27 april 2024, 19:37:33

moet ik iets doen?

Gestart door bincky, 6 december 2008, 10:11:32

« vorige - volgende »

bincky

hallo daar ben ik weer. ik heb al veel problemen aan jullie voorgelegd, maar ik heb er weer een....

Onze Pino is nu bijna 4 weken oud. Hij/zij wordt sinds 1 week alleen gevoerd door mama (papa moest in een andere kooi omdat hij Pino tot bloedens toe kaal plukte)
Moeder plukt nu ook enigszind haar kind, maar niet zo erg.

Nu is mijn probleem.....
dat ik sinds een paar dagen zie dat de krop van Pino niet meer zo goed gevuld is. Zal moeder nou te te weinig eten geven of is het omdat Pino ouder wordt  en minder nodig heeft? Kan ik Pino bijvoeren met iets, of kan ik dat beter niet doen?

Misschien is het heel normaal, maar ik ben als de dood dat er iets gebeurd met onze kleine Pino

Wie geeft mij (voor de zoveelste keer, maar ik ben er zo blij mee) raad?

ROCKS

6 december 2008, 11:20:45 #1 Last Edit: 6 december 2008, 11:29:47 by ROCKS
Hallo,

Heb je hem al eens gewogen?
Dat zou ik even doen nu, elke dag, met een lege krop wegen.
Dan weet je wat ie woog/weegt, en kan je in de gaten houden of ie zwaarder wordt.
Heeft de vader nog neiging om te voeren?
Waarom laat je hem er anders niet bij alleen om te voeren, en haal je hem er gelijk erna weer uit?
Dat zou je ook met moeder kunnen doen, maar dan moet je het wel eerst even aankijken/proberen.
Heb je Pino al wat trosgierst en/of parkietenvoer aangeboden? Hij is op een leeftijd dat ie dat nu gaat ontdekken, ook al zal ie er in het begin meer mee spelen.

Groetjes, Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

bincky

hoi, even iets rechtzetten: Bincky is de moeder, het kind heet Pino  ;)
Ik kan vader er niet meer bijzetten,hebben we meerdere malen geprobeerd. Hij is erg agressief tegen kind en tegen moeder. Hij gaat niet  meer voeden maar gelijk plukken.

Pino weegt bijna 100 gram (het is geen digitale weegschal maar gewoon een klein keukenweegschaaltje)

Moeder gaat wel regelmatig voeren maar ik zie de krop niet voller worden. Moeder voerd ook maar heel kort. Ik bied wel genoeg voer en extra's aan aan moeder en heb net inderdaad wat kleine zaadjes, eivoer en een stukje trosgierst bij Pino gelegd.
Ik heb wel het idee dat hij iets van mij wil eten. Als m'n vingers nat zijn dan gaat hij/zij sabbelen.

Mag ik Pino iets aanbieden? Eivoer met wat gemeng oid of kan dat niet zolang moeder nog voedt?

ik hoor het graag

ROCKS

Hoi,

Ik heb het verbeterd, sorry.... :-[

Volgens mij kan eivoer geen kwaad, hoor.
En zijn gewicht is goed, heel goed.
Ik zou alleen op zeker spelen en een digitale weegschaal aanschaffen, die geven het gewicht wat nauwkeuriger aan.

De vader er maar niet bij zetten, als ie zo doet tegen beide.
Ik hoop dat Pino snel zelf gaat proberen te eten.
Bied hem gewoon eten aan, via je vinger, maak je vinger nat en doop hem in de eivoer, of kleine zaadjes.
Parkietenzaad is heel geschikt voor jonge valkjes, dat kunnen ze vrij snel al eten.
Succes.

Groetjes, Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Rianne

Met 4 weken veranderd de houding van het jong ook. Hij gaat rechterop zitten en de krop gaat wat meer 'in het lijf zitten'. Bij een volwassen valk zie je immers ook geen uitpuilende kropjes meer.
Als je echt twijfelt, dan gewoon wegen, maar houdt er ook rekening mee dat als ie eenmaal uit is gevlogen, dat Pino dan ook weer afvalt omdat hij in beweging is. :)