23 mei 2025, 06:35:08

broeden in nachthok

Gestart door Sjeufke, 30 oktober 2008, 15:29:21

« vorige - volgende »

Sjeufke

In mijn voliere zit een koppel dat de hele zomer geen aanstalten heeft gemaakt om te gaan broeden. En nu het zo koud is en de broedblokken weg zijn ze vandaag begonnen met broeden, in een schuilplek van de kwartels. D.w.z. op de grond in het nachthok onder een halve bloempot.  :-\
Morgen vertrek ik voor 2 weken op vakantie en ik wil graag vantevoren nog advies wat ik hier het beste mee kan doen. Ook voor mijn vogeloppas.

Groet, Karin

Karin

Ik zou de eitjes verwisselen voor nepeitjes. Alleen als je je nachthok rond de 15 graden kan houden zou je het zo kunnen laten.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sjeufke

Oké, zoiets had ik zelf ook al gedacht. Het kan dan verder geen kwaad voor de broedende valkjes zelf?  ???

Sjeufke

Voor het geval mijn vorige berichtje niet helemaal duidelijk is:
Ik ga dus inderdaad de eitjes verwisselen voor nepeitjes, want het is in het nachthok zeker geen 15 graden. Vraag me alleen nog af of het voor de broedende valkjes geen kwaad kan i.v.m. de lage temperatuur (misschien een domme vraag???).

Sjeufke

Ik vertrek nu op vakantie  ;D.
De valkjes broeden nu even vrolijk op een nepeitje. Ga er van uit dat het zo verder wel goed gaat.
Groetjes,

Karin

♥Debby♥

Dan hoop ik dat de oppas de bijgelegde eitjes ook omwisseld want de kans is erg groot dat het niet bij dit ene eitje blijft..

Fijne vakantie in ieder geval

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Sjeufke

Even laten weten dat de oppas het prima heeft gedaan  :D. Het koppeltje broedt heel fanatiek op 3 nepeitjes (wel een beetje zielig, al die moeite voor niks). Hoe lang moet ik de eitjes trouwens laten liggen? (ik weet dat dit geen spoedvraag meer is, maar heb 'm toch maar even hier gesteld  ;D)

Groetjes, Karin

Karin

Super ! Nee hoor, niet teveel menselijke eigenschappen aan valkjes geven, ze hebben echt niet door dat het voor niks is, hebben er geen verdriet van. Ik heb vaker koppels met onbevruchte eitjes en die laten er echt geen traantje om. Ze doen gewoon wat hun instinct ze ingeeft. Laat ze gewoon broeden tot ze er vanzelf af gaan, meestal 3 - 4 weken.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sjeufke

Sjeufke

Hoi,

Mijn fanatieke koppeltje is inmiddels bijna 5 weken aan het broeden en ze weten no steeds niet van ophouden. Gewoon door laten gaan? Ik kan me voorstellen dat als ik de eitjes weghaal ze gewoon weer van voren af aan beginnen. Of gaat dit toch te lang duren en kan ik toch beter ingrijpen?  ???

Groetjes, Karin