Hallo beste mensen,
Hier ben ik weer en ga verder met het voorstellen.
Ik begin de vierde voorstel ronde met Snoepie, omdat dit een beetje passend is bij het berichtje wat Hermien plaatste.
Snoepie is op 2 september 2005 aan komen vliegen. De valkjes die bij Henk op de camping aanwezig waren, hebben hem op 1 september al horen roepen en werden hierdoor heel erg onrustig en gaven hem antwoord. Dit kon omdat de deur van de caravan open stond.
Aangezien hij de volgende dag nog in de buurt zat en nog steeds aan het roepen was, besloot Henk de valkjes die daar aanwezig waren naar buiten te zetten, wat kan omdat die goed gekortwiekt zijn. Na dat ze ongeveer een uurtje buiten op het terras hadden gespeeld kwam er een lutino valkje bij hun spelen. Henk heeft toen de hordeur geopend en de valkjes zijn zo als gewoonlijk naar binnen gegaan en Snoepie kwam mee naar binnen. Daar heeft Henk hem gevangen met het net.
Echter nu moest hij in de kooi, waarbij Henk bang voor zijn vingers was en hij dit te voorzichtig aan pakte en Snoepie zijn staart verloor. Dit terwijl de valk hand tam bleek te zijn.

Snoepie op zijn vriendin Elfje
Er was echter een groot probleem. Snoepie had allemaal zwarte vlekjes in de veren. Dus hij moest naar de vogelarts en goed onderzocht worden, waar bleek dat dit vedermijt was, waarna we hier allemaal voor moesten worden behandeld.
Gezien de plaats waar dit allemaal gebeurde, op een soort eilandje midden in een meer, moest Snoepie wel in de directe omgeving zijn ontsnapt. We hebben wel vaker een ontsnapte vogels zien vliegen, maar deze zijn kompleet in paniek na het vliegen over het water en blijven zeker niet in de buurt.
Dus hebben we dit gemeld bij de instanties in de buurt dat deze vogel bij ons was. Maar het enige wat we hebben gehoord was van de camping baas van de andere camping, dat een gast daar een vogel hadden laten vliegen, omdat deze naar hun mening te veel herrie maakte.
De vogelarts had als optie om de vogel te herplaatsen nog wel een optie, welk ons niet echt goed toe leek. Omdat er een ring van dat jaar om de poot zat en het dus een jonge vogel betrof, stelde hij voor de valk terug te doen naar de kweker. Maar dan bleven wij met de kosten zitten die tot op dat moment waren gemaakt. Dit was echter geen groot probleem voor ons als de vogel inderdaad naar zijn werkelijke eigenaar zou gaan, maar dat verwachten we niet van de doorsnee kweker. Omdat hij de parasieten bijna zeker uit het nest had meegenomen.
Ondanks dat Snoepie is gekortwiekt en ook graag mee naar buiten gaat heeft hij toch een soort trauma aan het hele verhaal over gehouden. Hij wordt namelijk panisch indien een van mijn andere vriendjes in de richting van een hordeur vliegt, of ergens van schrikt en opvliegt.
Verder heeft hij het best naar zijn zin bij ons, zeker nadat in februari Elfje bij ons kwam en hij na een paar maanden helemaal verliefd op haar werd.
Elfje is een wildkleur popje, welke hier van het forum uit de herplaatsing is gevonden.
Ze is afkomstig van Ivana beter bekend als Ivy hier op het forum. Omdat dat een behoorlijke reis is hadden de baasjes besloten dat er onderweg beter gezelschap voor een vogeltje wat het reizen niet kent kon zijn werden mijn maatje en ik mee genomen om haar te halen.
Ook Elfje is een heel lief valkje, ondanks dat ze niet 100% hand tam was toen ze bij ons kwam, maar dit is nu veel beter geworden. Dit heeft er ook mee te maken dat ze bij de vogels hoort die de hele zomer op de camping zijn geweest. Daar zijn ze dan de hele tijd vrij. Er is daar een kooi en een standaard beschikbaar, maar indien ze daar met vijf vogels aanwezig zijn staat de kooi los en is de spatruit verwijderd, zodat ze in en uit kunnen zoals ze dat willen.
Zo hier laat ik het voor deze keer bij en ga later weer verder met het voorstellen.
Groetjes en tot de volgende keer,
Nicky