18 mei 2025, 08:42:03

Wat is een goed gewicht?

Gestart door Rene, 18 november 2003, 23:33:55

« vorige - volgende »

Rene

Ik had mijn valkje vanochtend even stil op de keukenweegschaal terwijl ie wat lekkers uit de hand at. Ze woog precies 100g. Nou vroeg ik me af, is dat een normaal gewicht, of gaat het richting zwaarlijvigheid?

De algemene informatie op  http://www.valkparkiet.com/nl/files/algemene.htm spreekt over een gewicht van 80 tot 100g, maar eerder dit jaar schreef Paul dat zijn valkjes varieren van 90 tot 110 gram. Ik ben benieuwd hoe zwaar/licht ze bij anderen zijn. Stemmen maar ;)

-- Rene

P.S. Als je meerdere valkjes hebt en weegt, graag voor ieder apart stemmen!

Paul

Hoi Rene,

De duidelijke meerderheid hier weegt 100 gram en ik heb er uitschieters tussen van 110 gram dat zijn ook iets forsere vogels om te zien.
Maar met 110 gram zijn ze nog niet echt te vet hoor want ze vliegen hier ook los en hebben dus genoeg beweging om vet weg te werken want alleen in een kooi lukt dat vaak niet dan worden ze vaak te zwaar.
Ik heb er ook eentje bij van 80 gram maar die is verder ook gezond en nog jong dus misschien word die in de toekomst nog wat zwaarder.
Het is net als bij mensen, de een is gewoon zwaarder dan de ander.
Met 100 gram zou ik me geen zorgen maken dat is juist een perfect gewicht voot een valkje.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi Rene,

ik heb nou geen zo'n weegschaaltje, maar ik kan wel schatten. Ik heb enkele valkjes, die tamelijk magertjes zijn, zeker Smuey, ik schat dat hij zo'n 80 - 85 gram weegt. Dan heb ik kloekere, mijn 2 kloekste zijn Skippy en Tiko, deze wegen duidelijk en zeker meer dan 100 gram, volgens mij dus ook zo'n 110 gram. Dan heb ik nog de meerderheid die ook zo'n 95 - 100 gram weegt. Dus valt best mee, ik zal eens zien voor zo'n weegschaaltje, voor duidelijkheid dan. Maar hier is Smuey in ieder geval het lichtst, dat ben ik zeker.

Groetjes, Tara