28 april 2024, 22:55:10

Ontlasting blijft  plakken aan de veren

Gestart door Hendrik de Vries, 16 november 2003, 18:49:22

« vorige - volgende »

Hendrik de Vries

Hallo,

Ik heb 2 valkparkieten van bijna een jaar oud... Ik heb ze nu zo'n 2 maand. De valkjes krijgen normaal Valkparkietenzaad, om de dag een stukje appel of groente, krachtvoer en maagkiezel. Nu blijft er bij het ene valkje steeds de ontlasting in zijn veren plakken. Wat kan hiervan de oorzaak zijn...??? Het andere valkje heeft dit probleem niet. Het betreffende valkje heeft er wel last van... maar kan het er moeilijk af krijgen. Ze zijn niet tam... dus kan het er zelf niet afhalen...

Groetjes,
Hendrik

Paul

Hoi Hendrik,

Het kan zijn dat er rond de cloaco iets te veel veertjes zitten in dan kan je er een paar wegknippen zodat de ontlasting niet meer blijft plakken.
Het kan ook zijn dat de ontlasting een beetje slijmerig is omdat ze een beetje last van diaree hebben.
Dit kan verschillende oorzaken hebben, ze kunnen bijvoorbeeld iets te vochtig groenvoer hebben zoals sla dit kan je dan beter een of twee keer per week maar geven dan.
Ook kunnen ze bijvoorbeeld last van wormen hebben en daar kan je iets voor in het water voor kopen wat je ze een of twee dagen moet geven en 14 dagen later herhalen.
Hoe ziet de ontlatng eruit die blijft kleven?
Is dat waterig of ziet dat er normaal uit?

Groetjes, Paul

Hendrik de Vries

Hallo Paul,

Sorry dat ik zo laat reageer, maar had geen connectie meer met het internet de afgelopen dagen.

Maar nu een antwoord op jou vraag: De ontlasting heeft een normale kleur en is ook niet extra nat. Het zou inderdaad best zo eens kunnen zijn, dat de veertjes aldaar wat langer zijn dan normaal. Bij het andere valkje zijn ze inderdaad korter. Ik zal hem eens wat minder groenvoer geven.

In iedergeval hardstikke bedankt voor je reaktie...

Groetjes,
Hendrik....