22 mei 2025, 18:33:51

mutatie

Gestart door liekje, 17 november 2003, 22:07:57

« vorige - volgende »

liekje

hoi hoi...

Ik ga denk ik een hele domme vraag stellen!!
Kan het zijn dat een valkje na de jeugdrui een andere mutatie wordt dan eerst, of kan een valkje alleen maar een klein beetje verkleuren?
Ik kwam op deze vraag omdat mijn jongste valkje (een cinnamon) steeds meer geel krijg,nu ben ik wel zo slim om te weten dat het geen luttino wordt maar kan hij (denk dat het een hij is), wel bv. bont worden ofzow??Hij had nl. eerst alleen maar een geel maskertje (de voorkant van zijn kopje),maar nu komen er aan de achterkant van de kop ook gele veertjes die steeds geler worden, de witte randen van de vleugels beginnen nu ook licht gelig te worden en de vleugel pennen die gewiekt zijn(heb em zo gekocht :() daar zag ik van middag ook wat gelige vlekjes zitten.
Kan dit of is idt een aanwijzing dat hij split is voor bont.(Had ik ergens gehoord).

alvast bedankt
een nieuwschierig liekje ;D.

Paul

Hoi Liekje,

Een vraag stellen is nooit dom hoor hem niet stellen is veel dommer vind ik :-)
Een andere mutatie zal je valkje niet worden maar als de kop al zo geel word dan is het zeker een mannetje.
Ook kunnen ze inderdaad op andere plaatsen wel eens wat gele veertjes krijgen dat zijn dan een soort schoonheidsfoutjes.
Maar dat maakt elk valkje juist zo uniek want als ze allemaal hetzelfde zouden zijn is er geen lol aan :-)
Zelfs wildkleurtjes zijn heel vaak toch net even anders en dat is maar goed ook anders zou ik bij die vijf van mij niet meer weten wie wie is.
Maar een bont valkje word al als bont geboren en zal er niet eerst als een cinnamon uitzien en dan later bont worden.

Groetjes, Paul

Inger m

17 november 2003, 22:46:40 #2 Last Edit: 17 november 2003, 22:48:54 by Cinnamon_valk
Hoi Liekje,
Ik vind dit zeker geen domme vraag hoor...
In principe wordt een vogel geen andere mutatie, maar ze kunnen bestwel verkleuren na de rui. Het is dus niet zo dat deze valk ineens bont gaat worden... Maar zet eens een foto bij dit onderdeel, want ben wel benieuwd!
(een soort voor-en-na ;))

Maar gele vlekjes op de kop kunnen er inderdaad op wijzen dat deze valkparkiet een 'bonte achtergrond' heeft. Ik heb ook een cinnamon pop met gele vlekjes op haar kop, haar vader is wildkleur bont en moeder gewoon wildkleur. Zij is dus wel een split voor bont waarschijnlijk.
Dus het zou een split voor bont kunnen zijn, maar ik weet het niet zeker.

Wie weet hier meer vanaf?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

He Paul,
Je was me net voor met je antwoord, zag ik na het plaatsen...
Maar mss weet je antwoord op mijn laatste vraagje over cinnamon pop split voor bont?

Alvast bedankt!

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Inger,

Het scheelde bijna niks inderdaad :-)
Ik weet wel dat wildkleur met die vlekjes wel eens split voor bont kan zijn dat had Mandy ook met een valkje toen geloof ik.
En aangezien cinnamon eigenlijk hetzelfde als wildkleur is alleen een lichtere tint zou het best kunnen dat het split voor bont is bijvoorbeeld.
Maar echt zuivere wildkleur en cinnamon heb je bijna niet meer dus elk valkje kan wel op een vreemde plek een andere kleur veertjes hebben.

Groetjes, Paul

Inger m

Bedankt voor je reactie Paul!
Ik heb nu een cinnamon bonte man (een echte bonte ;)) en die ga ik volgend jaar proberen te koppelen aan deze pop, eens kijken wat er dan uit gaat komen, ben benieuwd!

gr Inger
problem.

liekje

hoi hoi

Bedankt voor jullie antwoorden!
Dacht eigenlijk al zoiets maar ik wilde het toch zeker weten ;).
Dus als ik het goed begrijp zou het, een hij kunnen zijn en als ik mazzel heb split voor bont??
Geld dit dan ook voor witmaskers??
En dan heb ik gelijk nog een vraag, wat is nou het verschil tussen een witmasker en een witkop??Of is dat er niet.

Alvast bedankt.
Liekje.

ps. Die foto zou ik dan van het weekeinde moeten maken,want ik moet nu overdag werken en je ziet nu de vlekjes alleen nog met daglicht(op de vleugels dan), dus daar zou je nog ff op moeten wachten :).

