22 mei 2025, 11:27:27

Nieuwe Valkparkiet, HELP!

Gestart door Andre, 28 november 2008, 11:13:35

« vorige - volgende »

Andre

Beste Valkparkiet liefhebbers,

Ik heb sinds 3 dagen een Valkje, ontzettend gezellig, maar ook erg wennen voor beide. Nu wil het geval dat ik altijd s'nachts werk, dit lijkt mij voor het Valkje een uitkomst omdat de Valk s'nachts het rustigst is en ik overdag veel aandacht kan geven.
Mijn Valkje wil alleen s'morgens vroeg ook al aandacht van mij en krijst verschrikkelijk waardoor ik zelf maar max. 4 uurtjes kan slapen omdat hij/zij mij wakker houdt. Is dat af te leren?? Weet iemand misschien een oplossing? Verders is mijn Valkje aan de diaree, ik kan nergens op de site terug vinden of dat komt door de stress situatie waarin Co'tje ( zijn/haar naam) heeft verkeerd. Co'tje eet goed, zaad/krachtvoer alleen de lekkere dingen laat hij/zij liggen ( doppinda's, mandarijnschijfje etc??Gaat graag in bad, en is actief ( rond springen etc ). Verzorgt zichzelf!!  Hoort dit er allemaal bij ( gewenning van nieuwe ruimte ) Diaree duidt toch dat er iets niet in orde is??? Heb ik een ziek Valkje aangeschaft? Hopend dat iemand mij kan informeren!!

Met vriendelijke groet,

een vermoeide maar trotse Valkparkiet bezitter....,

Gerda

Allereerst, ik heb je even verplaatst naar ziek/gewond. Dat wordt meer gelezen dan "andere vragen" en is ook meer toepasselijk bij diarree.

Doppinda's en mandarijn zijn niet echt goed voor valkjes, doppinda's kunnen namelijk schimmels bevatten die zelfs dodelijk kunnen zijn.

Wat betreft de diarree, je zou de ontlasting op kunnen vangen en opsturen naar een vogelarts. Je kunt wat aluminiumfolie onder in de kooi leggen. Als je poep hebt opgevangen, vouw je het goed op, doe het in een plastic zakje en dan in een envelop.

Ik weet niet waar je woont, maar opsturen kan altijd.

Hier is een lijst van dierenartsen met vogel-ervaring:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

De eerste linksboven is dr. Feld. Daar kun je in ieder geval de ontlasting naar toe sturen. Je kunt ze even bellen om te overleggen.

Ik hoop dat alles goed gaat komen met Co'tje. Ze lijkt verder actief genoeg.

Wat betreft het krijzen, maak de kamer zo donker mogelijk, voorla in de winter gaat dat best makkelijk.
In de zomer zijn ze hier om 8 uur wel wakker, maar als ik niet in de kamer kom in de winter, slapen ze gerust tot twaalf uur.

Groet, Gerda

Karin

Bij mij gaan ze fluiten zodra het licht wordt. Dat kun je niet afleren, een vogel fluit, een mens praat... Je kan er wel een tweede valkje bij nemen (  mits je eerste valkje gezond is natuurlijk ), dat voorkomt het echte probleemschreeuwen. Valkparkieten moet je niet in hun eentje houden, het zijn groepsdieren....
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sabine

Hoi

Mijn Binky gilde vroeger ook toen het licht werd. Bij het begin werden we er wakker van later werden we er iets minder snel er wakker van. Maar ondertussen weet Binky ook dat ik niet zo vroeg mijn bed uit komt en nu gaat hij pas roepen als hij hoor dat ik wakker ben.  ;D Ook als dat dus pas laat in de ochtend is. Hij heeft s'nachts voor de helft een deken over zijn kooi heen. Omdat hij dit zelf prettig vindt.
Dus er is nog hoop!

