2 mei 2024, 12:13:21

mijn eerste (tamme) valkje

Gestart door Falcon, 17 oktober 2008, 13:05:24

« vorige - volgende »

Karin

Heb je ook de waarschuwingen over handopfok gelezen op deze site ? : http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13124.0.html

Zeker als het de eerste keer is wil het nog wel eens mis gaan  :'( Er zijn al heel wat jongen hier op valkparkiet.com gestorven door handopfok  :'( :'( :'( Ik wil niet een domper zijn op je valkjesgeluk, maar als je al zo'n tijd "meevliegt" op het forum als ik en diverse andere mensen dan zie je het helaas nogal eens mis gaan. Misschien kun je aan de kweker vragen of het valkje mag blijven tot het zelfstandig is ( hij zal er veel meer ervaring in hebben ), desnoods betaal je er wat meer voor. Liever wat langer wachten dan dat het zo dadelijk mis gaat....  :-\
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Falcon

dit is geen volledig handopfok valkje..
de ouders hebben hem netjes verzorgt tot hij uitvloog..de tijd dat de ouders hem nog hadden moeten bijvoeren deden ze dus niet (of althans niet voldoende) dus dat heeft de kweker overgenomen.
de kweker vertelde mij dat het valkje al wel goed zelf at maar nog niet voldoende om volledig van de pap af te zijn..
ik heb alle waarschuwingen gelezen plus meer..
de enige ervaring die ik heb in het 'handopfokken' van jong spul is kittens en puppies..
ik heb voor een dierenambulance gewerkt en menig moederloos nestje met babykittens groot gekregen dmv het met de fles voeden.
ook heb ik een nestje pups van krap 6 dagen oud met de hand groot gekregen..
ik hoef hem nog maar 1 a 2x per dag pap te geven en voor de rest at hij zelfstandig..
dus dat komt vast goed..

Karin

Handopfok van valkparkieten is niet te vergelijken met honden en katten, maar dat wist je vast zelf ook wel  ;D Ook het handvoeren van duiven en andere wilde vogels is echt niet te vergelijken. O, en geen één valkje is 100 % handopfok, een valkje vanaf dag 1 grootbrengen is wel eens gedaan, maar zo goed als onmogelijk. De meeste handopfokjes worden op 4 weken leeftijd bij de ouders weggeghaald, tot die tijd worden ze dus door de ouders gevoerd.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Falcon

oke, weer wat geleerd.. ;D

en idd, ik weet dat het niet te vergelijken valt..ik noemde het alleen maar om aan te geven dat ik er het geduld, de moeite en de zorgvuldigheid wel voor over heb..

ik heb het valkje inmiddels in huis en ik ga zo de grotere kooi halen..
daarna maak ik wel foto's.. ;)

Falcon

18 oktober 2008, 13:50:23 #19 Last Edit: 18 oktober 2008, 17:13:40 by Falcon
Birdie doet het prima.. ;D

wanneer kan je bij een geparelde zien of het een man of pop is?

Falcon

zo, grote kooi is gehaald en birdie is overgezet..
maak later wel foto's.. ;)