Inger m

Hoi Liekje,
witmasker en witkop is precies hetzelfde. ik gebruik de twee namen gewoon doorelkaar en ze worden beide veel gebruikt.

Lichte veertjes op de kop kunnen er op wijzen dat een vogel split is voor bont, ook bij witmaskers. Maar eigenlijk is een vogel met weinig witte plekjes een bonte vogel...

Maar vgl mij moet je om echt bonte jongen te kweken, ook echt bonte ouder(s) hebben, die dus voor zo'n 50% bont gekleurd zijn.

gr Inger
problem.

Mandy

19 november 2003, 00:26:41 #8 Last Edit: 19 november 2003, 00:29:50 by Mandy
Oooo is dat zo? Mij is door een ervaren kweker die met bont kweekt verteld dat de bontfactor nooit te voorspellen is. Ook al hebben de ouders bv 70% geel (of wit bij witmaskers)/30% grijs dan kan je er nog jongen uit krijgen waarbij het andersom is??

O ja, ik spreek dus over witmaskers, ik vind dat wat vriendelijker klinken dan witkoppen. Het is dus wel gewoon hetzelfde.

En het is inderdaad zo dat als een valkje niet bont is maar wel gele of witte vlekjes op de achterkant van kop en/of nek heeft zitten dat dat betekent dat ie split is voor bont, zie deze tekst;

http://www.cockatiel.org/mutations/normal_grey.html

Ik had dit jaar zulke wildkleur valkjes. Maar ik wist al dat die split waren voor bont daar die uit een bonte vader kwamen.

Dit is zo'n valkje;

Ik heb deze foto ook naar hun gestuurd en het werd inderdaad bevestigd.

Maar dit onderwerp is al bij Kweken besproken hoor.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

Hoi Mandy,
Nee ik weet niet precies hoe het zit met het kweken van bont, maar dacht dat je om goede bonte te krijgen (dus meer dan een paar veertjes), ook echt goede bonte ouders moet hebben.(dus waarbij je echt goed ziet dat ze bont zijn)
Ik heb nog geen bonte jongen gekweekt, maar heb een bonte man en wildkleur pop die oa cinnamons krijgen met gele veertjes in de nek.., vandaar

Kan inderdaad kloppen dat dit onderwerp al eens besproken is, maar kwam erop door deze vraag en wist ook eigenlijk niet meer waar het stond.

Gr Inger
problem.

Mandy

Ooo geeft niet, ik bedoel ook maar, dat je er daar meer over kan lezen. ;)

Ik heb dus laatst bonte valkjes gekocht met veel grijs en weinig geel, maar daar kunnen er ook met bv 50 geel/50 grijs uit komen vlgs die kweker.
Ik zal een half jaartje moeten wachten eer ik zeker weet wat voor bonte eruit zullen gaan komen, ben benieuwd. :P

Ja en die jongen van jou kan goed kloppen, die cinnamons zijn dan gekomen omdat die man split moet zijn voor cinnamon, dat geeft hij dan aan het uiterlijk van de poppen door, maar die erven het bonte van pa ook mee en dat kan je dan inderdaad door die vlekjes zien. Als je nou nog aan een bonte man kan komen en die aan zo'n pop koppelt kan je dus bonte valkjes krijgen. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,

Ik ben ook benieuwd wat voor bonte eruit komen als ze niet veel bont hebben.
Een van mijn bonte mannetjes daar heb ik nu jongen van en daar houd ik een mannetje split voor bont zelf van en ik heb al een popje split voor bont van een hele mooie bonte man met echte vlekken.
Voor mij duurt dat dus ook nog zeker een jaar voor ik het ga zien wat het resultaat is :-)

En ik heb in plaats van witmaskers of witkoppen ook wel eens mensen gehoord die ze witkopmaskers noemen :-)
Ik houd het zelf ook bij witmasker wan alleen het masker is wit en dus niet de hele kop en vind die naam dan wel het beste overkomen.

Groetjes, Paul

liekje

Allemaal hartstikke bedankt!!!

Mijn vragen zijn nu beantwoord.

Ik denk dat mijn cinamon niet split is voor bont omdat het niet dezelfde soort vlekjes zijn. Het zijn vier vlekjes, twee zitten er naast elkaar onder de kuif en twee andere naast elkaar daar ongv. een halve cm onder. Het lijkt dus totaal niet op de foto.
En bij mijn witmasker man zitten de vlekjes als een soort kraagje rond de nek, van de ene kant van het masker naar de andere kant.(met een kleine onderbreking hier en daar)

Igg. bedankt , ik zie verder wel wat voor jongen ik ooit krijg het zullen wel wildkleurtjes zijn denk. (sam en gabber waren nl. weer aant. wappen :D)

Groetjes Liekje.