6 mei 2025, 09:49:42

vragen -binnen- kweken :)

Gestart door jourike, 4 november 2008, 21:30:40

« vorige - volgende »

jourike

Ze vertelde me al dat binnen kweken mogelijk is. Alleen wou ik toch eens vragen al er mensen onder jullie ervaring mee hadden ?

Dan is het ook het beste het kastje zo hoog mogelijk te hangen ? en maakt het uit binnenkant of buitenkand van de kooi ?

En weet dat er een hoge vochtigheid nodig is maar vrees dat mijn kamer niet voldoende is ... of is er een barema ?

Rianne

Hoi,

er zijn veel mensen die binnen kweken hoor :)
Ik hang het broedblok aan de buitenkant, maar dat is afhankelijk van de kooi. Het is niet bevorderlijk voor de rust van het broedende koppel als je steeds je kooi uit elkaar moet halen voor nestcontrole.
In de zomer is de luchtvochtigheid lager als nu, je kunt dan het blok wat natsprayen, er een natte doek overheen leggen en je valkjes een badje geven.
Wat is een barema?

barberaprins

Hoi,

Ik heb nu mijn derde nestje binnen gekweekt en eigenlijk nooit problemen gehad, heb ook niets gedaan aan de luchtvochtigheid in huis of mijn huis is dan mischien toevallig vochtig genoeg maar dat lijkt me sterk. En net als mijn voorganger wat is een Barema?

Groetjes

♥Debby♥

Ik denk dat Rianne bedoelt dat in de winter, zoals nu dus met alle kachels aan, de luchtvochtigheid in huis laag is. Je zult moeten zorgen dat de rond de 60% is..  er zijn speciale luchtvochtigheidsmeters te koop.

Als het erg droog is kan je met een plantenspuit het blok wat nat sproeien aan de buitenkant..  als de vochtigheid te laag is kan het vliesje in het eitje zich om het donsjes gaan sluiten en dan komt het kleintje het eitje niet uit.

Ik heb het blok aan de buitenkant van de kooi.. is makkelijk controleren zonder dat je in de kooi hoeft te zijn.. en ik heb altijd begrepen het liefst hoog aan de kooi.

op www.valkcity.nl kun je een hygrometer vinden..

Artikelcode: P0253

Voor een correcte meting van de luchtvochtigheid.

Het is vooral belangrijk om tijdens de kweekperiode te zorgen voor een juiste luchtvochtigheid (ongeveer 60-70%)

8,50 euro

Voorraad: Lage voorraad 

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Anke

Hoi,
Ik kweek ook binnen. Bij mij zitten de valkjes in grote kamervolieres. Het blok hangt in de kooi, want ik heb katten, dus vind ik het niet veilig om het blok buiten de kooi te hangen.

Omdat ik natuurlijk wel nestcontrole wil doen, hangt het blok op ongeveer 75 cm hoogte.

Dat ziet er dan dus zo uit

Als de valkjes eitjes hebben, heb ik hier dag en nacht een luchtbevochtiger aanstaan.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

♥Debby♥

He Anke, blijven ze dan ook met meerdere in de kooi? komt er dan geen ruzie van?? wat grappig om toch te zien hoeveel verschillende manieren van kweken er zijn..  :D

Karin

Ik denk dat dat uitgevlogen jongen zijn Debby  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

♥Debby♥

Citaat van: Karin op  5 november 2008, 21:35:00

mmmmmmmmmm *blonDT*  :-[ :)

Anke

Citaat van: Karin op  5 november 2008, 21:35:00

Inderdaad Karin ;D
Chico en James waren toen alweer bezig een nieuw gezin te stichten ;)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes