18 mei 2024, 09:18:50

mijn eerste (tamme) valkje

Gestart door Falcon, 17 oktober 2008, 13:05:24

« vorige - volgende »

Falcon

17 oktober 2008, 13:05:24 Last Edit: 17 oktober 2008, 13:10:53 by Falcon
hoi allemaal,

ik ben nieuw hier en morgen ga ik mijn eerste valkje ophalen..
ik heb al eerder (vroeger ;)) valken gehad maar die waren niet tam en zaten in een buitenvoliére.
dit wordt mijn 1e binnenvalkje.
het is een geelgeparelde, net uit het blok.
hij werd door de ouders, buiten het blok, niet meer bijgevoerd dus dat doet de kweker nu.
ik moet hem, volgens de kweker, nog 2x per dag bijvoeren, heb alles al in huis en heb al heel veel informatie erover gelezen over hoe ik dat aan moet/ga pakken.
iemand anders nog tips?
valkje zit dus al wel volledig in de veren maar eet nog niet super goed zelfstandig.
nou, ik ga even verder lezen hier..

groetjes

Kimm

hoi, welkom hier!

leuk dat je morgen je valkje gaat halen :D

ik denk dat dit topic ook wel wat voor jou is.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/board,13.0.html

kijk maar even en voor vragen mag je ze altijd stellen natuurlijk!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Falcon

oke, thanks..

ik heb net nog even een leuk hang en klauterspeeltje, zo'n flostouw met hout-ding, gehaald..
nu heb ik direct nog een vraagje..

ik heb dus een kleine kooi omdat menig kweker (en mens) zegt dat je de valk in het begin niet teveel ruimte moet geven ivm zich 'te pletter' vliegen tegen de kooiwanden...
morgenavond haal ik een ferplast max papegaaien/parkietenkooi op (zo'n mooie grote) want ik wil natuurlijk niet het valkje voor een te lange tijd in die kleinere kooi laten zitten..
maar ik krijg het valkje dus iets eerder dan de grote kooi..
kan het valkje een poosje in die kleine kooi blijven en dat ik hem later (??) oververhuis naar die grote of is dat te stressig?
of moet ik hem s'avonds direct oververhuizen..
want hij zal wel een halve dag in die kleinere moeten zitten ivm het nog moeten halen van de grotere..
(oke, nu was het misschien handig geweest dat ik die grotere eerst had maar ja, als je te horen krijgt dat je een kleinere kooi voor een jonge valk moet hebben en later blijkt dus eventueel van niet en dan blijkt dat je de valk eerder kunt halen dan de grotere kooi zit je wel direct dus met een dilemma..)
zo, een heel verhaal weer zie ik al :-[

Kimm

nee hoor dat geeft niet.
je kan je valkje straks zo naar de grote kooi verhuizen.

het is ook maar een halve dag, dus geen nood ;)  :D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Falcon

moet ik verder nog ergens op letten?
ik las nl ook dat je in het begin niet teveel speeltjes in de kooi moet doen..
dit omdat ze anders in de war raken (zoals een kind met teveel speelgoed)
zal ik dan het houten flostouw speeltje bewaren en dan in de grote kooi hangen?
hij hangt nu in de kleinere..
ook las ik dat je een bakje water en voer op de bodem van de kooi moet leggen met een stengel trosgierst..
hoe groot moeten die bakjes zijn want ik wil niet dat mijn valkje kans krijgt zichzelf te verdrinken in een bak water :-[
en een stengel trosgierst, die stengels zijn mega groot, is dat niet veel te veel?
wat een vragen weer..ik wilde dat ik dit forum eerder had gevonden ;D

Kimm

haha dat geeft niets hoor!!

ik heb zelf van die stalen schaaltjes/bakjes bij de dierenspeciaalzaak gekocht. die heb je in verschillende maten.
gewoon een normaal bakje met water is goed hoor.

en ja je kan het voer de eerste dagen even op de bodem zetten en de trosgierst ook. een hele stengel is goed hoor voor in het begin.

ook kan je trosgierst gaan gebruiken om hem tam te maken.
in dat geval zou ik iets gaan matigen met trosgierst.
maar de eerste dagen een stengel in de kooi is wel erg lekker voor hem. je kan ze ook doormidden knippen.

let erop dat hij na een paar dagen wel zelf gaat eten van het gewone voer. in het begin is het mogelijk dat hij dit nl niet zal doen. het speeltje kan je wel laten hangen hoor en dan doe je hem morgenavond in de nieuwe kooi.

groetjes kim  :D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

als je wilt maak ik foto;s van de eetbakjes etc. dan plaats ik die vanavond hier.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm


ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Landiej

Hallo! Welkom :)

Er komt inderdaad een hoop op je af met zo'n nieuw valkje :) Wij hebben laatst ook voor het eerst 2 jonge valkjes opgehaald en hadden ook een hoop vragen.

Hier stonden de bakjes op de bodem van de kooi totdat de valkjes uit zichzelf omhoog klommen in de kooi om op onderzoek uit te gaan. Toen wisten we zeker dat ze de bakjes boven zouden kunnen vinden :) uiteraard moet je wel zorgen dat er een zitstok/zittouw voor de bakjes hangt zodat je valkje er goed bij kan :)

Wat het speelgoed betreft: de eerste dagen kan hij mooi wennen aan de aanwezigheid van speelgoed. Hier werd er de eerste dagen niet mee gespeeld, omdat de nieuwe omgeving op zich al spannend genoeg was natuurlijk ;)
Zolang de speeltjes geen obstakels zijn in de kooi kan het voor zover ik weet geen kwaad om ze op te hangen.

Falcon

ik heb nog van dat soort bakjes

oke, dan zet ik die wel op de grond..worden die niet omgegooid?

Kimm

nee hoor, een flinke lading beukensnippers op de bodem en de bakjes blijven gewoon op hun plaats  :D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Falcon

helemaal mooi.. ;D

pfft, kan niet wachten tot morgenvroeg..
zal gelijk foto's maken en posten :P

Kimm

kan ik mij voorstellen.

heel veel plezier morgen!!!

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Falcon

17 oktober 2008, 20:26:38 #13 Last Edit: 17 oktober 2008, 20:30:25 by Falcon
nog een vraag..

ik lees dat men de kooi met valk in andere ruimtes zet als men een verjaardag heeft..
dus dan wordt de valk met kooi en al verplaatst..
wat als je 2 dagen achtereen een feestje hebt?
dan moet je de vogel meerdere malen verplaatsen..
is dat niet te stressig voor een valk?

Kimm

je kan de kooi ook gewoon even 2 dagen op die andere plek laten staan.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010