Groetjes Sabine

Sander & Lenke

Barry gaat 's nachts slapen, dan leggen wij een doek over de kooi heen. In het begin was dat een beetje eng, maar na 2 of 3 keer had hij het door en nu vind hij het totaal niet meer erg. Is misschien ook een oplossing?
Groetjes,

Lenke & Sander

Hermien

Nou, als ik het hier zo lees heb ik persoonlijk wel erg luie valkjes. Zomer of winter, licht of donker, zolang de vrouw (ik dus) niet beneden in de kamer verschijnt, blijven mijn valkjes lekker doorsnorren op het slaaptouw..... ;D   ;D   ;D   ;D

Andre

Hoi Sabine, dank je wel voor je woorden, het geven mijn hoop, ik vindt het lastig dat op de ene site dit vermeld wordt en op de andere weer dat....Ik zal het zelf moeten doen met mijn  vlalkje, en gelukkig gaat het al een stuk beter...zelfs na vanmiddag.....hij/zij fluit in plaats van gilt.....eet enorm en gelukkig zijn/haar onlasting is vast, Yeahhhhh!!! Nogmaals bedankt en tot schrijfs...... :)
Citaat van: sabine op 28 november 2008, 14:16:50
Hoi

Mijn Binky gilde vroeger ook toen het licht werd. Bij het begin werden we er wakker van later werden we er iets minder snel er wakker van. Maar ondertussen weet Binky ook dat ik niet zo vroeg mijn bed uit komt en nu gaat hij pas roepen als hij hoor dat ik wakker ben.  ;D Ook als dat dus pas laat in de ochtend is. Hij heeft s'nachts voor de helft een deken over zijn kooi heen. Omdat hij dit zelf prettig vindt.
Dus er is nog hoop!

Groetjes Sabine

Andre

Gerda, dank je wel voor je mooie woorden, ik vindt het alleen lastig dat je op de eene site vindt dat ze dit wel mogen en op de andere weer niet. Ik heb het gelijk uit de kooi gehaald..... Verders gaat het al een stuk beter met co"tje. Hij/zij eet heel veel opeens en de ontlasting is gelukkig nu vast.....pffff. Ik maakte mij al zorgen... Ik heb de woonkamer zo donker mogelijk gemaakt in de hoop dat Co mij mijn nachtrust ook gunt. Ik hou je op de hoogte, altijd fijn om te weten dat er mensen zijn met ervaring wat betreft Valkjes....

Groetjes, Andre

Citaat van: Gerda op 28 november 2008, 13:29:24
Allereerst, ik heb je even verplaatst naar ziek/gewond. Dat wordt meer gelezen dan "andere vragen" en is ook meer toepasselijk bij diarree.

Doppinda's en mandarijn zijn niet echt goed voor valkjes, doppinda's kunnen namelijk schimmels bevatten die zelfs dodelijk kunnen zijn.

Wat betreft de diarree, je zou de ontlasting op kunnen vangen en opsturen naar een vogelarts. Je kunt wat aluminiumfolie onder in de kooi leggen. Als je poep hebt opgevangen, vouw je het goed op, doe het in een plastic zakje en dan in een envelop.

Ik weet niet waar je woont, maar opsturen kan altijd.

Hier is een lijst van dierenartsen met vogel-ervaring:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

De eerste linksboven is dr. Feld. Daar kun je in ieder geval de ontlasting naar toe sturen. Je kunt ze even bellen om te overleggen.

Ik hoop dat alles goed gaat komen met Co'tje. Ze lijkt verder actief genoeg.

Wat betreft het krijzen, maak de kamer zo donker mogelijk, voorla in de winter gaat dat best makkelijk.
In de zomer zijn ze hier om 8 uur wel wakker, maar als ik niet in de kamer kom in de winter, slapen ze gerust tot twaalf uur.

Groet, Gerda

sabine

29 november 2008, 17:59:37 #8 Last Edit: 29 november 2008, 18:01:43 by sabine
Hoi Andre,

Ik werk ook onregelmatig, met name s'avonds en s'nachts ik mag dan een paar uurtjes op mijn werk slapen maar ik red het vaak niet met een paar uurtjes slapen en ga dan naar bed als ik thuis kom. Binky roept dan even naar boven maar als hij niks hoort en er niet gereageerd wordt stopt hij al snel. Onder tussen weet hij zo goed dat roepen geen zin heeft als hij mij boven niet hoort dat hij het dus niet meer roept. Bij het begin had ik ook oordopjes nodig.  ;)
Het is te hopen voor je, dat jou valkje het ook opgeeft.

Groetjes Sabine