11 mei 2025, 22:33:09

Loodvergiftiging

Gestart door kaipo, 6 januari 2009, 21:52:20

« vorige - volgende »

kaipo

Hallo iedereen,
Mijn naam is pascale, ik heb een valkje van 5 maanden oud Kaipo. Sinds gisteren heb ik ontdekt dat hij loodvergiftiging heeft. hij braakte water en slijmen, in zijn urine zat bloed.
Ik ben dan ook direct naar de dokter gereden. :'( :'(

Hij zag er niet uit oogjes dichtgeknepen, in een bolletje.
De dokter is onmiddellijk begonnen met water -en magnesium infusies. Ik heb de meest verschrikkelijke nacht gehad, eindelijk deze ochtend kreeg ik te horen dat Kaipo nog leefde!

De couveuse en beademingstoestel had zijn werk gedaan, de dokter heeft heel de dag geprobeerd om het juiste medicijn te bemachtigen, wat met loodvergiftiging niet makkelijk is.
eindelijk hebben we medicijnen gevonden in het anti-gifcentrum in Brussel. na de rongefoto's bleek dat Kaipo 20 stukjes lood in zijn maagje heeft. Een goede vriend van mijn dokter, een valkenier heeft verteld dat pindakaas ook een goed middel is om de loodstukjes naar buiten te leiden. Vandaag is hij al terug een beetje aan het eten en drinken. maar nog erg zwak.

Goede tip mensen: opgelet met gordijnen met looddraad en speeltjes.
(ik dacht dat mijn huis veilig was, al mijn planten weg gedaan, niets scherps,...) voel me ongelooflijk slecht dat mijn valkje op het randje van dood is.

Kaipo moet nog minimum 5 dagen in de couveuse blijven en zijn medicatie krijgen. ik hoop echt dat hij het haalt.

Mijn valkje is zo'n knuffeltje, kusjes, in je nek liggen slapen, samen liedjes zingen. Nu is hij enorm boos, van al die spuitjes. als je hem wil aaien denkt hij dat je hem gaat pijn doen.  Als kaipo hopelijk snel naar huis mag, hoe kan ik hem het beste helpen?? hoe kan ik terug zijn vertrouwen winnen.

Graag reactie van een heel triestig en schuldig baasje :'( :'(

Valerie

Hoi,

Wat verschrikkelijk van Kaipo. Maar je hoeft je niet schuldig te voelen. Kan iedereen overkomen. Je had al zoveel gevaarlijks weggedaan.
En petje af wat je ervoor doet. Dat zal vast een hoop geld kosten.
Ik wil je heel veel sterkte wensen en hoop dat je lieve Kaipo mag genezen en weer de oude wordt.
Het vertrouwen weer winnen zal vast wel lukken, maar mss wel wat tijd nodig hebben.

kaipo

Bedankt valerie !
Ik hoop ook dat Kaipo snel beter wordt.
Als ik die lege volière hier zie staan, om gek te worden. ik wou dat ik mee in de couveuse kon, om bij hem te zijn :-[.

Je mag er zeker van zijn dat die gordijnen de deur uitgaan!!
Want dit wil ik zeker nooit meer meemaken en ik wens het ook niemand toe .
groetjes pascale

Karin

Heel veel sterkte Pascal, we duimen dat je valkje er doorheen komt ! Zou je aan je dierenarts kunnen vragen hoe dat medicijn heet ? Misschien dat andere er ook ooit wat aan hebben. Helaas komt het vaker voor  :'(
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Dierenfreackske

Hoi hoi , je hoeft je echt niet schuldig te voelen , het is natuurlijk wel erg als je dit allemaal meemaakt en vooral voor je valkje maar je hebt alles heel goed gedaan, naar de dokter geweest en couveuse , en ik duim voor je dat hij het haalt , het is normaal hootr dat hij nu wat boos is ook , met al die medicatie nu, maar hij zal je echt dankbaar zijn voor wat je nu hebt gedaan , ik heb ook 3 zieke valkjes behandeld die erg ziek waren en moet je ze nu zien , twee van hen zijn tam he, en nu zijn ze weer zoooooo happy , en ze gaat heus weer vertrouwen krijgen , deden ze hier ook hoor ! Nu weet heus wel dat het is om te helpen hoor, je zal zien als ie het haalt, dat hij weer vertrouwen krijgt , een beetje geduld en alles komt goed, gewoon daarna weer veel met hem bezig zijn zodat hij weer al zijn vertrouwen heeft , en hij weet dat hij niet bang hoeft te zijn , dat weet hij heus wel dat je hem geholpen hebt en hij zal je echt heel dankbaar zijn !Dus , je hoeft je echt niet schuldig te voelen , je kon dat niet weten he, maar je hebt heel goed gehandeld dus kan niemand iets verwijten he , en hij zal genezen hoor! Je bent er op tijd bij, als hij eet en drinkt , en medicatie heeft zal het met de dag beter gaan, je moet weten dat hij veel heeft doorgemaakt he, het komt heus goed hoor ! Hoe is het nu met hem ?
Hopelijk gaat het al weer iets beter he, en blijft ie eten , dan zal het wel goed komen hoor, zeker weten. Beterschap nog voor je valkje hoor ! Grtjs Ann

