9 mei 2025, 17:47:44

eitjes

Gestart door bincky, 8 oktober 2008, 18:55:53

« vorige - volgende »

bincky

Hallo,

ik heb een koppeltje valkparkieten. Ze zijn heel lief voor elkaar. Ze leggen regelmatig eitjes. Ik heb geen broedhok in de kooi hangen, dus de eitjes liggen op de grond. Het mannetje gaat er af en toe op zitten, maar meestal liggen de eitjes lang open en bloot. Ik wil liever geen nestje, maar vind wat er nu gebeurd ook zielig. Moet ik de eitjes laten liggen of moet ik ze juist weghalen.  Wat kan ik nou het beste doen?

mariejj

Eitjes laten liggen,  anders blijft de pop doorleggen met eieren.  ;)

bincky

hoe lang moet ik ze dan laten liggen? en is het dan niet zielig als ik ze daarna weg haal, ik weet nml bijna zeker dat ze bevrucht zijn, ze zijn zo vaak "bezig"...
en over een tijdje gaat ze gewoon weer eitjes leggen.
Of kan ik toch beter een broedhok ophangen. Ik ben dan dat ze dan zo lelijk tegen ons gaan doen. ALs ik nu nml in de buurt van de kooi kom, valt het mannetje me gewoon aan...

Anke

Hoi,
Als je geen nestje wilt, vervang dan de eitjes voor nepeitjes zodra ze gelegd zijn.
Er komt pas leven in de eitjes als ze een paar dagen bebroed worden.

Wil je wel een nestje, dan kan je een broedblok ophangen.
De valjes doen nu lelijk tegen je omdat ze hun nest verdedigen.
Als je ze een broedblok geeft dan wordt het gedeelte wat ze verdedigen wat meer afgebakend.
Dit geld echter niet voor alle valkjes, sommige valkjes blijven hun hele kooi verdedigen.
Succes!!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

bincky

ik wil nog wat dingetjes vragen (inmiddels liggen er 3 eitjes)
Kan ik in plaats van een broedhok ook iets anders gebruiken, bv een mandje oid. en moet ik er dan iets in leggen, hooi bv.
En begrijp ik het goed dat het niet erg is dat die eitjes nu al een paar dagen open en bloot liggen. Kan ik ze nu dan gewoon oppakken om bv de kooi schoon te maken en ze dan weer terugleggen?

Ik had eigenlijk geen "ambitie"  om een nestje te nemen, maar nu die eitjes er eenmaal liggen.....

Wat is nou het beste dat ik kan doen?

ik hoor het heel graag van jullie
en vast bedankt voor de vorige reacties