6 mei 2025, 11:49:43

Vraagje over plukken

Gestart door lynette, 1 november 2008, 21:46:13

« vorige - volgende »

lynette

Hallo,

Ik help mensen (exschoonfamilie) in een dierenwinkel met 2 valkparkieten die ze hebben opgevangen.
Deze komen bij iemand vandaan die niet meer voor ze kunnen zorgen omdat ze te veel zooi maken en ze "net nieuwe meubels hebben"  :censuur :censuur :'(

Dit koppel zit inmiddels al ruim een half jaar in de winkel en worden niet verkocht. Ik kom daar regelmatig even lang om te kijken of dat ik ze kan helpen met de valkjes en de andere gevleugelde dieren.

Een aantal weken geleden dacht ik 2 kale plekken op de vleugels te zien van het lutino popje. Nu dat ze een nestje hebben en ik zag dat de jongen extreem geplukt worden heb ik toch even de pop even uitgevangen. Ze heeft lang geen handen meer gezien in haar kooi en ze was er duidelijk niet mee eens. :o

Met het onderzoeken van haar voelde dat ze lekker gevoed is en goed in de veren. De poeperd is wel vies en toen ik haar vleugels optilde zag ik dat ze daar ook helemaal kaal was.
Ik heb het idee dat ze zichzelf plukt. Dit heeft ze ook een gedeelte op de vleugels(schouders).

Ik heb het vermoede dat ze erg haar bazinnetje mist want die pop was wel hecht met het bazinnetje. Helaas niet hecht genoeg  :(
De vorige bazinnetje komt af en toe nog wel langs en dat leeft de lutino weer helemaal op.
Maar ik heb ook het idee dat het mischien door een schimmel of een parasiet zou kunnen komen.
Ook zijn ze verkouden en zijn niet echt fit. Dit is sinds de afgelope week.

Ze hebben inmiddels medicatie gekregen Beaphar Gezasept tegen infectie. Ik heb hun aangeraden om contack op te nemen met een Gespecializeerde Vogelarts. En ze houden me op de hoogte.

Alvast bedankt

Groetjes Lynette

Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen

Hermien

Top van je dat je er voor die valkjes in de winkel bent. Nu maar hopen dat ze weer snel fit zijn.

Tja....eh......valkjes en nieuwe meubels ís natuurlijk geen combinatie     :o  :o  : :-\  :'(
En daarom komen er bij mij geen nieuwe meubels in huis, want mijn 'Vliegtuig' komt op de eerste plaats!

Stoel uit het jaar NUL. Kan dus geen kwaad...

;D   ;D   ;D   :D

lynette

Hoi Hermien

Ze zijn heel blij met me dat ik ze kan helpen en andersom ook.
Hahahah gelukkig zijn er wel mensen waar de valkenkinders op nummer 1 staan. Zoals hier op het forum.

En ik hoorde dat alle mode van een aantal jaren geleden weer terug in de mode komt. Hier hebben de meubels ook wat te voorduren maar das gewoon doekje er overheen en klaar. En wat extra stofzuigen. Heb het allemaal voor me schatjes over.  ;D

Morgen krijg ik van hun een belletje dan laten ze weten hoe het met hun gaat.

Groetjes Lynette

Hermien

Nou, hier aan het Vederkruid zijn we erg benieuwd naar de stand van zaken. O ja, meubels van het jaar 0 worden weer hip en ik ben inmiddels ook al lang niet meer de enige in flowerpowerkleding. Maar eh....hoe zit dat met behang? Wacht jij thuis ook net zo lang met behangen tot het oude er door je gevleugelde vriendjes is afgepeuterd?

lynette

Hoi Hermien

Ik heb latjes op de hoekjes zitten waar ze graag knouwen dus daar laat het behang niet meer los en het hout mogen ze lekker aan knagen  ;D

Groetjes Lynette