Hermien

Ik leef met je mee. Wat een verhaal en je hoeft je inderdaad niet schuldig te voelen, hoor. Er is zóveel in huis wat niet goed is voor valkjes. Je kunt niet alles vóór zijn en je hebt toch je best gedaan? Natuurlijk duim ik mee dat Kaipo weer snel de oude is. Eigenlijk denk ik dat dat wel zal meevallen. Als-ie eenmaal weer in zijn eigen kooi (eigen bedje... ;D) in zijn vertrouwde omgeving is, zal het leed snel geleden zijn.

Sterkte!

hilde

hoi pascale
ik las het net van kaipo mijn hartje stond even stil
wat erg voor je
hij zal wel vlug beter worden
ik zal in ieder geval duimen

groetjes hilde

kaipo

Hallo iedereen,
Bedankt voor al jullie lieve mailtjes. :D :D

Ik kom net van de dierenarts en heel goed nieuws !!! ;D
Kaipo zit al mooi rechtop, was al aan het fluiten
(waarschijnlijk zijn bouwvakkerstoontje) naar de dokter en probeerde al te vliegen.

Daarom zit hij nu in een grotere couveuse. Hij krijgt nog altijd pindakaas en medicijnen. Zijn maag en lever zijn nog gezwollen dus moet hij het nog wat rustig aan doen.

Zo trots als hij is, was hij zijn veertjes ook aan het mooi maken.

Het medicijn tegen loodvergiftiging noemt NA2EDDA.
Het is enkel in Amerika te verkrijgen, gelukkig had het anti-gifcentrum te Brussel nog 2 producten in huis.
Je kunt ze spijtig genoeg niet op voorschrift krijgen, mijn dokter heeft heel wat attesten moeten invullen om het product te kunnen krijgen. Kostprijs +/- 100€

De symptomen van loodvergiftiging zijn:

rode poep of hele waterachtige poep met bloed
water overgeven met doorschijnende fluimen
in een bolletje zitten
oogjes toegenepen
evenwicht verliezen
lusteloosheid

Als je valkje dit vertoont, aarzel dan geen minuut. Ga direct naar de dierenarts. Elk uur is cruciaal voor onze lieve vriendjes

groetjes Pascale en Kaipo
[

Kimm

hoi pascale,

ik vind het super dat het zo goed gaat met kaipo :D
en erg goed van je dat je zo snel hebt gehandeld!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Lin

wat een goed nieuws. Helaas is het al eens voorgekomen dat iemand vrijwel al de vogels hieraan verloren is. Die kwam er dus te laat achter.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Hermien

Kaatje

Hoi Pascale,

Wat fijn dat Kaipo weer aan de betere hand is, wat kan je je toch een zorgen maken om deze diertjes hè ! Goed van je dat je zo alert gereageerd hebt !

Ik hoop dat het herstel zo doorzet en Kaipo snel weer thuis zal zijn.

Groetjes, Karin

Valerie

Hoi Pascale,

Wat geweldig om te horen dat Kaipo aan de betere hand is.
En wat ben jij een baasje uit duizend. Er zijn helaas genoeg baasjes die zoveel euries niet over hebben voor een vogeltje.  :-X
Ik hoop dat ie snel weer bij je is.  ;)

kaipo

Hallo Iedereen,

Ik ben vandaag Kaipo gaan bezoeken bij de dierenarts.

Wat was hij blij me te zien.  ;D ;D
Ik kreeg direct kusjes en natuurlijk moest ik hem heel de tijd over zijn kopje wrijven.

Maandagavond mag hij eindelijk terug naar huis !!

Boos is hij allang niet meer en de pindakaas is hij ook beu  ;)

Nog eens een grote MERCIE aan mijn dierenarts !!! :D

Bedankt voor jullie steun!!!

Pascale en Kaipo

Valerie

Graag gedaan, Pascale.

Wat ben ik blij dat Kaipo eindelijk weer naar huis mag en nog net zo lief tegen je is. :)