesloten }}

Gestart door Tjerk, 8 januari 2009, 21:05:13

« vorige - volgende »

Jacoba

Hallo,

Ik ben in oude stukken (dagboeken) over papegaaienziekte wezen lezen, en ik lees dat men meer dan 1 valkje in korte tijd ziek of dood vindt in de voliere. Dit is bij ons niet het geval. Ook de ontlasting is normaal en ik zie niet meer verschijnselen dan ontstoken ogen bij Cocktail.  Hij eet goed.  We zullen de uitslag maar afwachten, die vogelarts zal wel weten waar hij het over heeft.
Volgens onze huisarts viel het met de kans op besmetting van ons als gezin wel mee. Ik weet het niet, maar blijf allert.
Heb jij het ook gehad Esther zowel zelf als bij je valkjes ?
Groetjes Jacoba

Jacoba

Voor ons is het broedseizoen voorbij, want bij onze valkjes is papegaaien ziekte vastgesteld. :( :( :( :(
Tot nu toe heeft een valkje het helaas niet gered, hij knapte goed op de medicijnen maar is na een poosje weer iets minder geworden.(dit was ook voorspeld door de VA maar de uitslag van de test liet te lang op zich wachten) Valkjes met papegaaien ziekte reageren heel goed op deze medicijnen maar papegaaienziekte moet je heel lang door behandelen.
De rest van de valkjes doen het goed, ze moesten alleen wennen aan het voer met antibiotica.
Groetjes Jacoba

Caroline

Jeetje, wat ontzettend balen.  :-\

Kijk je ook goed uit voor jullie zelf??

Heel veel sterkte, ik hoop dat de rest er allemaal goed doorheen komt.

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Mara

Hoi hoi

Heel veel sterkte en zoals Caroline al zegt, denken jullie goed aan jezelf?

Sterkte.

Mara

Anke

Hoi,
Wat vreselijk naar dat de papagaaienziekte is vastgesteld :'(
Heel veel sterkte!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

*Esther*

Citaat van: Jacoba op 15 juni 2009, 22:57:23
Hallo,

Ik ben in oude stukken (dagboeken) over papegaaienziekte wezen lezen, en ik lees dat men meer dan 1 valkje in korte tijd ziek of dood vindt in de voliere. Dit is bij ons niet het geval. Ook de ontlasting is normaal en ik zie niet meer verschijnselen dan ontstoken ogen bij Cocktail.  Hij eet goed.  We zullen de uitslag maar afwachten, die vogelarts zal wel weten waar hij het over heeft.
Volgens onze huisarts viel het met de kans op besmetting van ons als gezin wel mee. Ik weet het niet, maar blijf allert.
Heb jij het ook gehad Esther zowel zelf als bij je valkjes ?
Groetjes Jacoba

Oh, wat balen voor jullie!!!!

Het begon met 2 nieuw aangekochte valkjes die ik toen nog in huis had, met de bouw van de blokhut/voliere in het verschiet.
Ik dacht toen dat het de overgang/reis was geweest.
Later, ik weet niet hoeveel tijd er tussen zat, werd ik zelf ziek. De valkjes zaten ondertussen al buiten.
Ik heb de man waar de valkjes vandaan kwamen, gebeld/ gemaild maar dit werd afgedaan met 'lucht'.
De valkjes kregen baytrill in het drinkwater (dr Feld) met flink wat druivensuiker er door want het schijnt erg bitter te zijn.
Ik zelf kreeg doxycycline. Het duurde even voor de huisarts mij serieus nam. Ik had natuurlijk gezocht op internet,  wat artsen niet altijd serieus meer nemen ivm dat 'alles op iedereen van toepassing kan zijn'. Ik heb toen eerst nog amoxicicline gehad waar ik, zo leek het, iets van opknapte maar ziek bleef. Voor de zekerheid kreeg ik toen daarna doxy en tegelijk bloed afgenomen. Maar omdat de kweek lang duurt om pgz vast te stellen was ik daar ook al haast klaar mee. Ook voor mij was doxy een lange kuur. Ik heb 2 mnd gekuurd met de amoxy die niet aansloeg, er bij gerekend.
Ik weet dat Bonnie het zelf ook behoorlijk gehad heeft, jaren geleden.

Dus sindsdien maak ik de blokhut schoon met een mondkapje voor en ook buiten als het droog weer en dus stoffig is, doe ik het mondkapje voor. Alles schoonmaken vond ik het nog het ergste, naast het ziek zijn. Eerst gewoon schoon maken daarna met een schoonmaakmiddel en daarna met halamid om de ziekte kiemen weg te krijgen.

