6 mei 2025, 05:19:05

bang voor handen

Gestart door mandykareltje, 19 december 2008, 13:25:13

« vorige - volgende »

mandykareltje

hallo ik ben mandy en ik heb sinds vorig jaar juli ongeveer een valkparkietje, hij heeft kareltje en hij is geboren in februari 2007.
Kareltje is opzicht echt een super lief beestje, en ook heel eigenwijs. Hij bijt niet echt hij doet alleen maar alsof hij agressief is. Ook eet hij zo'n beetje alles met ons mee, en hij vliegt gewoon je bord op. Frieten en ham kaas chips zijn zijn favoriete kostje, want bij de chips duikt ie me gewoon de zak in. Maar goed genoeg over kareltje. Ik heb een vraag want kareltje is doodsbang voor handen en vingers, en wij snappen niet waarom. We hebben al vanalles geprobeerd. Hij komt namelijk wel op je schouder zitten en wil geaaid worden met je wang of neus ofzo, maar niet met de handen. Ik zou graag willen weten hoe ik hier van af kan komen? ik weet niet meer wat ik moet of kan proberen, ik probeer hem iedere dag in de handen te nemen, maar hij blijft er toch voor vluchten ( ja hij vlucht hij bijt NIET in de vingers.)
Kan iemand mij hiermee helpen?

Groetjes
mandy en kareltje

Monky

Hi Mandy,

Het mee-eten met menseneten is niet goed voor je valkparkiet. Ze hebben een andere spijsvertering dan dat wij hebben. Als het kan, zou ik dat toch wat minder toelaten.

Maar nu over je vraag  :)

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "in de handen nemen" maar als je bedoelt in de volle hand, dan is het wel een klein beetje logisch dat hij daar bang van wordt.
Verder vinden niet alle vogels kroelen met de vingers lekker. Ik heb er thuis ook eentje zitten die niets van mijn vingers wil weten, maar wel mijn neus goed vindt  ;D

Ik denk dat je eerst moet proberen je valkje te laten opstappen. Dit kan je doen door het aantrekkelijk te maken met eten wat hij heel erg lekker vindt. Verder zou ik het in de volle handnemen proberen te vergeten. Als ze er niet mee groot gebracht zijn, is dat heel moeilijk weer aan te leren.

Probeer hem eerst goed te laten opstappen en laat zien dat het niet eng is en beloon hem.
Let wel op dat dit tijd en geduld vergt en je moet proberen geen dingen te doen waardoor hij je handen weer gaat vrezen en je weer terug bij af bent.

Succes in elk geval  :)

Groetjes,
Monky