speciale verzorging tijdens wintermaanden?

Gestart door IvysToeter, 6 januari 2009, 19:37:19

« vorige - volgende »

IvysToeter

Nadat vandaag mijn grasparkietje overleden is ben ik toch wel op mijn hoede.
ik weet niet waaraan het beestje overleden is, maar ik wil graag voorkomen dat mijn 2 valken (scooby en Pico) ook dood gaan (zit tussen mijn oren ik weet het)

Hebben valkjes die binnen zitten in de winter speciale verzorging nodig?
ze staan op mijn slaapkamer, maar ze staan niet op de tocht.
ik heb nu wel het raampje dicht zodat het niet te koud word binnen.
en een heel klein beetje de verwarming aan.

ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ze van de week wel per ongeluk 2x vergeten ben eten te geven  :-[ (ik schaam me dood)
maar daar ga ik nu extra extra goed opletten.

wat kan ik nu nog meer extra doen zodat ze in de winter het lekker naar hun zin hebben?

Kimm

hoi,

sneu dat het grasparkietje overleden is.
zorg er elke dag voor dat ze vers water hebben. niet ijskoud.
zorg elke dag voor vers eten en niet meer vergeten. dat kan je niet maken. :-\
verder het raam dicht houden en geef ze af en toe ook wat lekkers. ook elke dag laten vliegen, ik weet niet of dat nu ook gebeurd.
verder doe je het goed wat betreft warmte.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

IvysToeter

Normaal kregen ze om de dag een flink bakje vol.
ik ga het nu maar iedere dag doen dan.
en voor de zekerheid een extra voersilo erin hangen ofzo?

de verwarming een beetje aan kan wel toch? en dan het raam dicht en overdags eventueel voor de frisse lucht mijn kamer deur open (mits het niet te koud word)

wat voor aparte lekkere dingen kan ik ze geven?
mijn oudste valkje is niet zo van het lekkere dingen eten... die wil gewoon d'r voer en verder eet ze niks anders.
de jongste vind van die knaagstokken wel lekker (maar dat is toch gewoon voer?)

Kimm

hoi,

ik geef mijn valkjes geen bakken vol met voer. ik controleer het einde van de dag weer of het op is en dan doe ik er evt weer nieuw voer in.

de verwarming aan dat kan zeker. krijgen je valkjes wel daglicht?
je kan ze trosgierst geven. een stukje bruin brood vinden ze vaak ook lekker. of een beetje groente van je avond eten.
die stokken waar jij het over hebt is geen gewoon voer maar dat zit vol lekkernijen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

IvysToeter

ja ze krijgen gewoon daglicht.
behalve 's nachts natuurlijk.
overdags zijn gewoon de lamellen open.
en overdags staat ook de deur van mijn slaapkamer open.

Saar

Citaat van: IvysToeter op  7 januari 2009, 14:04:26
ja ze krijgen gewoon daglicht.
behalve 's nachts natuurlijk.
overdags zijn gewoon de lamellen open.
en overdags staat ook de deur van mijn slaapkamer open.

Tocht het dan niet?
Ondanks dat je raam dicht zit kan het flink tochten in huis door kiertjes enzo. Voor de rest ben ik het met Kim eens.

IvysToeter

tochten doet het absoluut niet.
dat heb ik expres nagekeken (en doe dat sowieso regelmatig)

Ik heb lekker snoepzaad gekocht en van die knaagstokken  ;D

Rianne

De verwarming hoeft niet per se aan, mijn valkjes buiten hebben ook geen extra warmte, ze kunnen goed tegen de kou :) Niet tegen tocht idd.
Je kan nooit met zekerheid zeggen waaraan een valkje of grasje overlijdt, zonder sectie te laten verrichten. Een dagje niet voeren kan geen kwaad, ze gaan wel op zoek op de bodem van de kooi maar 2 keer achter elkaar is wel te veel.

kokoriena

mss moet je hen wat extra vet geven zoals zonnebloempitten;)
natuurlijk ni overdrijven want dan worden ze te dik.
verlucht je kamer toch ook elke dag, zowel mens als dier heeft verse zuurstof nodig. groetjes kokoriena

mariannenl

Hier hebben ze onvewarmd maar wel met een alu schuifpui voor de voliere overleefd, zeker vorige winter , weet je dat nog waren er een paar exteem koude nachten, ik was elke keer bang om te gaan kijken, maar papegaaien en valkjes waren allemaal ok

Om aanvriezen van drinkwater te voorkomen en ook aan te sterken doe ik er druivensuiker door, en het water wordt overdag vaker vervangen.
( er stonden kooien binnen klaar voor het geval dat, maar dit is niet nodig geweest )

Marianne