Ik maak nu echt niet vaak schoon hoor.

Maar het kan dus echt wel grote gevolgen hebben voor je eigen gezondheid.
Net als de duivenmelkers ziekte. Dit heeft niet zozeer iets direct met duiven te maken  als wel met vogelstof.
Ik wil dus niet dat mijn kinderen in de blokhut komen, want het is daar echt erg stoffig.

Dus denk wel na wat je doet bij de valkjes en hoe. Vooral nu de ziekte nog in je voliere zit.

Wat voor medicijnen door het voer heb je dan? Eten de valkjes daar niet omheen?

gr Esther

•=Bonnie=•

14 juli 2009, 23:46:40 #96 Last Edit: 15 juli 2009, 10:32:53 by •=Bonnie=•
 :'( arme Cocktail, en wat vreselijk kl*te voor jullie.

Ik heb het destijds ook gehad ondertussen al wel 7 jaar geleden ofzo, ik weet het niet precies meer, bij mij zijn er echter veel meer vogels aan overleden, een stuk of vijf. Bij de tweede heb ik sectie aangevraagd en daar kwam neits meer uit dan de vraag of ik misschien muizen had.

Ook hier begon het zo'n vier weken na aanschaf van twee nieuwe valkjes. Aan quarantaine deed ik toen nog niet.

Ondertussen werd ik zelf ziek, het begon met koorts, hoog, 40+ en knetterende hoofdpijn waar paracetamol niet meer tegen hielp. Op donderdag, ik had toen al drie dagen onafgebroken koorts en hoofdpijn belde ik de huisarts.

De assistente zei me dat het gewoon griep was, ondanks mijn verklaring dat ik geen griep verschijnselen had alleen koorts en hoofdpijn. Griep koorts duurde vier dagen en ik zat nu op drie dus maar even uitzieken :-/

De volgende dag was de koorts uiteraard niet minder, ik voelde me alleen maar zwakker. Ik moest toevallig Feld bellen om de uitslag van een huidmonster van de hond en vroeg hem voor de grap om een paardenmiddel. Pas toen kreeg ik te horen dat de door mij ingestuurde vogel van papegaaienziekte werd verdacht hoewel hij er niet op was onderzocht.

Dan vraag ik me af waarom ik in vredesnaam een sectie betaal maar goed.  ::) Ik moest van Feld meteen naar de huisarts en aan de doxy. Mijn vogels echter kregen baytrill voorgeschreven, door het water  ??? :-\

Omdat het toen weekend was moest ik naar de huisartsenpost, daar melde ik dat ik volgens mijn DA Chlamydia Psittacosis had en aan de doxy moest/ Er werd (goh) wat schamper gelachen en een medisch handboek bijgepakt. Tot ze de foto's van mijn longen zagen en het bloedbeeld... mijn longen zaten vol vlokken en mijn nieren functioneerden niet naar behoren. Mijn pols was amper te vinden.

Ze hebben me meteen opgenomen en op een tetracycline gezet, aan het infuus, 5 dagen lang 2x per dag en daarnaast x daags een ab in pilvorm. Dat was behoorlijk schrikken als je nogal lacherig een kliniek binnen stapt met de diagnose van je DA.

Terwijl ik in het ziekenhuis lag waar ik een volle week gelegen heb heeft mijn man met een mondkap voor de hele volière schoongemaakt en de vogels hun medicijn gegeven. Er zijn er nog 3 of 4 dood gegaan en de alle jongen die er lagen.

Nu, als er eentje bol zit en ik toevallig hoofdpijn heb ben ik meten weer bang voor papegaaienziekte.

Zo te horen krijgen jullie vogels wel een juiste behandeling, voer geïmpregneerd met doxy. Degenen die het destijds bij mij overleefd hebben hebben mazzel gehad. Hopelijk komen die van jullie er makkelijker door.

Onderschat het risico van besmetting echter niet. Ik weet niet hoe jullie met de jongen zijn maar ik snuffel er altijd aan alsof het puppies zijn en zoen ze meestal voor ik ze weer het blok in zet. Jah ik weet het, maf...

*Esther*

Citaat van: •=Bonnie=• op 14 juli 2009, 23:46:40
Ondertussen werd ik zelf ziek, het begon met koorts, hoog, 40+ en knetterende hoofdpijn waar paracetamol niet meer tegen hielp.

