17 mei 2025, 20:52:38

Da´s pech... eieren weg !

Gestart door Karin, 7 november 2003, 23:34:18

« vorige - volgende »

Karin

Allemaal bedankt voor jullie lieve mailtjes. Ik heb de oude kooi van Jazzy en Dizzy schoongemaakt en ingericht. Morgen gaat Mystic erin, want dan verwacht ik een nieuw ei. Ik hoop dat ze niet teveel in paniek raken. Ik kijk dus eerst of Breezer alleen het nest kan grootbrengen. Zo niet dan sta ik voor de keus óf een heel goed adres voor Mystic vinden waar hij lekker in een grote volière kan óf voortaan de eieren door een ander stel uit laten broeden. Maar ja, dat vind ik ook weer erg sneu voor Breezer. Dan kan ze niet lekker moederen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sander

Hello

Hopelijk brengt Breezer het nestje alleen groot. Maar dat zal wel lukken. Mystic zal misschien beseffen dat hij geen eitjes meer mag kapotdoen :P  Je weet maar nooit.

groetjes
sander

Karin

Ik hoop het ook Sanderke  :)

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Hoi allemaal,

Vanmorgen om 10 uur heeft Marcel Mystic voor me gevangen en in de aparte kooi gezet. Ik had even snel gekeken door het kiertje van het broedblok en zag een ei liggen, dus snelle actie was noodzakelijk  ;D Als ik ze zelf ga vangen denk ik dat ze bang van me worden en ik moet dagelijks de volière in. Breezer zit al braaf op het ei ( zij broed al vanaf dag 1 ) en het leule is dat Yellow, het grasparkietje, nu steeds vlak bij de ingang zit , net alsof hij waakt  8) Hij is dolverliefd op Breezer dus hij denkt nu dat hij het rijk alleen heeft  ;D Mystic was vanmiddag nogal stilletjes, maar net heeft hij de boel weer bij elkaar geschreeuwt en gevloten. Jazzy heeft nog even aan zijn kooi gehangen en zo zaten ze samen "gebroedlijk"van het trosgierst te eten.

Voor Kazoo en Luna hebben we vandaag een extra broedblok gekocht. Marcel zou hem eerst maken, maar had niet zoveel tijd. Ik heb een rosellabroedblok gekocht. Die voor valkparkieten waren allemaal veel te klein. Alleen een 6 hoekige was geschikt, maar die kan alleen aan de voorkant open, en dat is niet handig als het blok aan de buitenkant van de kooi hangt  ;D Alleen morgen even passen of het lukt met het deurtje van de kooi. Anders moet ik hem terug brengen ( bonnetje heb ik nog   ;D  ) en moet Marcel toch aan de knutsel. In dit broedblok zit op 1/3 een laag plankje op de bodem, zodat de eieren niet onder de opening kunnen rollen. Dat vind ik best handig. Ik hoop dat het trucje werkt : Luna haar eigen broedblok geven, want Kazoo blijft haar steeds wegjagen bij "zijn"broedblok  ::) Ik zag hem vanmiddag weer te keer gaan met zijn schommeltje.... en dat terwijl hij een mooi Belgisch popje heeft, zucht  ::)

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

hhaha, die yellow toch, zo wanhopig op zoek naar een vrouwtje?:D

hopelijk gaat kazoo eens inzien dat een valkje beter is dan een schommeltje voor 18+ activiteiten;D

SDC:D

mastolk

HOi Stijn,

:D  :D  :D Een leuke omschrijving maak jij ervan. Ik moest wel even lachen toen ik het las. Een schommeltje ipv een valkje voor 18+ activiteiten. Maar...je hebt helemaal gelijk.
Een schommeltje is toch iets minder geschikt (ach..nou ja minder geschikt je ziet dat het niet veel uitmaakt  ;)) dan een vlakje lijkt me toch!? HAHAHAHA

DOEI! MArgrietha

Suzanne

Misschien moet je eens een brilletje aanschaffen voor Kazoo, krijgt ie misschien in de gaten dat het helemaal geen popje is, maar een schommeltje  ;D Waarschijnlijk denkt hij dan: verrek, en ik vond dat ze al zo houterig reageerde  ;D

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Karin

Ik denk niet dat het nestje van Jazzy en Dizzy wat wordt... helaas. Dizzy is vanavond uit het broedblok gekomen en dat is voor het eerst sinds bijna 3 weken ! Ze kwam er alleen uit om te eten en als Jazzy erin ging. Maar ze ging er dan ook nog vaak even kijken. Het is vandaag dag 18 van het laatste ei. Ik heb ze nu even op mijn gemak kunnen schouwen : één onbevrucht, 3 bevrucht maar met nog hele kleine vruchtjes erin. In 2 van deze eitjes zag ik tijdens het schouwen een heel klein barstje. Met het blote oog niet te zien. Erg jammer, maar niets aan te doen. Ik vind dit minder erg dan het slopen wat Mystic deed. Ik vind het wel heel moeilijk te beoordelen hoor, dat schouwen. Je ziet wel eens foto's op internet, maar in het echt is het toch heel anders. Bij de bevruchte eieren vult de lucthkamer de helft van het ei. In het andere helft zit een heel klein vruchtje. Ik laat de eieren nog wel even liggen hoor. Zeker tot volgend weekend. Want ik heb wel eens gehoord dat het nog wel eens een weekje langer kan duren. Alleen als beide vogels er absoluut niet op gaan zitten haal ik ze weg.

Heeft iemand een idee wat je tegen die kleine barstjes kan doen ? Ze hebben wel scherpe nagels, maar niet scherper dan normaal is voor een valk. Verder hebben ze een kuiltje, zit er bodembedekking in en een trappetje. Ze zijn heel klein, dus ik heb ze helaas niet eerder gezien en kon er dus ook niets overheen doen. Dizzy raakte erg in paniek als ik ook maar iets in het broedblok deed, dus ik heb het zoveel mogelijk vermeden.  

En dan ons andere koppige koppel : Breezer had dus eergisteren weer een ei gelegt, de dag dat we Mystic uit de volière haalde. Ze is alleen iets te enthousiast gaan broeden en de dag erna was het ei ingedeukt. Ik denk dus dat ook ei 7 niet door Mystic kapot gemaakt is maar per ongeluk door Breezer kapot gedrukt is. Ik heb toen ik het kapotte ei weg haalde een kunstei neergelegt.  Nu had ze vanmorgen weer een ei gelegt ( ei 9 ) en die hebben we uit het broedblok gehaald en er ook een kunstei voor in de plaats gelegt. Dit wil ik volhouden tot ze uitgelegt is ( anders blijft ze leggen ) en dan de eieren eventueel door Jazzy en Dizzy uit laten broeden. De kans is er dat ook in deze eitjes barstjes komen, maar altijd beter dan deuken. Ik hoop dat Breezer in een volgende broedronde wat minder strak op de eieren gaat zitten en misschienhoudt Mystic ook op met slopen.  

Weet iemand hoe lang je eieren kunt bewaren voor er op gebroed kan worden ? Mocht het "goede"ei van Jazzy en Dizzy toch uitkomen, dan kan ik natuurlijk voorlopig deze eieren er niet bij leggen.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Als de valkjes drie weken gebroed hebben moet er toch al duidelijk wat te zien zijn in een ei en dan niet alleen kleine vruchtjes lijkt me.
Je kan de eieren volgens mij 1 tot 2 weken buiten het nest bewaren maar ze mogen dan niet boven de 27 graden komen anders start het broedproces.
Ik hoop dat het goed gaat dan en dat je eindelijk een nestje krijgt.

Groetjes, Paul

Karin

Ik hoop het ook Paul, bedankt ! Als Breezer uitgelegt is ga ik proberen de eieren bij Jazzy en Dizzy te leggen. Eigelijk zou ik net zoals veel grote kwekers een lief koppeltje moeten hebben die zelf geen bevruchte eieren geven, maar wel geweldige ouders zijn. Dan heb ik altijd pleegouders. Maar ja, ik moet het doen met 3 onervaren koppeltjes  ::)

Groetjes, karin ( die nou toch wel echt naar bed moet, de wekker gaat morgen weer vroeg  ;D )
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves