19 juli 2025, 10:34:38

rode tong ( of misschien bloed ) !

Gestart door lotous, 1 januari 2009, 18:10:45

« vorige - volgende »

lotous

Hallo,

Ik heb een vraag:

Ik heb 1 week geleden een valkparkiet gekocht (geel/wit) en is een vrouwtje. zij is in augustus geboren en ze was vanaf toen altijd in kooi. nu zit zij bij ons ook in kooi. Die kooi hebben we van een buurvrouw gekregen. kooi is niet zo groot en ook niet nieuw en is rond. ik heb die kooi met heet water gewassen zonder wasmiddelen. ze gebruikt haar tong altijd als ze klimt of als zij met iets speelt eigenlijk ze gebruikt voor alles van haar tong zelfs voor voelen enzo. we hadden een speelgoed in haar kooi geplaatst en zij speelde met haar tong met die we hadden ook van die kleurige, dunne, lange papiertjes wat mensen voor versieren van bos bloemen gebruiken ik weet niet precies hoe dat heet. Dat vond ze heel leuk. ze ging die papieren kauwen of zo iets !

vanaf toen heeft zij rood op haar tong ( lijkt beetje op bloed) ze gaat ook met haar tong de kooi voelen/aanraken en doet soms haar tong van die gaatjes naar buiten. ik vraag me nu af of die kooi genoeg schoon is want we weten niet wat die mensen met die kooi gedaan hebben en welke soort vogels daarin zaten. ik weet niet hoe gevoelig valkparkieten in dit geval die van mijn soort
( geel/wit) zijn voor microb en virussen. En waarom heeft zij eigenlijk rood op haar tong?

2- Wat voor soort speelgoed moeten we voor haar kopen die wel leuk maar niet gevaarlijk zijn?

Alvast Bedankt,
Lotous

bobbie

Hallo Loutus,

Wat betreft het rood op de tong: ik denk dat dit van het roodgekleurde papier is waarmee ze speelt. Dat wordt dan vochtig van haar tong en gaat afgeven.
Zou dat kunnen?

Wat betreft de kooi. Een ronde kooi voor een vogel is niet goed. Dat wordt door iedereen afgeraden. Vierkant/rechthoekig is beter.

Schoonmaken kan je eigenlijk nooit goed genoeg. Heb je ook aa nde buurvrouw gevraagd of er geen zieke vogel in heeft gezeten?

Groetjes, Nel :)

Vlaardingse valkjes

Hallo Loutus,

Even een aanvulling op Bobbie.
In de dierenwinkel kun je eindeloos veel speeltjes vinden die ze vast leuk vind. Vooral touwtjes doen het goed.
Een leeg wc rolletje wat ze lekker mag slopen doet het ook super die leg je gewoon op de bodem moet jij eens kijken hoe ze zich zal vermaken.

Wat betreft de kooi.
Zorg dat je een lekkere ruime grote kooi voor haar krijg en maak deze schoon met Halamid als deze 2e hands is.
Lees wel eerst goed de intructies op het doosje want dit is erg agressief spul.
Dit is gewoon te verkrijgen in de dierenwinkel.

Verder kan je de kooi en speeltjes heel goed schoonhouden met eucalyptus reiniger speciaal voor dieren. Je zou zelfs je valkje ermee af kunnen sproeien.
Hier te bestellen via de site. Dit is niet schadelijk voor de valk en ruikt daarnaast nog eens lekker fris ook.

Succes.

Greetz Lique

Kirsten

2 januari 2009, 23:05:34 #3 Last Edit: 2 januari 2009, 23:16:57 by Kirsten
Hoi Lotous,

Valkparkieten zijn eigenlijk met veel tevreden. Een rietje of inderdaad een wc-rolletje vinden ze al gauw leuk.

Ik maak inderdaad ook alles met eucalyptusreiniger schoon. Het ruikt heerlijke en is niet schadelijk voor je valkparkiet.

Veel plezier met haar!
Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------