De assistente zei me dat het gewoon griep was, ondanks mijn verklaring dat ik geen griep verschijnselen had alleen koorts en hoofdpijn. Griep koorts duurde vier dagen en ik zat nu op drie dus maar even uitzieken :-/

Omdat het toen weekend was moest ik naar de huisartsenpost, daar melde ik dat ik volgens mijn DA Chlamydia Psittacosis had en aan de doxy moest/ Er werd (goh) wat schamper gelachen en een medisch handboek bijgepakt. Tot ze de foto's van mijn longen zagen en het bloedbeeld... mijn longen zaten vol vlokken en mijn nieren functioneerden niet naar behoren. Mijn pols was amper te vinden.

Dat was behoorlijk schrikken als je nogal lacherig een kliniek binnen stapt met de diagnose van je DA.

Nu, als er eentje bol zit en ik toevallig hoofdpijn heb ben ik meten weer bang voor papegaaienziekte.

Onderschat het risico van besmetting echter niet.

Dit stuk vind ik ook erg herkenbaar.
Ik had inderdaad ook niet echt griep. Maar wel kanlende nek enhoofdpijn en erg hoge koorts. Ik heb het nog nooit zoooooo koud gehad!!
Er zijn bij mij ook long foto's gemaakt, dat was ik al weer vergeten. Ook daarop waren vlekken te zien.

Voer geïmpregneerd met doxy klinkt wel beter.

gr Esther

*Manon*

Jemig wat heftig deze verhalen.

Ik wens jullie heel veel sterkte Jacoba en hopelijk zijn jullie er op tijd bij.

Groetjes Manon

Jacoba

Iedereen bedankt voor het meeleven.
Esther en Bonnie, jullie schrijven allebei dat de papegaaienziekte  begon een paar weken na de aanschaf van nieuwe valkjes, maar wij hebben in februari Sterre gekocht als laatste nieuwe valkje.
Nu we een beetje terug hebben zitten denken heeft onze Luka ook de ogen net als Cocktail gehad en dit was binnen een paar dagen weer over. En verder niets geen overleden valkjes geen zieke valkjes tot nu Coctail en dat ging met een zalf van de dierenarts  en ook vanzelf niet over.
Luka zit binnen en Sterre buiten. Dus denk ik (want Luka had het in december al) ik ben er helemaal niet snel bij.
Ik begrijp het niet. Coctail zat ook buiten.
Ook wij zelf tot nu toe niets (gelukkig maar als ik jullie verhalen lees).

Ik heb alles schoongemaakt met Halamid, en meer als dat kan ik denk ik niet.

Het zaad moeten we nat maken en dan een mix van doxi en pellets en nog iets  erdoor. Alleen de pellets laten ze liggen. En van de mix vind ik weinig terug. En ze eten minder dan zou moeten, sommige zitten er niet heel mooi bij maar zijn wel actief en fluiten ook wel. Ze eten in elk geval allemaal wel.

Qaurantaine heeft als ik mij verhaal bekijk eigenlijk geen zin. en ik heb het advies gekregen om een nieuwe aankoop eerst te behandelen met doxi. Dus voor hij/ zij bij de rest komt.

En Bonnie ik ben met de jongen en zelfs Luka net als jij, knuffelen dus.

Ik zal de andere grote schrik ook nog even vertellen,
Er was een fout gemaakt met de test het duurde ook allemaal al erg lang  (een paar keer achteraan gebeld).
Tot onze grote schrik kwam er bek en vederrot uit de test de VA snapte er ook niets van en er was niet getest op papegaaienziekte. ??? ??? ??? ???.
Toen moesten we terugkomen met twee valken dus hebben we het bonte jong meegenomen had ook ogen niet goed en Anaya. Zij zijn allebei getest op papegaaienziekte en bek-en verderrot. En nu papieren binnen alleen papegaaienziekte en bek-en vederrot negatief. Wat een akelige weken hebben we gehad maar dit kunnen jullie je vast wel voorstellen.

Wat een lang verhaal, ik hoop dat het te volgen is.
Groetjes Jacoba

•=Bonnie=•

Als je buitenvoliere niet helemaal dicht is van boven kunnen buitenvogels je valkjes ook besmetten met ppgz. Het hoeft niet perse van een nieuwe aankoop te komen dus.

Vogels preventief behandelen met antibiotica is absoluut geen goed idee, je haalt er de weerstand mee ondertuit en als er echt wat is heeft de kuur minder effect. Als je toevallig vogels met een virus of schimmel hebt ipv een bacterie geef je die juist extra kans toe te slaan tijdens en na een AB kuur.

