8 mei 2025, 01:51:05

pop op eieren word erg mager

Gestart door smiley, 28 oktober 2008, 16:29:34

« vorige - volgende »

smiley

hallo
hier even een vraagje over mijn pop die op onbevruchte eieren zit.
mijn popje heeft 5 onbevruchte eieren waar zij alleen op broed .
het mannetje helpt totaal niet mee.
haar eerste ei heeft ze gelegd op 12 oktober haar laatste op 21 oktober,maar nu merk ik dat ze veel gewicht heeft verloren en er maar 2 tot 3 keer per dag uit komt om te eten en dat is ook niet veel want ze wil zo snel mogenlijk terug op haar nest.
graag advies moet ik haar langer laten zitten of ga ik de eieren verwijderen. ze broed dag en nacht alleen.

graag een advies ben bang dat ze er aan onderdoor gaat ,het was altijd een stevige pop.

groetjes conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

mila

ze moet veel calorienen eten..
kaas van die vet ballen dat is voor de mussen enzo.
heeft ze eivoer de hele dag staan???

ik heb het zelfde gehad met de zonparkiet pop naar de DA geweest die heeft me dit advies gegeven mijn DA is een echte vogelarst dus weet waar die het over heeft.

groetjes

smiley

ze heeft alles tot haar beschikking eivoer  sepia kalkblok zaden pellets bruin brood verse groenten en fruit ,het probleem zit in het feit dat als ze uit het blok is ze gewoon te weinig eet zo af en toe krijgt ze ook gekookte rijst en macaronie.
daar is ze altijd dol op geweest maar ze raakt het niet meer aan .
soms tik ik tegen het blok om haar te stimuleren eruit te komen .
ze kijkt even over de rand en gaat dan weer terug op haar eieren .want de laatste 2 dagen zie ik haar op zijn hoogst 2 keer iets eten .

groetjes conny

Anke

Hoi,
Heb je al geprobeerd om wat trosgierst in het blok te leggen?
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

smiley

dat heb ik inderdaad net gedaan ,mijn pop kwam uit het blok en vloog me blazend aan,ik hoop dat ze er van gaat eten .
anders weet ik het echt niet meer.

groetjes conny

Karin

Misschien anders maar even gemeen rigoreus doen : pop met man overzetten in een vreemde kooi, zonder broedblok en vol voer en speeltjes. Hopelijk vergeet ze de eitjes dan snel.... Omdat de eitjes toch niet bevrucht zijn en de pop er anders misschien aan onderdoor gaat moet je soms ingrijpen. Nood breekt wet ! Geef haar niet teveel eivoer en zeker geen groenvoer en douchewater en zorg dat ze minder uren licht krijgt.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Eitjes met blok en al verwijderen. En zeker geen kaas en vetbollen geven, ze moet wel gezond blijven.

smiley

ik heb vandaag al twee eieren verwijderd en morgen haal ik de rest weg en het blok .heb daar bij hulp nodig want het hele dak moet van de voliere.
nu heb ik wel nog even een vraag ,want ik wil heel graag jongen van mijn koppel .
hoelang moet ik haar rust gunnen voordat ik het opnieuw mag proberen,graag advies hierover ?
want haar gezondheid gaat natuurlijk voor .

groetjes conny

Karin

Ik zou minimaal 3 maanden wachten en zorgen dat ze helemaal in topconditie komt. Dus pitamientjes, goed voer enz.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

smiley

bedankt karin voor je advies zal me er zeker aanhouden.
ik hoop dat de pop geen eieren meer zal leggen want ze zit toch samen met een man .wat doe ik als ze het toch mocht doen?
haal ik ze dan gewoon weg ?
ik haal het blok ook weg maar ik heb vaak gehoord dat ze ze ook op de bodem kan leggen.

groetjes conny

♪ Marlies

Misschien kun je de kooi op een ander plekje zetten waar het minder licht is. En 's avonds het licht wat eerder uit doen.
Dat wil ook nog wel eens helpen.
Dan wel gelijk alles weghalen.

Succes.

Groetjes Marlies ;)

smiley

ik heb vandaag alle eieren en het blok weg gehaald ,ik heb haar vanavond lekker laten vliegen en haar eens goed bekeken .maar haar conditie valt toch wel mee ,ze is wel gewicht kwijt maar ik denk dat dit er zo weer aan zit.ik heb een advies gekregen om 3 maanden te wachten met een volgend nest.
dit was pas haar eerste keer dat er eieren waren .
normaal doen ze toch 2 nesten na elkaar? ,moet ik dan toch zolang wachten om het nog een keer te proberen .
zou een week of 2 rust en goed eten niet voldoende zijn ,dan het blok terug plaatsen ,want voor dat er weer eieren zijn ben je toch ook weer 12 tot 14 dagen verder dan heeft er 4 weken tussen gezeten.

groetjes conny

Rianne

Ligt er aan in wat voor conditie ze is. Heb je haar kunnen wegen?
Ik zou zelf een week of 4 toch wel wachten. Als ze dag en nacht alleen heeft gebroed is dat toch wel een aanslag op haar lijfje geweest.
Ik bevestig het blok altijd aan de buitenkant van de kooi, als dit mogelijk is natuurlijk ;) Een paar haakjes er aan en klaar :) En dit is voor jezelf ook makkelijker met schoonmaken en nest controle.

smiley

ik kan haar op dit moment niet wegen ,ik heb mijn weegschaal aan een vriendin geleend
zij heeft een valkje van bijna 7 weken die erg ziek is en gevoerd moet worden dus is de weegschaal voor dat valkje erg belangrijk.
als ik mijn pop zo zie is ze ongeveer 90 gram zwaar eet heel erg goed en veel ,zij heeft altijd 100 tot 110 gram gewogen.(een stevige vogel)
ze is erg actief en doet het erg goed.
ze heeft een paar uur gezocht naar het blok ondanks dat ik de kooi helemaal opnieuw hebt ingedeeld.
maar nu gaat het prima met haar,het mannetje vind het raar dat ze weer de hele dag te zien is .en heeft ook even raar gekeken dat het blok weg is hij zat er veel bovenop.

bedankt voor jullie hulp .

groetjes conny smiley en bindi

smiley

hallo allemaal

bedankt voor al jullie wijze raad ,het blok en de eieren heb ik verwijderd zoals ik al vermeld had.
dat ik dat zou doen ,mijn popje is al weer aangekomen in gewicht en doet het verder goed.
dus dit topic kan gesloten worden .

groetjes conny smiley en bindi