14 mei 2025, 05:43:55

bedondert??

Gestart door lady, 31 oktober 2008, 08:54:32

« vorige - volgende »

lady

goede morgen
ik heb even een vraagje,mijn man heb bij een kweker een valkje gekocht. hij kon hem kopen als jong valkje en voor een pop. nu is mijn vraag hoe kan je zien dat het een pop is. hij/zij is volgens mij al aardig volwassen, het heb geen donsveren ,en het roept en begint te fluiten. we hebben het gevraagt maar hij zei.je heb een geparelde en een geparelde is altijd een pop. ik heb het zitten bij een man en af en toe knokken ze een beetje. zijn wij nu bedondert of niet?mvg lady

Kimm

hoi,

hoe oud is het valkje? en heb je een foto van hem? een valkje met parels hoeft niet altijd een pop te zijn. als het valkje na de rui zijn/haar parels verliest is het een mannetje.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Rianne

Jemig, wat een rare kweker. Als dat zo zou zijn, waar komen dan de geparelde mannetjes vandaan? ::)
2 mannen gaan trouwens ook prima samen, een man en pop hebben soms ook wel ruzie dus hier zou ik me geen zorgen om maken :)

Sanna

Hoi Lady,

Het enige dat echt zekerheid geeft over het geslacht van een valkje is een dna-test op de veren.

Wanneer de kweker zegt dat het een jong valkje is en hij zegt dat een gepareld valkje altijd een pop is, spreekt hij zichzelf lijkt mij een beetje tegen. Een jong valkje (ca. tot 9 maanden) heeft altijd het uiterlijk van een pop. Pas na de jeugdrui kun je zien of het een man of een pop is. Een geparelde man verliest dan zijn parels, een geparelde pop behoud haar parels (alleen bij bonte valkjes is geen uiterlijk verschil tussen een man en pop).

Iets anders: het kan zijn dat de kweker weet dat uit dat betreffende nest de geparelde valkjes altijd poppen zijn. In dat geval klopt zijn opmerking dat de geparelden altijd popjes zijn prima; het slaat dan alleen op dat nest.

Dus dat zou je even aan de kweker moeten vragen. En als je nou echt persé zeker wilt weten welk geslacht het nieuwe valkje heeft, moet je een dna-test laten uitvoeren (ca. € 15).

Groetjes, Sanna

spikey

Hoe gaat dat precies bij het uitvoeren van een dna test?
kan je dan een veer opsturen naar een dierenarts? of moet het perse een vogelarts zijn?
Mijn DA heeft duidelijk geen verstand van valkjes, hij zij dat het een vrouwtje was omdat ze geen blauwe neusdop heeft!!  :( DAT IS BIJ GRASPARKIETEN!! Maar goed... kan je het ook naar een willekeurige DA sturen of moet je een gesprecialiceerde hebben?

Kimm

op de onderstaande link, kan je je veertjes opsturen.

http://www.gendika.com/

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sanna

Citaat van: spikey op  3 november 2008, 17:53:31
Mijn DA heeft duidelijk geen verstand van valkjes, hij zij dat het een vrouwtje was omdat ze geen blauwe neusdop heeft!!  :( DAT IS BIJ GRASPARKIETEN!!

Oh moeder, dit was vast het eerste valkje dat hij van z'n leven gezien heeft... ::) :P

Behalve Gendika, heb je ook nog deze, die is zelfs wat goedkoper:

http://www.vogelgeslachtsbepaling.nl/

Voor dna-bepaling uit de veren trek je met een pincet zo'n 5 tot 7 veertjes uit de borstreek van je valkje (voelt hij nauwelijks, vergelijkbaar met bij jezelf 1 haar uittrekken). Belangrijk is dat je de veren niet met je vingers aanraakt, want dan kunnen ze hooguit bepalen welk geslacht jij hebt ;D ;D. Maar goed, het bedrijf stuurt een speciaal zakje mee waar je de veertjes in moet doen, en na betaling heb je met een paar dagen de uitslag in huis.

Groetjes, Sanna

•=Bonnie=•

Het kan prima zijn dat de kweker een ouderpaar heeft waaruit alleen geparelde poppen komen, dus dan klopt zijn opmerking in dat geval wel.

Adverteerde de kweker met dat het een pop was? Zo ja dan is er van bedonderen geen sprake, hij weet immers niet wie een pop en wie een man zoekt.

Het wordt pas bedonderen als jij zegt dat je een pop zoekt en de kweker zegt dat hij een pop heeft terwijl het het of niet zeker kan weten of nog erger... weet dat het een man is.

Ik zou gewoon even contact opnemen met de kweker  :)