8 mei 2025, 19:45:28

Beige harde ontlasting

Gestart door BIRDIE, 17 november 2003, 20:31:03

« vorige - volgende »

BIRDIE

Hallo allemaal,

Even een vraagje over mijn valkparkiet van 11 weken. Ik heb hem nu een week en hij heeft nu gedurende twee volle dagen last van beige kleurige harde ontlasting. Als hij poept valt het als een soort steentje omlaag. In feite is het gewoon een opgerolde sliert die in elkaar zit. Ook blijft zijn ontlasting vaak aan zijn veren plakken.
Weet iemand wat dit kan betekenen?
Hij eet opzich goed en drinkt ook normaal, hij is ook normaal actief, denk ik.
Wie oh wie weet wat er aan de hand is?????

Groetjes,

Annemarie

mastolk

Hoi Annemarie,
Ik heb geen idee wat het kan zijn...maar het klinkt niet alt te lekker! Als ik jou was zou ik contact opnemen met de da. Of dr Feld bellen (adres staat op de site bij dierenartsen) misschien kan hij je telefonisch helpen! Hij is een goede vogelarts hoor!!! Echt als het kan moet je proberen naar hem te gaan.

DOEi Succes ermee! Margrietha

Tara

Dat lijkt mij niet al te erg super hoor, beige ontlasting. Ontlasting betekent erg veel, als dat niet goed is, kan er best iets fout zijn. Ik zou eens de DA op de hoogte brengen.

Hoe gaat het inmiddels met je valkje?

Dat hij goed eet en drinkt is ook belangrijk, gelukkig doet ie dat. Het kan zijn van de overstap naar ander voedsel, maar aangezien je hem een week hebt en het nog maar enkele dagen is ... Beige ontlasting heb ik in ieder geval nog nooit gezien en nog nooit heb ik er iets van gehoord, maar het kan niet gezond zijn :-/.

Sterkte ..

Groetjes, Tara

BIRDIE

Hoi Tara,

Nou, het is nu over, gelukkig. Ik begrijp ook niet waarom dat ineens zo gek gekleurd was. Als het vaker voorkomt zal ik toch even naar de DA gaan.
Mijn andere valkje is momenteel erg ziek, dus misschien is het eigenlijk wel verstandig om hem ook te laten testen. Je kan soms zo slecht zien of er bij een vogel iets aan de hand is hè. En ja, je hebt gelijk, de ontlasting geeft vaak aan of het goed gaat of niet.
Suzie, mijn andere valk die ziek is (luchtpijpmijt) heeft hele waterige ontlasting. Een beetje geelig :(. Ze eet ook niet echt meer, helaas. Ik ga maandag maar weer naar de DA met haar, dan neem ik gelijk Birdie mee, of zijn ontlasting.

Groetjes,

Annemarie

Paul

Hoi Annemarie,

CitaatSuzie, mijn andere valk die ziek is (luchtpijpmijt) heeft hele waterige ontlasting. Een beetje geelig .

Ik weet niet of luchtpijpmijt waterige gele ontlasting geeft?
Het kan natuurlijk altijd wat anders zijn en misschien kan je de ontlasting door een goeie vogelarts laten onderzoeken.
Als het straks toch wat anders blijkt te zijn ben je misschien te laat :-(
Ik weet niet of Amersfoort bij je in de buurt is anders zou je altijd nog de ontlasting op kunnen sturen misschien.
Dr Feld is wat mij betreft de beste en die doet zelf ook onderzoek terwijl de meeste dierenartsen dat niet zelf doen maar alles opsturen voor onderzoek naar Utrecht.
Die beige ontlasting ken ik alleen van mijn jonge valkjes, die krijgen natuurlijk voer van de ouders en die ontlasting is ook altijd beige maar dan is het normaal.
Sterkte met de zieke.

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hoi Paul,

Suzie is vandaag overleden, dus ik ga denk ik morgen met mijn andere valkje Birdie naar de dierenarts om hem even helemaal te laten controleren.
Helaas woon ik helemaal niet in de buurt van Amersfoort, maar in Den Haag zit ook een vogelarts, Drs I. Palgi. Hij stuurt inderdaad altijd alles op naar Utrecht, Engeland of Afrika.

Voor Suzie is het nu helaas te laat, al ben ik wel met haar naar de dierenarts geweest die constateerde dat ze luchtpijpmijt had. Ze heeft druppels gehad en volgens hem zou het daarmee toch wel zeker na een dag mee over moeten zijn. De benauwdheid ging ook over, alleen denk ik dat ze toch nog iets anders onder de leden had waaraan ze is gestorven. Ik wilde morgen, maandag dus, nog met ze naar de dierenarts gaan. Dat zal ik nu zeker met Birdie doen!

Groetjes,

Annemarie

Tara

Ahh veel sterkte met het verlies van Suzie, het is goed dat je Birdie laat onderzoeken. Ben benieuwd hoe het zal aflopen ... Nogmaals veel sterkte joh ...

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Annemarie,

Ik las het al in spoed net van Suzie :-(
Palgi is ook een hele goeie vogelarts heb ik gehoord dus daar kan je prima naar toe gaan.
Ben je vorige keer ook naar Palgi geweest?
Het beste kan je wel meteen de hele kooi schoonmaken en onder de douche met heel erg heet water goed afspoelen en alles vers in de kooi doen zoals zaad en water en vogelgrit.
Als het echt ongedierte geweest is kan het overal in de kooi zitten.
En kwaad kan het niet om dat te doen in elk geval ook al zou er verder niks aan de hand zijn.

In elk geval veel sterkte met het verlies van Suzie.

Groetjes, Paul.

BIRDIE

Hoi Tara en Paul,

Ja, het lijkt me inderdaad heel erg verstandig om alles goed schoon te maken. En inderdaad, dat kan sowieso niet kwaad. Het zou natuurlijk heel erg zijn als Birdie niet ziek blijkt te zijn en dan na een tijdje toch besmet word omdat ik alles niet goed heb schoongemaakt!
Waar zouden die beestjes eigenlijk allemaal kunnen zitten? Alleen in de kooi, of ook op mij?? En weten jullie hoelang zo'n beestje kan 'overleven'.

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

Annemarie

Tara

Hoi Annemarie,

ongedierte kan overal zitten, en ze sterven niet uit. Ze planten zich voort, het is te zien wat voor ongedierte. Sommige sterven na 1 dag al uit. Maar leggen eitjes en dan worden het er 10-tallen en 100-tallen. Dus opletten maar .....

Groetjes, Tara

BIRDIE

Hoi Paul,

Sorry, ik had je vraag over Palgi even over het hoofd gezien vorige keer. Ja, ik ben de eerste keer met Suzie ook naar Palgi geweest. Ik ga ook met mijn kaketoes naar Palgi en heb deze al meerdere keren op de papegaaieziekte laten controleren.
De meningen zijn verdeeld over Palgi, maar bij mij is er eigenlijk nog nooit iets fout gegaan. Of ik moet de dood van Suzie zien als een misser, maar dat zal ik nooit meer weten toch? Hij heeft iniedergeval meer kennis dan de meeste 'gewone' dierenartsen.

Tara, bedankt voor je reactie. Ik ben eigenlijk een beetje paranoide aan het worden, want ik twijfel constant aan mijn schoonmaakkunsten! En als ik zie dat Birdie een beetje bol gaat zitten of een paar keer niest dan wil ik gelijk alles weer gaan schoonmaken! En ik heb besloten om toch maar weer een tweede valkje erbij te nemen, dus hij mag niet ziek zijn/worden!!

Groetjes,

Annemarie

Tara

Hoi Annemarie,

goed gezegd! Beter te bezorgd, dan helemaal niet bezorgd he ;). Mijn ma kuist ook erg graag, is ze ook paranoïde? :D, alles moet echt altijd clean zijn voor haar :).

Het is normaal, dat valkjes niezen. Ze bezitten veel stof, die je best wel vaak ff kan uitblazen, of hoe dan ook. En mensen niezen volgens mij ook wel eens van stof? Maar ook gewoon, en valkjes dus ook :). Ze zitten altijd wel eens bol, als ze moe zijn, of als het koud is. Dus niet meteen zorgen gaan maken ;). Ik maak me ook erg snel zorgen, zoals net daarnet, was mijn Malaia kwijt, weggevlogen :o :o, gelukkig heb ik 'm terug, kan niet zonder hem jee.

Groetjes, Tara

BIRDIE

Hey Tara!

Bedoel je met wegvliegen dat Malaia naar buiten is ontsnapt?? Iniedergeval heb je hem weer terug. Het is onmogelijk om, als je dieren hebt, je nooit zorgen te hoeven maken. Vooral met vogels. Alleen niet met wegvliegen dan, dan is het wel duidelijk dat je je zorgen moet gaan maken, toch ;). Ik ben heel blij voor je dat je hem weer hebt!

Ik zat eigenlijk te twijfelen. Het klinkt misschien heel stom, maar Birdie heeft het best naar z'n zin in z'n eentje. In het begin dacht ik van niet omdat hij een beetje zat te zieligen in een hoekje, maar hij komt nu helemaal los :)! Hij heeft vandaag voor het eerst gefloten en gebrabbeld. Hij kan zelfs een lachende mens (ik dus ;D) nabootsen. Ik denk dat ik daarom toch echt tot het voorjaar wacht tot er een nieuwe (lutino!) valk bij komt. Hij verschuilde zich altijd achter zijn zusje, dat kan nu niet meer, dus hij leert zich wat meer te uiten. Wat een intrigerende beestjes zijn het toch!

Ik probeer hem nu ook met veel aandacht tam te maken. Het gaat denk ik beter nu hij in z'n eentje is. Denk je dat mijn besluit goed is? Of heb je nog suggesties? Ze zijn van harte welkom!

Nou, ik weet niet of je moeder paranoide is hoor  :D. Het is inderdaad zo dat als je dieren hebt, je het eigenlijk niet zo moet noemen. Je bent het eigenlijk verplicht om zo goed en 'schoon' mogelijk voor je dier te zorgen, toch? En het overlijden van één van je dieren is niet niets.

Okee, groetjes maar weer,

Annemarie

Ps. Hoe ben je eigenlijk op die naam gekomen. Malaia vind ik een hele mooie naam! Lijkt wel Afrikaans!!

Tara

Hoi,

hahaha bedankt dat je Malaia een mooie naam vindt, helemaal zelf bedacht, doe ik bij de meeste namen van m'n valkjes.

Malaia was mijn eerste specialere mutatie, daardoor wou ik 'm ook een specialere naam geven, het heeft een tijdje geduurd, maar na enkele keren denken, begon het met aia ma malaia .... noem maar op ... Nou, sommige lachen er mee, omdat het hun doet denken aan malaria, dan ben ik boos >:(.

Ik vind je besluit goed, het is nu een goede tijd om er veel voor je valkje te zijn, nu hij zijn zusje heeft verloren. Dan kan ie ook wat tammer worden, en als hij dan er volgend jaar een lutino (popje?) bij heeft, kunnen ze misschien aan een nestje beginnen (als dat mag?). Het is normaal dat hij de eerste dagen rustiger is, tja, wat zou jij doen in zijn plaats. Het is goed dat hij gefloten heeft, dat betekent dus dat hij happy was. Het is goed als je wacht tot volgend jaar, zolang je je maar genoeg bezighoudt met hem, mlaar dat doe je vast wel :) ;).

Vele groetjes, Tara