28 april 2024, 12:47:25

bij drie voedingen afvallen

Gestart door Gerdy, 18 november 2008, 12:16:37

« vorige - volgende »

Gerdy

dit is de vierde dag dat ik DD en Aya op drie voedingen heb staan..ze vallen alleen maar af..
ze vliegen ook pas sinds 5 dagen ..daar vallen ze natuurlijk ook van af

DD is in deze 4 dagen 6 gr afgevallen en weegt nu 92 gr
Aya is  in totaal 8 gr afgevallen en weegt nu 74 gr

DD is 44 dagen oud en Aya 39 dagen

ze eten wel eivoer en trosgierst..DD zie ik ook echt zaadjes eten maar Aya niet..

moet ik ze nu weer op vier voedingen zetten?

gr gerdy

Lin

Ik zou het even aankijken nog, misschien nog 2 dagen. Zoalng ze eten kan het nog wel even. Blijven ze nu twee dgane lang weer afvallen dan een voeding erbij. Vooral Aya even in de gaten houden die gaat wel hard. Daarentegen behoort een valkje op die leeftijd al 1 voeding of geen te krijgen. Bij twijfel als ej de ontlasting ziet verkleuren dan gewoon 1 bijgeven maar ik zou het eerst aankijken.

Haal het eivoer nu maar helemaal weg en geef niet al teveel trosgierst al ze dat al een week kunnen leren eten. Dan weten ze namelijk al wel een beetje hoe ze zaadjes moeten pellen, maar eten ze dat liever niet omdat je eivoer en trosgierst geeft. succes!


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Gerdy

dank je Lin..ik heb meteen het eivoer en de trosgierst weggehaald en Aya hou ik goed in de gaten.

misschien is het een idee om twee van mijn binnen valkjes bij hun in de kooi te zetten ..dan zien ze die eten ,misschien helpt dat

gr gerdy

Lin

dat kan ook. Ik zou niet meteen erbij stoppen eerst maar aan elkaar wennen buiten de kooi.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Falcon

doordat spyro bij birdie en spunky in de kooi kwam hebben die laatste 2 ook veel sneller zelf leren eten..
zien eten, doet eten blijkbaar ;D

Karin

Ik vindt Aya wel wat licht voor haar leeftijd. Heb je pellets in huis ? Ik zou die erbij geven ( bijvoorbeeld nutribird B14, de grasparkietvariant ) en je kunt het als je het fijnstampt ook met pap mengen. Dat geef ik als valkjes laat zelfstandig worden. De mijne staan nu op 1 voeding en zijn tussen de 5 1/2 en 6 1/2 week in. Is wel snel hoor.... Maar ze zitten ook met zijn zevenen en zien eten doet eten  ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gerdy

de twee jongen zijn al een aantal dagen een paar keer los geweest met de andere valkjes samen..en dat ging goed..morgen maar even proberen om ze bij de andere te zetten..
ik zal morgen gaan kijken voor die pellets..de oudste eet wel div malen per dag wat zaadjes je ziet ook dat hij ze los pelt en eet..

vanavond heb ik ze nog een beetje pap gegeven omdat de jongste wederom 2 gr was afgevallen..de oudste was gelijk gebleven..om half één krijgen ze straks hun laatste voeding en ben heel benieuwd wat morgen ochtend hun gewicht is.

het is inderdaad wel snel met nu nog maar één voeding..en inderdaad zien eten doet eten..

Gerdy

ik heb net mijn dieren zaak gebeld en de pallets en nieuw eivoer worden straks gebracht..DD was gelijk gebleven en Aya heeft dus gister vier voedingen gehad en was nu ook gelijk gebleven...pfff pak van mijn hart..maar ze voelt wel erg magertjes aan..de botjes voel je gewoon zitten..ik heb dus ook besloten om haar maar weer op vier voedingen te zetten
ik ben bang dat las ik zo door zou gaan dat ze het niet red

gr Gerdy

Karin

Zou ik ook doen. Ik dwing nooit jongen minder pap te gaan eten, ze geven het zelf wel aan. De ene is klaar met 6 weken, de ander met 10 weken  ;)
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lin

hoe bedoel je botjes? Je moet voelen aan de zijkanten of daar vlees zit. Het bot aan de voorkant steekt altijd wel wat uit.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Gerdy

aan de zijkant voel ik geen vlees..ze is echt mager..vandaag vier voedingen geven..

vanmorgen woog Aya 79 gr en net voor het eten 77 gr..gaat niet echt lekker.
ze is wel heel bewegenlijk en actief en knabbeld wel aan de pellets en zaadjes.

Karin

Probeer de pellets tot poeder te maken ( ik gebruik daar een vijzel voor ) en meng het met het poeder van de pap. Eerst maar een klein beetje en steeds meer en meer zodat je 50 % pappoeder en 50 % pellets hebt, en geef haar dan 12 ml per keer. Dat lijkt teveel voor haar gewicht, maar dat komt omdat ze een ondergewicht heeft. De krop van een valkje van deze leeftijd kan maximaal 15 ml per keer aan.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gerdy

dank je wel voor het advies Karin..ik ga dat meteen bij haar laatste voeding geven..ik ben echt blij met alle voorlichting van je..


Karin

Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gerdy

ik krijg er een punthoofd van...gister gelijk gebleven..vanmorgen weer twee gram afgevallen..
ze eet ook niet alles wat ze moet hebben..ik ga dus denk ik maar over op vijf voedingen voor Aya en desnoods dan iedere keer maar 9 ml wat ze wel tot zich neemt..
ze wil maar vliegen en bewegen..het vliegen sta ik één keer per dag eventjes toe omdat ik niet wil dat ze nog meer afvalt

DD is gelijk gebleven 92 gr dus die gaat heel goed.

Aya is echt een zorgen kindje

gr gerdy