12 mei 2025, 17:05:03

hoe nu verder?

Gestart door bincky, 2 november 2008, 09:06:35

« vorige - volgende »

bincky

hallo allemaal,

drie weken geleden bracht ik jullie op de hoogte van het wel en wee bij  mijn valkjes. Inmiddels is het zo dat Jaapie (het mannetje) al trouw 3 weken zit te broeden. Binky (het vrouwtje) doet niet echt veel. Ze helpt niet echt mee met broeden. Ik maak me nu ook een beetje zorgen over Jaapie. Hij komt nauwelijks van de eieren af en ik zie ook dat hij gewicht gaat verliezen (hij was al niet de dikste) Ik heb geprobeerd de eieren te schouwen, maar kan het niet goed zien.

Wat kan ik nu het beste doen?

I_Xyzyx_I

Eitjes weghalen en de broedmogelijkheid weghalen, eventueel in een andere kooi plaatsen.

De eitjes zijn waarschijnlijk afgestorven want als er overdag wel gebroed word en 's nachts niet dan is dat erg slecht.

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Karin

Heb je een schouwlampje ? Als ze al 3 weken bebroed zijn is het heel makkelijk te zien : zijn ze helemaal helder dan zijn ze niet bevrucht, zijn ze helemaal donker wel.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bincky

hoi,

de eitjes worden 's nachts ook bebroed. Als het mannetje er maar even af is, neemt het vrouwtjes het wel gelijk over!
Ik heb vanmorgen geprobeerd de eitjes te schouwen. Jaapie raakt dan helemaal in de stress omdat ik aan z'n nestje zit. Hij gaat ook de kooi niet meer uit om te vliegen (dat deed hij voorheen wel elke dag) dus ik moet hem van het nest afduwen om de eitjes te bekijken. Ik heb 2 eitjes bekeken. Ze zijn niet helemaal wit, het lijkt wel of de ene helft wit is en de andere helft donker.

Is het slim om het nog even een weekje aan te kijken en dan alles weg te halen als het niets is geworden?

Anke

Hoi,
Als je aan de bolle kant wit ziet, dan is dat de luchtkamer en is het eitje wel degelijk bevrucht.
Ik zou de eitjes  nog even laten liggen.
Het zou zonde zijn als je eitjes weghaalt waar een donsje in groeit.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Karin

Als ze niet helder zijn zou ik ze zeker laten liggen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

I_Xyzyx_I

Citaatik zie ook dat hij gewicht gaat verliezen

Is het dan wel verantwoord ze door te laten broeden???

Het broeden is niet eens het zwaarste wat een valkje moet doen tijdens de opvoeding van de jongen..

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.