7 mei 2025, 00:10:23

Valkje eet en drinkt niet

Gestart door Femke53, 3 november 2008, 10:50:24

« vorige - volgende »

Femke53

3 november 2008, 10:50:24 Last Edit: 3 november 2008, 10:55:11 by Femke53
Hoi

Wij hebben sinds 2 dagen een valkje. Voor het eerst. Nu weet ik wel dat hij een tijdje zal moeten wennen, maar in deze 2 dagen heeft hij naar mijn weten nog helemaal niets gegeten en gedronken. Hij is ong 9 weken oud en volgens de kweker at hij wel zelf.

Is het normaal dat hij de eerste 2 dagen nog helemaal niks heeft gegeten omdat hij bang is en nog moet wennen of is er iets anders aan de hand?

En is het verstandig om hem eten en drinken te voeren nu hij nog niet eet??

Groetjes Femke ???

*Yvon

Hallo Femke

Heb je toevallig al een foto van je nieuwe aanwinst ?
Dat een valkje moet wennen ok,maar 2 dagen echt niks gegeten hebben ??  ::)
Hoeveel bakjes voer heb je in de kooi ?
Hang of zet een bakje voer bij het plekje waar het valkje het meeste zit.
Dan zal die wel snel moeten gaan eten.  ;)
Heb je ook al wat trosgierst voor zijn snaveltje gehouden ?
Misschien zie je dan ook of die ervan gaat eten.  :)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Femke53

3 november 2008, 11:03:46 #2 Last Edit: 3 november 2008, 11:09:09 by Femke53
Hoi

Ik heb voerbakjes en drinkbakjes/flesje  hangen aan de wand en ook op de bodem staat een bakje water en voer. Hij zit veel op zijn stok en daar hangen ook de bakjes, maar helaas.

Trosgierst ga ik vandaag gelijk halen om te proberen. Ik had al wel gelezen dat een plakje hardgekookt ei erg goed werkt, maar ook dat eet hij niet.

Dit is een foto van ons valkje (dit is ook hoe zijn houding de hele dag is, of hij nog op de stok zit of op de bodem. rechtop en kuif recht omhoog) .

groetjes

*Yvon

Hoi hoi

Hij staat er wel alert bij,dat is iig al goed.  :D
Zijn staart is lang genoeg,teken dat hij oud genoeg is om zelf te kunnen eten,lijkt mij.  ;)
Komt hij uit een voliere,daardoor kan hij ook een wat langere gewennings periode nodig hebben.
Misschien moet je gewoon nog even geduld hebben en wie weet eet hij wel stiekum.  ;)
Hou het iig goed in de gaten,maar dat doe je al.  :D

Het is wel een heeeeeel mooi valkje !!  ;D

Groetjes Yvon

Ons dagboekje is 
< hier >

Femke53

Dankjewel voor je reactie.

Nee hij komt niet uit een voliere. Hij zat wel met 6 andere in een kooi. Toen we via internet een paar vogelgeluiden lieten horen reageerde hij daar heel erg op. Dus ik gooide het zelf ook al wel op stres en wennen aan nieuwe omgeving. Maar omdat het pas onze eerste valk is wilde ik het toch even checken.

Hij is inderdaad mooi he  ;D

*Yvon

Geen dank !! Daarom zijn we hier.  ;) :D
Altijd vragen als je ergens over twijffeld.

En ik ben gek op bontjes !!  ;D

Groetjes Yvon

Ons dagboekje is 
< hier >

Sanna

3 november 2008, 12:01:41 #6 Last Edit: 3 november 2008, 12:03:12 by Sanna
Hoi Femke,

Tenzij je er echt de hele dag met je neus bovenop zit, kun je eigenlijk niet zeggen of je valkje echt niets gegeten heeft. Je hebt kans dat hij het stiekem gedaan heeft toen je even niet keek ;). Drinken doen valkjes zowiezo maar heel weinig, dus meestal zul je ze niet zien drinken. Maar probeer gewoon eens de kooi als het ware te 'behangen' met trosgierst en bestudeer hem eens een tijdje op een afstandje. Met een beetje mazzel zul je hem er wel aan zien knabbelen. Ik denk dat hij nog heel erg angstig is, als ik die foto zo bekijk. Ik denk niet dat het werkt om hem eten voor te houden met je handen (en zeker geen dingen die hij niet herkent, zoals gekookt ei ;)), dat zal hij wel heel eng vinden. Maar als hij geen stap kan zetten zonder over trosgierst te vallen zal hij er toch wel eens een keertje aan gaan eten hoor ;D.

Groetjes, Sanna

Femke53

Dan ga ik gelijk een behangetje trosgierst halen  :P!!

Maar ja, op internet las ik dat een valkje best snel zwak wordt als het niet eet en drinkt. Vandaar een beetje mijn zorgen. Maar ik houd hem gewoon in de gaten!!

Dankjewel!!

Sanna

Hoi Femke,

De verhuizing kan een beetje eng zijn voor een valkje. Het ene valkje gaat er geweldig mee om, zit meteen de kooi te verkennen en overal te eten, de andere heeft een paar dagen nodig om te wennen. Je kunt trouwens even in de voerbakjes kijken of je er schilletjes van gepelde zaadjes ziet liggen. Als je echt het idee hebt dat hij helemaal niets eet (maar dan denk ik dat hij er al broerder uit had gezien hoor) zou ik nog even de kweker opbellen.

Groetjes, Sanna