29 april 2024, 02:49:22

Last van roggelen en hoesten!!

Gestart door BIRDIE, 18 november 2003, 17:34:20

« vorige - volgende »

BIRDIE

Hallo allemaal,

Hier weer een vraagje over mijn vrouwtjes valk van 12 weken. Het is onderhand echt een zorgekindje geworden, want ze heeft nu weer last van een soort nare hoest. Het klinkt soms ook als een roggel die vast zit in haar keeltje!
Het klinkt echt heel rot, en het gebeurd ongeveer om de 10 á 15 minuten.

Het stomme is alleen: ze eet goed, ze drinkt goed, ze slaapt niet meer dan anders (is trouwens wel veel), ze fluit.
Ik begrijp het allemaal niet en ik maak me echt zorgen. En het bolzitten in rust doet ze al zolang als ik haar heb (een week).

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand wat het kan betekenen, en of ik daar iets aan kan doen. Ik heb de verwarming maar wat hoger gezet en voor een gedeelte een doek over de kooi gedaan zodat ze een beschut plekje op kan zoeken. Dit doet ze overigens niet, ze is gewoon net zo actief als normaal.
Ik heb ze maandagochtend voor het eerst besproeid met een schone plantenspuit, gewoon lauw water. Ze vonden dit heerlijk. Heeft dit er iets mee te maken? Ze heeft geen slijm of wat dan ook rond haar neus????????

Wie kan mij helpen?

Groetjes,

Annemarie

Theetje

Beste Annemarie,

Wil niet echt lukken met valkje geloof ik.
Als je het niet vertrouwd kun je toch beter naar een dierenarts gaan. Je kunt beter een keer teveel naar de dierenarts dan dat je te lang wacht.
Wellicht zit er wat vast in haar keeltje wat ze er uit probeert te hoesten. Geen slijm lijkt mij in ieder geval weer een goed teken. Maar zoals ik al zei, als je het echt niet vertrouwd kun je beter maar even naar de arts. Als je twijfelt of jouw dierenarts wel genoeg weet van vogels kun je hier op de site een aantal goede dierenartsen vinden. Wellicht zit er een bij jou in de buurt.

Succes met je valkjes!

Groetjes,

Theetje


Marianne

Hoi annemarie,

Ook ik raad je aan dat als je het niet vertrouwd met je valkje naar de dierenarts moet gaan.
Als je zelf al zegt dat het een zorge kindje is dan komt ze er misschien weer snel bovenop na een antibiotica prik of kuurtje.
Beterschap met je valkje.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi  Annemarie,

Het vreemde vind ik dat ze het om de 10 a 15 minuten doet en niet de hele tijd.
Dat zou er op kunnen duiden dat er iets vastzit in haar keeltje bijvoorbeeld maar zeker weet ik dit niet natuurlijk.
Ik zou in elk geval even dokter Feld bellen die kan je daar zeker een duidelijk antwoord op geven.
Ik denk dat je dan niet eens langs hoeft te komen vaak heeft hij tips om je valkje bijvoorbeeld bij heet water te laten stomen en dat helpt ook heel vaak.

Beterschap met de kleine,

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties, dat kan ik nu wel even gebruiken.
Suzie heeft luchtpijpmijt! Ja, dat klinkt niet best nee. Ik ben dus met haar naar de DA geweest, want ik kon het niet langer aanzien en aanhoren vooral. Volgens de arts is ze al lang drager van deze mijt, en is het door de stress van het vervoer afgelopen week en de nieuwe omgeving soort van 'los gekomen'  :(. De rand om haar oogjes is rood en opgezwollen. Het enige goede teken is dat ze nog steeds eet en drinkt en beweegt.
Ik ben echt ontzettend verdrietig nu want ik geef zoveel om dit lieve valkje! En ik heb haar pas 1,5 week!! Ik kan het idee dat ze doodgaat maar niet van me afzetten en ik begin zowat te huilen elke keer als ik haar hoor piepen van benauwdheid.
Ik verwacht elke keer dat ze onderin de kooi ligt, het is echt zo erg zielig voor dit lieve diertje.

Maar ja, ik kan nu alleen maar afwachten en hopen dat alles goedkomt.

Groetjes,

Annemarie

Annemarie.

Speedy

Hoi Annemarie,

Gelukkig ben je met je valkje naar de DA gegaan. Ik zal ook duimen voor jullie, dat alles goed komt.
Ik heb er zefl nog niet eerder van gehoord van luchtpijpmijt, goh zielig he.
Beterschap hoor.

Groetjes,
    Trudie

Vanessa_TC

Hallo Annemarie,

Wat erg dat je valkje luchtpijpmijt heeft. Heb je wel een medicijn meegekregen voor haar, antibiotica druppen of iets anders? Deze mijten gaan toch niet vanzelf weg, of vergis ik mij?

Ik hoop dat ze gauw weer beter wordt. Veel sterkte!

Vanessa

Mandy

Goh, dat klinkt inderdaad niet best.
Ik hoop dat Suzie snel op knapt hoor.

Ik had hier ook nog nooit van gehoord, deze info kon ik erover vinden;

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/De%20luchtpijpmijt.htm

Erg onderkend is de luchtpijpmijt. De vogels worden er mee besmet door andere vogels, die in de volière aanwezig zijn. Ze geven een vrij futloze indruk en proesten. Met name in stress-situaties geven ze de indruk een tekort aan zuurstof te hebben. Vaak zie je dat ze in de opening naar de buitenvolière gaan zitten om frisse lucht te krijgen. Behandeling is op zich eenvoudig; een paar druppels "anti-luchtpijpmijt"op de huid in de nek, want dan kunnen ze er zelf niet bij komen met de snavel. Dit middel is te verkrijgen in de dierenspeciaalzaak. Let wel op de expiratiedatum: vaak is de datum verlopen.

http://www.dewittemerel.nl/Zieke%20vogels.htm#Luchtpijpmijt
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Jeetje zeg, Mandy dat is een goede informatie site hierover hoor....bedankt, zo leer je toch steeds weer wat.
En die vapona strip? wat is dat ook weer dan?
Er zijn zoveel verschillende artikelen van dit merk, welke moet je dan hebben.

Groetjes,
   Trudie

marianca.


Hallo annemarie,

Heel naar voor je valkje dat ie luchtpijpmijtjes heeft.Maar het is gelukkig niet dodelijk.Ik heb ook nog naast mijn 7 valkjes 5 kanaries.Eentje ervan is beschadigd in haar keeltje door een luchtpijpmijtje en is hier al plm 3 jaar mee geworden.Ik hoop natuurlijk dat ze nog ouder wordt.De luchtpijpmijt is goed te bestrijden met druppeltje achter in het nekje van de valk,dit wordt dan via de bloedbaan snel opgenomen.Je moet er wel opletten dat je al de nekveertjes goed wegstrijkt en de druppels op de huid komen.Ik hoop voor jou en je valkje en ik geloof er ook wel sterk in dat ze weer snel zal opknappen :-*
Als je het valkje nu ook nog niet TE warm zet heeft dit best wel goede resultaten.

Veel succes en beterschap voor je valkje,
liefsssssssss en groetjes,
Marianca en haar valkjes

Theetje

Hallo Annemarie,

Goed dat je naar de DA bent geweest. Als je iets niet vertrouwd moet je dat gewoon doen.

let je ook goed op je andere valkje, aangezien ik las dat het besmettelijk is. Wellicht kun je ze beter even apart zetten.

Sterkte ermee!

Groetjes

Theetje


BIRDIE

Hoi allemaal,

Goh, ik wist niet dat je ook antiluchtpijpmijt druppels hebt die je bij de dierenspeciaalzaak kan kopen. Het maakt in principie denk ik niet uit of je het in een winkel koopt of via een DA. De Da kan natuurlijk wel goed vaststellen wat het probleem is, dus ik ben blij dat ik geweest ben.

Het vervelende is alleen dat mijn kleine lieve meissie toch achteruit gaat. Ze eet nu eigenlijk niet meer en slaapt constant. Ze sliep zelfs door toen ik de kooi verplaatste om hem schoon te maken, het was een wonder dat ze niet van haar tak viel!. En ze was juist altijd zo bijdehand en nieuwsgierig. Er is niets ergers dan om je diertje zo achteruit te zien gaan.
Oh ja, ik wilde iedereen nog bedanken voor de bezorgde reacties, dat vind ik echt lief. En die info-site over die mijt is erg handig! Ook voor andere mensen natuurlijk.

Ik ga maandag denk ik toch nog even langs bij de DA. Hij zei dat haar situatie na het toedienen van de druppels echt moest verbeteren. En daar is nu natuurlijk geen sprake meer van. Misschien heeft ze toch nog iets anders onder de leden.

Ik zei gisteren nog: 'Waarom moet dit ons nu weer overkomen (trouwens, ik gun dit geen enkel valkje!!!!!), waarom is mijn eerste valkje zo ziek?'. Mijn vader zei hierop dat dat gedeeltelijk mijn schuld is. En dat is misschien ook zo. De kweker waar ik ze bij gekocht heb was niet echt schoon, en niet alleen hij. Ook zijn voliere en kweekkamer waren ronduit smerig met sigaretten,as en aangekoekte poep overal op de vloer. Maar de valkjes zagen er gezond uit. Misschien had ik ze niet moeten nemen, maar ja, dan was ze waarschijnlijk daar gestorven en in de BIO-bak gegooid. Ik probeer er alles aan te doen om haar in leven te houden, zolang dat leven dragelijk is voor haar natuurlijk. Maandag weet ik hopelijk meer, misschien kan de arts bloed afnemen, zodat er meer duidelijk wordt.

Is het trouwens zo dat je zieke vogels niet te warm moet houden????? Ik heb ze de afgelopen dagen juist heel warm gezet (verwarming hoog) omdat ik dacht dat het zo beter was. Nu maak ik me dus weer een beetje zorgen!

Nee, ik heb helaas niet de mogelijkheid om mijn twee valkjes uit elkaar te halen. Misschien is het verstandig dat ik Birdie ook laat testen, nu of over een tijdje, als Suzie beter is.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik zal jullie wel op de hoogte houden!

Groetjes,

Annemarie


marianca.

Hallo annemarie,

Jammer dat je valkje achteruit gaat.Ik hoop echt dat ze opknapt.Ik zou haar inderdaad niet te warm zetten.Ze heeft het al benauwd en als je de verwarming nog eens hoop draait krijgt zij het nog benauwder.Ik denk dat ze het heerlijk zou vinden met lekker frisse lucht,liefst een kamer die maar matig verwarmd wordt.

Veel sterkte met je zieke valkje  :-*

Groetjes,
marianca en haar valkjes

mastolk

Hoi Annemarie,

Echt balen van je valkje zeg! Hopelijk komt toch alles nog goed.
Misschien kun je proberen je valkje wat water met druivensuiker te geven (met lepeltje des noods als ze het zelf niet neemt). Gewoon druivensuiker (mogen tabletten zijn, liefst naturel) met water oplossen en toedienen. Hier krijgen ze vaak even een opkikkertje van vooral als ze niet goed eten willen.

He..sterkte ermee!!! Ik heb zelf Ieniemienie (valkje van 5,5, weken) na een weekje al verloren, en ik vond het vreselijk! Dus ik kan me je goed indenken dat je het heel erg vind!
Groetjes MArgrietha

Paul

22 november 2003, 23:54:13 #14 Last Edit: 22 november 2003, 23:55:10 by Paul
Hoi Annemarie,

CitaatDe kweker waar ik ze bij gekocht heb was niet echt schoon, en niet alleen hij. Ook zijn voliere en kweekkamer waren ronduit smerig met sigaretten,as en aangekoekte poep overal op de vloer.

Van sigarettenas zullen ze geen mijt krijgen maar wel van die ontlasting en zeker als het een buitenvolliere is kan dat heel gevaarlijk zijn.

CitaatIs het trouwens zo dat je zieke vogels niet te warm moet houden?? Ik heb ze de afgelopen dagen juist heel warm gezet (verwarming hoog) omdat ik dacht dat het zo beter was. Nu maak ik me dus weer een beetje zorgen!

Het ligt eraan wat ze hebben of je ze warm moet houden of niet.
Als ze verkouden zijn of longontsteking is warm houden juist heel erg goed en bij meer ziektes is dat zo.
Een ziekenkooi is ook altijd warm namelijk.
Maar bij mijt en ongedierte ligt het wel anders denk ik.
Mijten groeien sneller als het warm is dus dan kan het soms juist wel eens niet goed zijn als je ze warmer zet :-(
Maar je doet natuurlijk het beste voor je valkje en als het straks toch wat anders is kan warmte juist weer heel goed zijn.
Dus je hebt er echt niet slecht aan gedaan om hem warm te zetten, ik geloof dat de temperatuur in een ziekenkooi ongeveer 29 graden is dus echt te warm moet het ook niet zijn natuurlijk.

CitaatNee, ik heb helaas niet de mogelijkheid om mijn twee valkjes uit elkaar te halen. Misschien is het verstandig dat ik Birdie ook laat testen, nu of over een tijdje, als Suzie beter is.

Als het echt mijt is kan je Birdie ook die druppels in haar nekje geven dat is dan zeker geen gek idee lijkt me want mijt is erg besmettelijk.
Ook de kooi goed ontsmetten als alles weer beter gaat en desnoods inspuiten met ongedierte spray zoals spray 404 van bogena.
Je valkje inspuiten heeft geen nut in dit geval maar de kiertjes in de kooi wel dan dood je in elk geval de mijten.
Maar iets vaker schoonmaken is misschien ook slim in dit geval, in plaats van 1 keer per week 2 keer bijvoorbeeld.
Dan alles met superheet water uit de kraan goed schoonspoelen ook de zitstokken zijn heel belangrijk dan.

Ik hoop dat je valkje snel weer opknapt.
Je zou dr Feld ook nog even kunnen bellen, die geeft wel eens als tip als ze benauwd zijn om ze bij warme damp te zetten dan krijgen ze weer lucht dat kan ook veel uitmaken nog.
Een telefoontje kost weinig in elk geval, je hoeft er niet meteen langs maar je kan even zijn visie over je valkje vragen dan.

Groetjes, Paul