Wie kan mij helpen? (rui en last van wormen)

Gestart door sabine, 16 oktober 2008, 23:34:29

« vorige - volgende »

sabine

16 oktober 2008, 23:34:29 Last Edit: 22 oktober 2008, 17:33:26 by sabine
Hallo

Ik vroeg me af wat jullie je valkparkiet geven om hem gezond te houden?

Moet er preventief ontwormd worden als je valkparkiet binnen gehouden wordt. En wanneer kan je dat het beste doen? Ik krijg binnenkort een jong valkparkietje erbij van de Bonte Parel die is dan al ontwormd.

Binky heb ik verder niet eerder ontwormd. Wel heeft hij drie jaar geleden Finicoc gekregen omdat hij erg ziek was (coccidiose). Helaas bleek ik een ziek valkparkietje uit de dierenwinkel gehaald te hebben. Daar was hij actief en de 2e dag begon hij een beetje te wennen en daarna zat hij alleen maar op de grond. De verplaatsing was hem bijna zijn dood geworden. :-[  Verder heeft hij ook van de zomer Astrivycline gekregen voor een verkoudheid (nadat wij verhuisd zijn).

Er zijn veel middeltjes op de markt wat gegeven kan worden zoals anti parasiet. Maar wat heeft een valkparkiet echt nodig, en hoe vaak per jaar moet het gegeven worden en in welke jaar getijden.

En hoelang moet het nieuwe valkparkietje in quarantaine? Het valkje wordt nagekeken door een dierenarts en de ontlasting wordt onderzocht op schimmels en bacteriƫn door een vogelarts. En ik krijg een gezondheidsverklaring mee.

Groetjes Sabine

sabine

Niemand, die wil reageren ?  ???

Anja

Hoi Sabine,

Ik zou een valkje wat binne wordt gehouden niet ontwormen als het niet nodig is. Preventief ontwormen heeft geen nut.
Wij slikken ook geen paracetamol als we nog geen hoofdpijn hebben.

Qaurantaine zou ik tussen de 8 en 12 weken aanhouden. Maar je geeft al aan dat het valkje helemaal wordt onderzocht en een gezondheidsverklaring mee krijgt. Ik denk dat het dan wel snor heeft. Wel kan door de stress van de verhuizing dat er een ziektebeeld naar boven komt.

Heel veel plezier met je 2de valkje.

Liefs Anja

sabine

Hoi Anja,

Dank je wel voor het helpen!  :)
Ik ben inderdaad geen voorstander van medicijnen als het niet echt nodig is.  Niet bij mij zelf en ook niet bij dieren. Dat is ook de reden dat ik niet eerder Binky ontwormd heb. Maar ik zou ook niet willen dat door mijn Binky of het jonge valkje ziek zou worden.
Met de Quarantaine gaat het wel lukken. Ik zal het valkje boven zetten in een kamer waar het wel lekker rond kan vliegen. Helaas betekend dat wel dat Binky dan minder lang uit zijn kooi kan komen. Die is er normaal gesproken (bijna) altijd uit zijn kooi als ik thuis ben. Maar ook hij moet er iets voor over hebben om niet meer alleen te zijn.

Liefs Sabine

Karin

21 oktober 2008, 22:57:39 #4 Last Edit: 21 oktober 2008, 22:59:32 by Karin
Hoi Sabine,

Omdat ik kweek ontworm ik 2 x per jaar. Je kan wormeitjes mee naar huis nemen onder je schoenzolen enz. en als je bijvoorbeeld wilgentakken geeft. Als ik niet zou kweken zou ik het 1 x per jaar doen. Als je er niet van houdt kun je ook gewoon 1 x per jaar ontlasting laten onderzoeken door een dierenarts die dit vaker doet. Laatst hoorde ik van een valkje die ooit bij mij gekocht is dat die plakkerige ontlasting had. Ze hebben hem toen ontwormd en toen lag er ineens een dode spoelworm in de kooi ( meestal worden ze verteerd als ze dood gaan, maar soms komen ze er uit ). Ze gebruiken wilgentakken als zitstokken en hebben het waarschijnlijk zo overgebracht.

p.s. : Dimple en Magic hebben dit weekend een broedblok gekregen  ;D ;D ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sabine

22 oktober 2008, 14:50:22 #5 Last Edit: 22 oktober 2008, 20:36:51 by sabine
Citaat van: Karin op 21 oktober 2008, 22:57:39
Hoi Sabine,

Omdat ik kweek ontworm ik 2 x per jaar. Je kan wormeitjes mee naar huis nemen onder je schoenzolen enz. en als je bijvoorbeeld wilgentakken geeft. Als ik niet zou kweken zou ik het 1 x per jaar doen. Als je er niet van houdt kun je ook gewoon 1 x per jaar ontlasting laten onderzoeken door een dierenarts die dit vaker doet. Laatst hoorde ik van een valkje die ooit bij mij gekocht is dat die plakkerige ontlasting had. Ze hebben hem toen ontwormd en toen lag er ineens een dode spoelworm in de kooi ( meestal worden ze verteerd als ze dood gaan, maar soms komen ze er uit ). Ze gebruiken wilgentakken als zitstokken en hebben het waarschijnlijk zo overgebracht.

p.s. : Dimple en Magic hebben dit weekend een broedblok gekregen  ;D ;D ;D


Binky is nu net in de rui maar zodra het kan ga ik hem ontwormen ! Ik begreep dat ontwormen niet tijdens de rui kan. Binky krijgt altijd wilgentakkentakken en sinds hij in de rui is is zijn ontlasting ook een beetje plakkering. Hij heeft nu geen verse wilgentakken in zijn kooi en groente en fruit vindt hij te gezond, dus daar kan het niet van zijn. Aan Binky is niks te merken hij levendig genoeg. Mmm..... hij lijkt wel wat meer te poepen. Of zal ik me het verbeelden omdat nu mijn trui er onder zit  ??? Hij krijgt nu vitamine druppels en een beetje druivensuiker omdat hij in de rui is.

Als ik actie moet ondernemen hoor ik het graag!!

sabine

22 oktober 2008, 17:16:08 #6 Last Edit: 22 oktober 2008, 17:31:31 by sabine
Hmm...... ik maak me nu toch een beetje zorgen ondanks dat Binky levendig is goed eet en drink. Zijn ontlasting is vooral  groen geslierd en plakkerig. Niet echt normaal voor een vogel die in de rui is. Op het forum gekeken en dat zou beteken dat hij last heeft van wormen.  :(  :( Ik heb een dierenarts gebeld maar die willen over de telefoon helaas geen advies geven. Gelukkig geeft Beaphar wel medische advies bij hun producten. Volgens hun kan ik het beste toch gaan ontwormen omdat de wormen erg schadelijk zijn. De rui zal dan wel wat langer gaan duren. Maar dat is dan niet anders.
Morgen ochtend gaat ik het geven, het heeft nu niet zo veel zin meer over een a twee uur gaat hij slapen. 

Mijn arme Binky, ik was al verplan om hem te ontwormen maar ik wilde wachten tot het jonge valkje geboren was. Ik heb worminal van Bogena al ruim 2 weken in huis liggen had ik het nu maar eerder gegeven  :'(  Helaas is dat achter af, toen ik deze topic opende leek mij het beter om het na de rui te geven.

Kimm

ik zou voordat je gaat ontwormen wat poepjes opvangen en die voor onderzoek naar de da toe doen.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

sabine

Citaat van: Kimm op 22 oktober 2008, 18:06:12
ik zou voordat je gaat ontwormen wat poepjes opvangen en die voor onderzoek naar de da toe doen.


Hoe lang zal het duren voor dat er uitslag is? Of kunnen ze het zo na kijken?
Morgen om 8.30 uur zijn ze weer bereikbaar.

Kimm

meestal kunnen ze het zo nakijken, dan weet je gelijk of hij wel of geen wormpjes heeft.  ;)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

sabine

Dank je wel Kim,

hopelijk mag ik morgen ochtend gelijk langs komen.

Kimm

ja dat zou wel fijn zijn. als je nu even wat folie in de kooi legt of keukenpapier zodat er daar wat poepjes opvallen dan heb je dat mooi.
of vannacht kan ook.

en dan weet je tenminste of ze geen parasieten heeft en dan ben jij gerustgesteld. :D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

en aangezien binky eerder coccidiose heeft gehad zou ik het toch maar laten onderzoeken. niet dat ik zeg dat hij dat heeft hoor,maar voor de zekerheid.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

sabine

Citaat van: Kimm op 22 oktober 2008, 18:43:24
ja dat zou wel fijn zijn. als je nu even wat folie in de kooi legt of keukenpapier zodat er daar wat poepjes opvallen dan heb je dat mooi.
of vannacht kan ook.

en dan weet je tenminste of ze geen parasieten heeft en dan ben jij gerustgesteld. :D



Ik zal aluminiumfolie onder zijn slaapplek leggen. Het is zeker een goude tip.  :) Dat is makkelijk opvangen maar dan moet ik hem wel even in zijn kooi gaan zetten. Nu zit hij nog lekker op mijn schouder te dutten.

sabine

Citaat van: Kimm op 22 oktober 2008, 18:47:12
en aangezien binky eerder coccidiose heeft gehad zou ik het toch maar laten onderzoeken. niet dat ik zeg dat hij dat heeft hoor,maar voor de zekerheid.

groetjes kim



Heeft Binky dan meer kans om het nog eens te krijgen?
Ik haal elke ochtend zijn poepjes uit de kooi omdit te voorkomen!