24 mei 2025, 20:35:33

leveraandoening bij valkjes

Gestart door kenay86, 17 november 2008, 20:30:25

« vorige - volgende »

kenay86

Na een berichtje van jasper over een valkje dat erg glimt op de foto, wat rommelig in de veren zit en wat viezig is in mijn ogen vroeg ik me af waaraan je kunt zien dat een valkje iets aan  zijn lever heeft.

op google vindt je wel veel over zang vogels enzo, maar niks over de valkparkiet.. onder het topic ziektes bij valkparkieten staat ook niks beschreven over de leverziekte..

dus mijn vragen zijn..

Hoe zie je dat een valkje iets aan zijn/haar lever heeft?
hoe krijgen ze dit?
Komt dit vaak voor?
Is dit te behandelen?
zo niet, hoe is het dragelijk te maken voor een valkje die dit wel heeft?
en is een leveraandoening gelijk dodelijk? of zouden ze net zo oud kunnen worden ermee als gezonde valkjes?

ik ben erg benieuwd, vooral omdat er bijna niks over te vinden is..

groetjes Desire

bobbie

Hallo Desiré,

Wat ik van een slecht werkende lever weet is dat je lichaam langzaam aan vergiftigd wordt. dit kan ook jeuk veroorzaken.
Het oogwit wordt gelig. Het veroorzaakt op den duur suffigheid.

Ik denk dus dat ze zeker niet net zo oud worden als een gezond valkje.

Vaak is het een aangeboren afwijking.
Of het te behandelen is bij valkjes weet ik niet, volgens mij niet.

Mischien weten anderen er meer over.

Groetjes, Nel :)

Romy

Hoi Kenay 86

Ik meen hier ook gelezen te hebben dat een teken van leverziekte kan zijn dat een valkje wat gelig gaat poepen. Dus het witte gedeelte kan er dan wat geler uit zien.
Er zal me vast wel iemand verbeteren indien ik fout ben.

Groetjes
Romy

Kimm

hoi desire,

mijn vorige valkje had ook wat aan de lever. zijn ontlasting werd geel. en hij was doodziek.  :-\  :-\
hij was te ver heen om nog beter te worden.
hij kreeg een medicijn en dat moet dan binnen zoveel uur aanslaan, gebeurde dat niet dan was het einde oefening.
en hij is ook overleden.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

kenay86

hey allemaal, bedankt voor de info, het wordt me stukje bij beetje wat duidelijker :)

kim, was de gele ontlasting het enigste wat je aan hem/haar zag? of waren er nog meer duidelijke kenmerken, afgezien dan van het bollig zitten enzo natuurlijk, want dat spreekt voor zich :)

jasper zei namelijk ook over langere veren en een geel uiterlijk/verenpak?

vooral dat laatste vondt ik dus intressant om er een nieuw onderwerp over te beginnen.. voor zover ik weet verkleuren de veren niet wanneer een valkje ziek is.. of is dit juist wel een goed kenmerk van een ziek valkje?

Kimm

hoi desire,

de veren van mijn valkje werden niet langer ofzo. wel iets doffer en hij werd ook ziek. door zijn levertje kreeg hij ook andere dingen. maar ik wil er wel bij zeggen dat hij 18 jaar is geworden hoor.
als je gaat googlen vind je er ook erg veel over ;)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010