9 mei 2025, 02:57:17

valkparkietjongen dood

Gestart door jamievdj, 23 oktober 2008, 18:55:20

« vorige - volgende »

jamievdj

hallo iedereen

Ik heb een lutino man van ongeveer 1jaar en een geparelde pop van ongeveer 1 jaar. Ze leven buiten in een volière van ongeveer 1m x 1m. ze hadden begin october 5 eieren gelegd. Er is op 22/10  een ei uitgekomen :D maar vandaag 23/10 is het jong volgens mij dood :'(. Er zijn nu nog 2 eieren die snel gaan uitkomen want ze piepen al. wat kan ik nu het beste doen ik wil de kleintjes niet verliezen, het is de vogels hun eerste nest!
geef zo snel mogelijk advies
alvast bedankt

Lin

Waar ben je bang voor dan? Wat gaat er niet goed? Voldoende goede verse voeding geven (dus ook eivoer de hele dag) en zorgen dat het niet te koud wordt daar. Maar omdat het buiten is kan je daar weinig aan doen. Dus gewoon afwachten. succes!

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

jamievdj

bedankt voor de snelle reactie

ik wil weten wat ik het beste kan doen om de jongen die nog gaan uitkomen te helpen. Ze hebben eivoer tot hun beschikking. ik heb het gekocht in de winkel en dan een beetje vermengd met wat water. is dat zo goed?
Als de jongen morgen zijn uitgekomen en ze hebben een lege krop, kan ik ze dan best wegnemen van de ouders of gewoon late doen?

bedankt

♥Debby♥

23 oktober 2008, 21:08:31 #3 Last Edit: 23 oktober 2008, 21:11:27 by ♥Debby♥
Wegnemen heeft geen zin.. de kans dat ze het halen is vele malen kleiner als wanneer je ze bij de ouders laat..

Wat ik eigenlijk niet zo goed snap is waarom ze zo laat nog buiten een blok hebben.. het wordt al veels te koud.. aankomende week zakken de temperaturen tot aan het vriespunt..

Het jong dat dood lag, heb je dat uit het blok gehaald? was het kropje vol? het kan van de honger of de kou gestorven zijn maar je moet het daar wel weghalen..

en verder bakjes met droog eivoer, donker bruin brood, fruit of groente, zaad, sephia, mineralenblok, kalk, schoon water.. en alles iedere dag vers..

en tja, wat het weer betreft.. duimen dat ze het nestje goed warm gaan houden anders zullen de jongen het niet overleven.. maar naar binnen halen is nu ook geen optie meer..

Sterkte en Succes.

Oh en een jong dat net uit het ei gekomen is kan best nog een tijdje een leeg kropje hebben.. ze voeden zich dan nog van de eidooier.. ik zou vooral het nest niet te veel verstoren.. aangezien het hun eerstje nestje is kunnen ze het nest gaan verlaten.. 1x per dag even controle.. en hopen dat ze gaan voeden..

en waarom zeg je eigenlijk volgens mij dood.. heb je het jong niet even in je handen genomen om te zien wat er loos is?? blijft 1 van de ouders nog wel op het nest..?? 24 uur per dag?

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

jamievdj

23 oktober 2008, 21:17:29 #4 Last Edit: 23 oktober 2008, 21:20:42 by jamievdj
dank u debby voor de reactie :D

het nestblok is geen nestblok van de winkel: zelfgemaakt, de bedoeling was dat ze in de winter er ook wat konden schuilen als ze dat wouden. Het was zeker niet de bedoeling om nu nog een nestje te hebben.
ik heb het jong er nog niet uitgehaald, wou ze nog niet teveel storen=> nog niet zeker of het wel echt dood is. de krop was wel leeg.
de ouders zitten bijna heel de tijd met zijn tweeen op het nestje. verlaat zeer weinig het nest
ik ga morgen zien hoe het met de jongen is en nog eens bedankt voor de reacties.

♥Debby♥

Het is een nachthok dan??? hoe groot is dat hok dan? heb je in het nachthok ook voer hangen??

jamievdj

het is niet echt een nachthok ,het is ongeveer 20 op 20cm. er hangt geen eten in het nachthok.

♥Debby♥

20 x 20????? een normaal blok is al 30 x 30 als daar straks nog jongen in moeten is dat veels te klein....

dit kan niet goed gaan..  :-X

jamievdj

nee ik ben verkeerd het is ongeveer 30 op 30 er is echt veel plaats voor de valkjes. ze hebben zeker geen plaatsgebrek. Ze kunnen nog zeer goed bewegen in het nestblok.

♥Debby♥

nou morgen heel veel voer ophangen en duimen.. meer kan je denk ik niet doen.

jamievdj

ok
heel erg bedankt.ik hoop dat het lukt.
dat ze het overleven

♥Debby♥

Oh en misschien overbodig maar als het nestje straks uit het blok is, hopelijk uitgevlogen of anders helaas overleden.. zou ik dat blok direct weghalen.. op zoek gaan naar een andere manier dat ze kunnen schuilen.. misschien hele wanden afdichten anders gebeurt dit straks in december misschien nog een keer.

jamievdj

ja dat zal ik zeker doen.
het was zeker niet de bedoeling dat de valkjes zo laat op het jaar nog een nestje zouden hebben.
bedankt voor al je advies ;D

Gerdy

hoe is het met de jongen? als je zo n kleintje vind..bv dat het naast de ouders ligt en haast niet beweegt..dan moet je het in je handen nemen..en klein kommetje maken en warme adem inblazen zodat het kleintje weer verwarmt wordt..dan zal je merken dat er ook weer meer beweging in het kleintje komt..als het weer warm is leg je het onder de ouders of op de eitjes..de eitjes zijn warm..

hangt het blok wel uit de wind en de regen? zo niet dan zou ik zeer zeker de voliere gaan afschermen

laat je nog even weten hoe het gaat?

gr gerdy

jamievdj

het eerste jong is jammer genoeg overleden :'( De twee andere eieren zijn uitgekomen. De jongen zijn nu nog zeer bewegelijk. De ouders zitten er bijna continu op. Ik hoop dat deze het wel halen. volgens mij zijn de andere twee eieren niet bevrucht, ik had ze niet geschouwd wegens de ouders niet teveel te storen.

Het nestblok hangt wel uit de wind en uit de regen. het is wel redelijk goed afgeschermd. Er komt maar langs 1kant wind in de volière.