NOOIT doen zonder dat het echt gericht om te behandelen is.

Quarantaine heeft wel degelijk zin, zeker wanneer je binnen die periode de vogels zou laten testen. Hufterproof is het niet, maar je kan wel die vogels die binnen 4 weken na aankoop ziekteverschijnselen gaan vertonen ondervangen, en dat is soms ook al heel wat.

Heel veel sterkte en hopelijk knapt het spul bij jullie allemaal weer snel op. Zodra de ovgels behandeld worden zijn ze niet langer besmettelijk, dus als je nog niets hebt en de vluchten zijn schoon is het risico minimaal.

Jacoba

Volgens deze vogelarts zou je al veel ondervangen als je een nieuw valkje in quarantaine behandeld voor het bij de rest komt. Dit zou ook gelden voor vogels die van een tentoonstelling terug komen. Het behandelen van aangekochte vogels is wat hem betreft een algemeen geldend advies omdat niemand kan beoordelen of de vogel al dan niet besmet is. Ik citeer nog even verder; gezien de kans op een vals negatieve uitslag waarbij de test negatief is terwijl de vogel wel besmet is en omdat de kosten van  het onderzoek per vogel aanzienlijk hoger zijn dan de kosten voor een behandeling per vogel in het praktisch om de vogels in de quarantaine periode te behandelen.
En ik houd mijn vogels best lang in mijn bestand dus hoe vaak krijgen ze dan AB.
Tegen schimmels moeten wij nu ook bio-garde en appelazijn geven.

DUS IK WEET HET OOK NIET, hij zei ook dat vogels buiten gehouden  minder kans hebben om te besmetten en besmet te worden.

•=Bonnie=•

right...  ::)  ik ben het dus behoorlijk oneens met de bevindingen van deze vogelarts. Je leest overal dat je NOOIT preventief AB moet geven.

Mijn vogels zaten buiten... en ik ken er een paar bij wie het bestand door buitenvogels is besmet. PPGZ komt niet alleen bij kromsnavels voor maar ZEER frequent onder duiven en kraaiachtigen.

Mijn info komt overigens ook van een vogelarts dus sja.

Jacoba

Hallo,

We zijn als het goed is weer van de papegaaienziekte verlost, verder gaat het er hier z'n gangetje.
Helaas hebben we Breezer uit haar leiden moeten verlossen, haar snavel groeide maar door. De bovensnavel konden we goed bijhouden en nu begon ook de ondersnavel en was er geen houden meer aan. Het was voor haar ook niet leuk meer, elke keer in handen en de gok was steeds wanneer moet je weer bijwerken; je wil ook niet te vaak want het geeft toch stress.
Helaas voor Dito, dit was denk ik het hechtste koppel wat wij in onze volieres hadden zitten. Maar Dito vermaakt zich prima, en zegt zelfs zijn naam weer. (sinds hij met Breezer ging had hij dit niet meer gedaan)

Mijn jong Zazu uit Twister en Nopper (mijn Dominant Pastel koppel) is waarschijnlijk  zelf ook een dominant pastel, alleen weten we nog niet heel zeker of het een man of een pop is. Ik ga  voorzichtig uit van een popje want hij fluit nog niet echt, en hij heeft voorbeelden genoeg. Het is echt een mooi valkje precies de bouw van moeders, hij/zij is grootgebracht door Dusty en Diesel.
Hij/zij heeft onze buurt ook al van bovenaf gezien, maar ik heb "hem" gelukkig weer kunnen vangen, hij werd toch wat zwakker na een dag rondvliegen en na een paar rondjes boven onze tuin hing hij aan de muur bij de buren, dit kon hij niet houden en kon ik hem dus toen hij naar beneden viel vangen. Weer bij Dusty en Diesel gezet en die gingen direct aan het voeren.
Gelukkig was de SPERWER die hier zeer regelmatig zit deze dag niet in de buurt. (Die sperwer heeft ook al een musje bij ons uit de tuin geplukt.)
Verder gaat het z'n gewone gangetje Oh ja,   ze spelen hier met rietjes geweldig gezicht, want je kunt met z'n drieen of met z'n vieren rietje trekken doen.  Genieten is dat.
Groetjes Jacoba.

Anke

Hoi,
Was sneu dat jullie Breezer hebben moeten laten inslapen :'(
Veel sterkte!!

De papagaaienziekte overwonnen, dat is pas goed nieuws ;D ;D
Das weer een zorg minder.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes