3 mei 2025, 18:23:17

eitjes

Gestart door bincky, 9 november 2008, 10:01:39

« vorige - volgende »

bincky

hallo, daar ben ik weer.
mijn valkjes bincky en jaapie zitten nu al bijna 4 weken op 6 eitjes te broeden.
Net dacht ik dat ik gepiep uit de kooi hoorde. Toen ik naar de eitjes ben gaan kijken, waren ze nog allemaal heel. Kan het zijn dat er wel geluid uitkomt of is het gewoon het valkje dat zit te piepen. Het is echt duidelijk te horen. Niet constant maar af en toe.
Ik heb ook gelijk even naar de eitjes gekeken. (de eitjes zijn niet allemaal in dezelfde week gelegd. het waren er eerst 3  en na anderhalve week nog 3) Een aantal eitjes zijn donker van kleur. niet egaal maar met een beetje met vlekken. Houdt dit in dat het eitje aan het rotten is of juist niet. Ik vond het eitje ook behoorlijk zwaar.

eigenlijk wou ik vandaag alles weghalen, ook het broedhok, maar nu begin ik weer te twijfelen.

wie kan mij helpen?

Anke

Hoi,
Houdt de eitjes eens heel dicht bij je oor.
Ongeveer een dag voordat een eitje uitkomt kan je het donsje horen piepen in het ei.
Tijdens het broeden wordt een ei steeds donkerder van binnen.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

bincky

ik heb 1 eitje bij m'n oor gehouden, maar ik hoorde niets. Ik wilde ze niet allemaal pakken omdat Jaapie helemaal uit z'n dak gaat als ik bij het nest kom, en dat vind ik weer zo zielig dan. Als je bij de kooi staat, en het is helemaal stil in huis, dan hoor je duidelijk piepen.
Moet ik nou toch naar de andere eitjes gaan luisteren?

Ik ben zo blij dat er mensen zijn die antwoord geven op dit forum! dat gaat nml heel snel.

mariejj

Ik denk dat je vandaag, of morgen, of overmorgen  wel een (of meerdere)  donsjes hebt liggen.  ;)
De eieren komen meestal niet allemaal tegelijk uit, vandaar dat het eitje wat je geluisterd hebt nog niet piept want die komt misschien pas over een paar dagen uit.  :)

bincky

maar moet ik nog naar die andere eitjes gaan luisteren dan of zal ik alles maar met rust laten en afwachten?

hebben jullie nog tips voor als de eitjes gaan uitkomen?

(ik schaam me dat ik er zo weinig van weet, maar dit nestje was ook helemaal niet de bedoeling en ik had zeker nooit gedacht dat het wou zou worden. Maar nu er waarschijnlijk leven in zit, vind ik het stiekem toch wel heel er leuk. Maar goed eerst maar afwachten)

Anke

Hoi,
Weet je wel eitje wanneer is gelegd?
je schreef dat er eerst 3 zijn gelegd en anderhalve week later nog drie.

De eerste drie zullen dus op het punt staan om uit te komen.
Als de jongen er zijn hebben de ouders behoefte aan extra voer, eivoer, trosgierst.
Zorg dat er sepia en een mineralenblok in de kooi hangen.
Hier zijn ze dol op donkerbrood in water geweekt en op gekookte eieren.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

bincky

nee ik weet niet welke eitjes wanneer zijn gelegd. Je ziet wel duidelijk kleurverschil, maar ik kan het niet goed zien. Jaapie wijkt geen moment van de eitjes af, en als hij eraf gaat, dan neemt bincky het gauw over.

Ik wacht het maar even af. Ik ga denk ik maar niet meer naar de eitjes luisteren, dan moet ik weer storen in hun nest (toch?)

in ieder geval bedank tot dusver. Ik ga me nu maar even bezig houden met lezen. Misschien wel handig voor straks  :)

jose

Mooi he die eitjes,en hoe ze er mee omgaan.
Ook hier lig een nestje van 4 eitjes,die er ook steeds donkerder uit gaan zien.
Ook wij hebben ze niet bekeken omdat Snoopy(het mannetje)ons in de handen hang,en de stukken eruit bijt.

Het nadeel bij ons is dat ze de eitjes op de grond hebben gelegd,wij hebben ze daarna in een houten kistje gelegd,alleen kunnen we er maar erg moeilijk bij.
Iemand een idee hoe het straks moet of wat we kunnen doen als er donsjes komen.