3 mei 2025, 14:21:47

Leeftijd Valkje

Gestart door Joost81, 17 december 2008, 23:03:24

« vorige - volgende »

Joost81

Hallo Iedereen,

Een paar weken geleden is mijn eerste valkje plots overleden wat best een schok was. Hoewel ik niet direct een nieuw valkje wou sprak ik toevallig mijn manager over valkparkieten. Bij hem is er een paar maanden geleden een valkje voor de deur verschenen die was losgelaten of ontsnapt. Het beestje was erg moe en ondervoed. Hij heeft hem onder zijn hoede genomen en het beestje is weer helemaal opgeknapt.
Een paar maanden later had nog steeds niemand hem geclaimd en omdat zijn vrouw het beestje zat was wou hij er vanaf. Ik heb dus mij nu ontfermt over het 'wees' valkje ;)

Het beestje is inmiddels lekker gesetteld, het gaat goed met hem (ik denk dat het een hij is). Nog beetje verlegen maar het is een enorme dondersteen.

Wat ik me afvraag. Is er een manier om de leeftijd van een valkparkiet te bepalen? Nogmaals, we weten niet hoe oud het beestje is en waar hij vandaan komt.

Hieronder een foto:

Kimm

hoi hoi,

wow wat een mooi wildkleurtje! het is een mannetje hoor.
heeft hij ook een ringetje aan zijn pootje?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sanna

Hoi Joost,

Als hij een ringetje heeft, kun je daar zijn geboortejaar vinden en het nummer van de kweker. Maar ik denk niet dat hij een ringetje heeft, anders had je manager vast meer geluk gehad met het vinden van zijn baasje. Zonder ring is het enige zinnige dat je van zijn leeftijd kan zeggen dat hij ouder dan 1 jaar is, omdat zijn masker al helemaal geel gekleurd is. En dat betekent dus ook dat het een mannetje is.

Groetjes, Sanna

Joost81

Ha Kimm en Sanna,

Mooi is hij he!! ;) Ik had al zo'n vermoeden dat het een mannetje was door de kleuren en ook zijn manier van fluiten. Helaas, hij heeft geen ringetje.

Jammer dat er geen manier is van meten. Bij ons mensen kan je vaak een schatting maken haha. Het beestje is een hoop gewend want hij is erg makkelijk. Gelukkig maar.

Dank jullie voor de reactie!

Groet,

Joost